Nieuwe technologie verdubbelt levensduur in Tesla-batterijen
Onderzoekers bij Tesla hebben batterijcellen ontwikkeld die de levensduur van Tesla’s opslagsystemen moeten verdubbelen. Dat verklapte Jeff Dahn, het hoofd van het onderzoeksteam, tijdens een seminarie op het Massachusetts Institute of Technology (MIT). In de toespraak gaf hij meer informatie waarom het innovatieve automerk besloot om met hen in zee te gaan.
Prille samenwerking
De wetenschapper claimt dat ze een manier hebben gevonden om batterijcellen accurater te monitoren tijdens het opladen. Dankzij deze technologie kunnen ze gemakkelijker de oorzaken van energieverlies identificeren en aanpakken. Zo zijn ze erin geslaagd om de leeftijd van accu’s sterk op te krikken. Dit is indrukwekkend, want hun samenwerking ving pas aan in juni vorig jaar. “Ons doel was om de levensduur van batterijen in Tesla-producten te verdubbelen, en daar zijn we nu al in geslaagd”, aldus Dahn. “Ons contract loopt nog vier jaar, dus we gaan zo ver als we maar kunnen.”
In het tweede deel van de toespraak vertelt Dahn dat ze ook een aluminium accuharnas hebben ontwikkeld dat beter presteert dan elk ander materiaal. Uit tests blijkt dat er nauwelijks energieverlies was in normale omstandigheden. Enkel in moeilijkere omstandigheden, zoals bij hogere temperaturen, werd er een licht verlies opgetekend.
Enkel voor Powerwall en Powerpack
De resultaten van het onderzoek zullen hun vruchten al afwerpen in de volgende producten van het automerk. Hierbij gaat het enkel om de Nickel Manganese Cobalt Oxide-batterijcellen (NMC), die Tesla gebruikt in zijn opslagsystemen Powerwall en Powerpack. De batterijen in hun wagens met Nickel Cobalt Aluminium Oxide-cellen (NCA) worden de volgende uitdaging voor het team van Dahn.
In het filmpje hieronder kan je de hele toespraak beluisteren.
https://www.youtube.com/watch?v=oSUxxsRWmV8
Onderzoekers bij Tesla hebben batterijcellen ontwikkeld die de levensduur van Tesla’s opslagsystemen moeten verdubbelen. Dat verklapte Jeff Dahn, het hoofd van het onderzoeksteam, tijdens een seminarie op het Massachusetts Institute of Technology (MIT). In de toespraak gaf hij meer informatie waarom het innovatieve automerk besloot om met hen in zee te gaan.
Prille samenwerking
De wetenschapper claimt dat ze een manier hebben gevonden om batterijcellen accurater te monitoren tijdens het opladen. Dankzij deze technologie kunnen ze gemakkelijker de oorzaken van energieverlies identificeren en aanpakken. Zo zijn ze erin geslaagd om de leeftijd van accu’s sterk op te krikken. Dit is indrukwekkend, want hun samenwerking ving pas aan in juni vorig jaar. “Ons doel was om de levensduur van batterijen in Tesla-producten te verdubbelen, en daar zijn we nu al in geslaagd”, aldus Dahn. “Ons contract loopt nog vier jaar, dus we gaan zo ver als we maar kunnen.”
In het tweede deel van de toespraak vertelt Dahn dat ze ook een aluminium accuharnas hebben ontwikkeld dat beter presteert dan elk ander materiaal. Uit tests blijkt dat er nauwelijks energieverlies was in normale omstandigheden. Enkel in moeilijkere omstandigheden, zoals bij hogere temperaturen, werd er een licht verlies opgetekend.
Enkel voor Powerwall en Powerpack
De resultaten van het onderzoek zullen hun vruchten al afwerpen in de volgende producten van het automerk. Hierbij gaat het enkel om de Nickel Manganese Cobalt Oxide-batterijcellen (NMC), die Tesla gebruikt in zijn opslagsystemen Powerwall en Powerpack. De batterijen in hun wagens met Nickel Cobalt Aluminium Oxide-cellen (NCA) worden de volgende uitdaging voor het team van Dahn.
In het filmpje hieronder kan je de hele toespraak beluisteren.
https://www.youtube.com/watch?v=oSUxxsRWmV8