Zelfrijdende deelauto’s komen volgend jaar naar Eindhoven
Het Nederlandse autodeelbedrijf Amber Mobility wil vanaf 2018 autonome wagens gebruiken in Eindhoven. In eerste instantie zullen de wagens enkel ’s nachts autonoom rijden en gebruik maken van de busstrook. Later hoopt de startup het gebruik van de zelfrijdende auto’s uit te breiden naar andere tijdsstippen en plaatsen.
Nachtelijke ritten
Amber Mobility voorziet zijn bestaande vloot BMW i3-auto’s van onder andere camera’s en een radarsysteem om ze autonoom te maken, zo weet nu.nl. De hardware wordt grotendeels door Nvidia voorzien, terwijl Microsoft slimme algoritmes aanlevert.
In een eerste fase van het project rijden de wagens enkel autonoom zonder passagiers. De auto’s rijden ’s nachts zelfstandig, zodat ze op de volgende dag op de juiste plaats staan voor klanten. Hier zullen eerst nog chauffeurs bij aanwezig zijn, maar later hoopt Amber Mobility zijn wagens volledig autonoom te laten rijden.
Wetgeving
“Op dit moment zijn we nog erg afhankelijk van de technologie, maar vooral ook de wetgeving,” vertelt Joep Sloot aan nu.nl. “Voor personenvervoer is het simpelweg nog niet bekend wanneer autonoom rijden langzaam aan zal worden toegelaten.”
Eenmaal de wetgeving vrij spel geeft aan zelfrijdende auto’s kan Amber Mobility onmiddellijk aan de slag gaan. Dezelfde wagens die ’s nachts zonder passagiers rijden, zijn immers eveneens in staat om overdag mét klanten doorheen het verkeer te manoeuvreren. Door zijn auto’s al vanaf volgend jaar zelfstandig te laten rijden, doet Amber Mobility alvast een hoop ervaring op.
One
Behalve bestaande wagens van de nodige hardware voorzien, wil de startup eveneens zijn eigen auto creëren, de One genaamd. Van deze elektrische auto worden momenteel de eerste prototypes gemaakt. Het Nederlandse bedrijf wil niet onmiddellijk gebruik maken van de meest geavanceerde zelfrijdende technologie, maar hier langzaam naartoe werken.
“Die weg is nog heel lang. Wij proberen een aanpak te kiezen waardoor we wel heel snel autonoom kunnen rijden, daarvan kunnen leren, om zo snel mogelijk door te groeien naar hogere niveaus van autonoom rijden,” aldus Sloot.
Het Nederlandse autodeelbedrijf Amber Mobility wil vanaf 2018 autonome wagens gebruiken in Eindhoven. In eerste instantie zullen de wagens enkel ’s nachts autonoom rijden en gebruik maken van de busstrook. Later hoopt de startup het gebruik van de zelfrijdende auto’s uit te breiden naar andere tijdsstippen en plaatsen.
Nachtelijke ritten
Amber Mobility voorziet zijn bestaande vloot BMW i3-auto’s van onder andere camera’s en een radarsysteem om ze autonoom te maken, zo weet nu.nl. De hardware wordt grotendeels door Nvidia voorzien, terwijl Microsoft slimme algoritmes aanlevert.
In een eerste fase van het project rijden de wagens enkel autonoom zonder passagiers. De auto’s rijden ’s nachts zelfstandig, zodat ze op de volgende dag op de juiste plaats staan voor klanten. Hier zullen eerst nog chauffeurs bij aanwezig zijn, maar later hoopt Amber Mobility zijn wagens volledig autonoom te laten rijden.
Wetgeving
“Op dit moment zijn we nog erg afhankelijk van de technologie, maar vooral ook de wetgeving,” vertelt Joep Sloot aan nu.nl. “Voor personenvervoer is het simpelweg nog niet bekend wanneer autonoom rijden langzaam aan zal worden toegelaten.”
Eenmaal de wetgeving vrij spel geeft aan zelfrijdende auto’s kan Amber Mobility onmiddellijk aan de slag gaan. Dezelfde wagens die ’s nachts zonder passagiers rijden, zijn immers eveneens in staat om overdag mét klanten doorheen het verkeer te manoeuvreren. Door zijn auto’s al vanaf volgend jaar zelfstandig te laten rijden, doet Amber Mobility alvast een hoop ervaring op.
One
Behalve bestaande wagens van de nodige hardware voorzien, wil de startup eveneens zijn eigen auto creëren, de One genaamd. Van deze elektrische auto worden momenteel de eerste prototypes gemaakt. Het Nederlandse bedrijf wil niet onmiddellijk gebruik maken van de meest geavanceerde zelfrijdende technologie, maar hier langzaam naartoe werken.
“Die weg is nog heel lang. Wij proberen een aanpak te kiezen waardoor we wel heel snel autonoom kunnen rijden, daarvan kunnen leren, om zo snel mogelijk door te groeien naar hogere niveaus van autonoom rijden,” aldus Sloot.