Test

Dit is een popup

Asus wil stoppen met verkoop van smartwatches

Volgens bronnen trekt Asus de stekker uit de ZenWatch-lijn. De Android Wear-smartwatches zouden te weinig verkopen om rendabel te zijn.

Asus legt de productie van zijn ZenWatch-producten waarschijnlijk definitief stil, zo rapporteert websites Digitimes op basis van bronnen binnen het Taiwanese bedrijf. Dat betekent dat de fabrikant stopt met de verkoop van smartwatches. Voor Google is dit geen goed nieuws, aangezien zo een van de goedkoopste Android Wear-toestellen van de markt verdwijnt.

De oorzaak van de stopzetting zou bij de verkoopscijfers liggen. Asus verscheept maar 5.000 à 6.000 ZenWatches per maand, aldus Digitimes. Dat is een pak minder dan de populairste smartwatch, de Apple Watch. Die zou volgens schattingen van IDC vorig jaar 7 miljoen keer over de toonbank zijn gegaan.

Asus is niet de eerste om de handdoek in de ring te gooien wat betreft (Android)smartwatches. Lenovo heeft plannen voor slimme horloges in de koelkast gezet, en Samsung legt de focus tegenwoordig op het eigen Tizen OS bij de lancering van nieuwe toestellen. Terwijl elektronica-fabrikanten meer afstand nemen van Android Wear, is het besturingssysteem nog lang niet begraven. De interesse vanuit luxemerken zoals Tommy Hilfiger en Hugo Boss neemt juist toe, waardoor ook dit najaar weer verschillende nieuwe Android Wear-modellen verschijnen, deze keer met een focus op design.

Asus legt de productie van zijn ZenWatch-producten waarschijnlijk definitief stil, zo rapporteert websites Digitimes op basis van bronnen binnen het Taiwanese bedrijf. Dat betekent dat de fabrikant stopt met de verkoop van smartwatches. Voor Google is dit geen goed nieuws, aangezien zo een van de goedkoopste Android Wear-toestellen van de markt verdwijnt.

De oorzaak van de stopzetting zou bij de verkoopscijfers liggen. Asus verscheept maar 5.000 à 6.000 ZenWatches per maand, aldus Digitimes. Dat is een pak minder dan de populairste smartwatch, de Apple Watch. Die zou volgens schattingen van IDC vorig jaar 7 miljoen keer over de toonbank zijn gegaan.

Asus is niet de eerste om de handdoek in de ring te gooien wat betreft (Android)smartwatches. Lenovo heeft plannen voor slimme horloges in de koelkast gezet, en Samsung legt de focus tegenwoordig op het eigen Tizen OS bij de lancering van nieuwe toestellen. Terwijl elektronica-fabrikanten meer afstand nemen van Android Wear, is het besturingssysteem nog lang niet begraven. De interesse vanuit luxemerken zoals Tommy Hilfiger en Hugo Boss neemt juist toe, waardoor ook dit najaar weer verschillende nieuwe Android Wear-modellen verschijnen, deze keer met een focus op design.

android wearasusiotsmartwatch

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!