Test

Dit is een popup

Google stopt met je mails te lezen voor advertenties

Google zal de inhoud van je mails niet langer gebruiken om advertenties te personaliseren. De softwaregigant hoopt hiermee het vertrouwen van zijn klanten te winnen.

Google stopt met het lezen van je Gmail-berichten om zijn advertenties te personaliseren. Wel zullen de advertenties die je ziet nog steeds gepersonaliseerd worden op basis van je zoekgedrag op Google en de filmpjes die je bekijkt op YouTube. Wanneer Google stopt met zijn leespraktijken is voorlopig nog niet bekend. De softwaregigant spreekt in een blogpost over later dit jaar.

Advertenties

Sinds de oprichting van Gmail leest Google je berichten. Het bedrijf gebruikt de vergaarde kennis om advertenties op maat aan te bieden en firma’s betalen grof geld om via deze weg reclame te maken bij het juiste publiek. Steeds meer mensen maken zich echter zorgen over de hoeveelheid info die softwarebedrijven over hun doen en laten verzamelen. Google heeft daarom besloten om binnenkort te stoppen met het lezen van je e-mails om advertenties te personaliseren.

In zijn blogpost haalt Google aan dat de e-mails van G Suite-klanten al langer niet worden gebruikt voor advertentiepersonalisatie. Nu wil het bedrijf deze werkwijze doortrekken naar zijn niet-betalende klanten. “G Suites Gmail wordt niet gebruikt als input voor advertentiepersonalisatie en Google heeft besloten om deze lijn door te trekken naar zijn gratis Gmail-dienst later dit jaar,” schrijft Diane Greene van Google Cloud.

Onvolledige stopzetting

Dat Google stopt met het lezen van je berichten voor advertentiepersonalisatie wil niet zeggen dat het bedrijf volledig stopt met het inkijken van je mails. Computers scannen alle Gmail-berichten continu naar onder andere vluchtinformatie en events. Op basis van deze informatie past Google automatisch je agenda aan. Een erg handige functie, die jammer genoeg vereist dat je e-mails worden ingekeken.

Google stopt met het lezen van je Gmail-berichten om zijn advertenties te personaliseren. Wel zullen de advertenties die je ziet nog steeds gepersonaliseerd worden op basis van je zoekgedrag op Google en de filmpjes die je bekijkt op YouTube. Wanneer Google stopt met zijn leespraktijken is voorlopig nog niet bekend. De softwaregigant spreekt in een blogpost over later dit jaar.

Advertenties

Sinds de oprichting van Gmail leest Google je berichten. Het bedrijf gebruikt de vergaarde kennis om advertenties op maat aan te bieden en firma’s betalen grof geld om via deze weg reclame te maken bij het juiste publiek. Steeds meer mensen maken zich echter zorgen over de hoeveelheid info die softwarebedrijven over hun doen en laten verzamelen. Google heeft daarom besloten om binnenkort te stoppen met het lezen van je e-mails om advertenties te personaliseren.

In zijn blogpost haalt Google aan dat de e-mails van G Suite-klanten al langer niet worden gebruikt voor advertentiepersonalisatie. Nu wil het bedrijf deze werkwijze doortrekken naar zijn niet-betalende klanten. “G Suites Gmail wordt niet gebruikt als input voor advertentiepersonalisatie en Google heeft besloten om deze lijn door te trekken naar zijn gratis Gmail-dienst later dit jaar,” schrijft Diane Greene van Google Cloud.

Onvolledige stopzetting

Dat Google stopt met het lezen van je berichten voor advertentiepersonalisatie wil niet zeggen dat het bedrijf volledig stopt met het inkijken van je mails. Computers scannen alle Gmail-berichten continu naar onder andere vluchtinformatie en events. Op basis van deze informatie past Google automatisch je agenda aan. Een erg handige functie, die jammer genoeg vereist dat je e-mails worden ingekeken.

advertentiesbusinessg suitegmailgoogle

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!