Test

Dit is een popup

Leer coderen op de Nintendo Switch

Dankzij Fuze BASIC kan binnenkort iedereen zijn eigen spellen ontwikkelen voor de Switch. De mogelijkheden zijn vrij beperkt, maar laat dat je niet tegenhouden.

Binnenkort kan iedereen zijn eigen spellen ontwikkelen voor de Nintendo Switch. Fuze brengt namelijk een codeerprogramma naar het platform zodat iedereen – het programma richt zich voornamelijk op kinderen – kan leren coderen. Dergelijke Fuze-programma’s verschenen eerder al, onder meer, op de Nintendo 3DS.

Fuze baseert zich voor zijn tool op BASIC, een codeertaal die de basis betekende voor Windows. Ook Apple-fanaten zullen zich nog herinneren dat deze taal werd gebruikt om programma’s te schrijven voor de Apple II, en zelfs voor de Commodore 64. Aangezien de codeertaal al erg oud is, zijn de mogelijkheden op programmeervlak dan ook zeer beperkt.

Alle hardware

Niettemin zullen enthousiastelingen de mogelijkheid krijgen om eenvoudige spellen te bouwen in 2D én in 3D, met volledige toegang tot de hardware van de Switch, inclusief de controllers. De invoer gebeurt met een virtueel toetsenbord op het scherm, maar je kan evengoed een usb-toetsenbord aanschaffen dat in de toekomst beschikbaar zal zijn.

Op de website van Nintendolife zijn reeds enkele voorbeelden te zien van wat mogelijk zal zijn, zoals een ‘Breakout’-spel en een avonturenspel dat tekstgebaseerd is. Op de Fuze-kit is het evenwel nog wachten tot de zomer van 2018. Tot dan zullen we het moeten doen met Zelda, Mario Kart en (binnenkort) ook Fifa en Pokémon.

Binnenkort kan iedereen zijn eigen spellen ontwikkelen voor de Nintendo Switch. Fuze brengt namelijk een codeerprogramma naar het platform zodat iedereen – het programma richt zich voornamelijk op kinderen – kan leren coderen. Dergelijke Fuze-programma’s verschenen eerder al, onder meer, op de Nintendo 3DS.

Fuze baseert zich voor zijn tool op BASIC, een codeertaal die de basis betekende voor Windows. Ook Apple-fanaten zullen zich nog herinneren dat deze taal werd gebruikt om programma’s te schrijven voor de Apple II, en zelfs voor de Commodore 64. Aangezien de codeertaal al erg oud is, zijn de mogelijkheden op programmeervlak dan ook zeer beperkt.

Alle hardware

Niettemin zullen enthousiastelingen de mogelijkheid krijgen om eenvoudige spellen te bouwen in 2D én in 3D, met volledige toegang tot de hardware van de Switch, inclusief de controllers. De invoer gebeurt met een virtueel toetsenbord op het scherm, maar je kan evengoed een usb-toetsenbord aanschaffen dat in de toekomst beschikbaar zal zijn.

Op de website van Nintendolife zijn reeds enkele voorbeelden te zien van wat mogelijk zal zijn, zoals een ‘Breakout’-spel en een avonturenspel dat tekstgebaseerd is. Op de Fuze-kit is het evenwel nog wachten tot de zomer van 2018. Tot dan zullen we het moeten doen met Zelda, Mario Kart en (binnenkort) ook Fifa en Pokémon.

basiccoderenfuze basicmobielontspanning

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!