Test

Dit is een popup

Nieuw onstopbaar adblock-algoritme detecteert zelfs Facebook-advertenties

Universitaire onderzoekers ontwikkelden een algoritme dat advertenties op het net zonder fout kan detecteren en blokkeren, zonder dat de websites die je bezoekt dat door hebben.

Een algoritme ontwikkeld door onderzoekers aan de universiteit van Princeton kan zelfs de best vermomde advertenties detecteren en blokkeren, zonder dat websites daar weet van hebben en je bijvoorbeeld vragen om je adblocker uit te schakelen. De onderzoekers leerden hun algoritme om reclame te ontdekken zoals mensen dat doen. Traditionele adblockers analyseren de code achter een advertentie om te bepalen of iets al dan niet reclame is. De onderzoekers laten hun code kijken naar de inhoud zelf.

Advertenties lezen

Misleidende reclame is op de meeste plaatsen in de wereld illegaal. Een advertentie moet zich dus telkens kenbaar maken als advertentie. Dat houdt websites niet tegen om hun reclame op het niveau van de code identiek te maken aan niet gesponsorde content. Denk maar aan Facebook, dat naadloos advertenties in je nieuwsfeed injecteert. Traditionele software zoals Adblock Plus zijn niet in staat dergelijke ads te onderscheiden van posts van je vrienden of familie.

De adblocker van de universiteit van Princeton kijkt niet naar de code maar naar de inhoud. Een advertentie die aan de wettelijke vereisten voldoen moet zich altijd kenbaar maken en daar spelen de onderzoekers handig op in. Aangezien de software reclame op dezelfde manier identificeert als jij en ik, zet de universitaire adblocker advertenties op het internet in essentie schaakmat.

Verschillende websites kozen al voor een nieuwe aanpak. Ze detecteren wanneer een gebruiker een adblocker gebruikt en ontzeggen toegang tot hun website tot je de blokkerende extensie in kwestie uitschakelt. De sites detecteren de aanwezigheid van adblocksoftware door aan je browser te vragen hoe de hun pagina precies op je scherm verschijnt. Ontbreekt de reclame, dan weet de site dat een adblock-extensie present is.

Liegen

De Princeton-computerwetenschappers merkten op dat een extensie de controle over de browser kan overnemen. Hun code leert de browser liegen over wat er op je scherm verschijnt. De software rapporteert braafjes dat advertenties wel worden weergegeven, terwijl je in werkelijkheid reclamevrij surft.

De extensie zelf staat momenteel niet online, maar je kan wel de Facebook Ad Highlighter downloaden (voor Chrome). Die extensie toont de capaciteiten van het algoritme door reclame in je Facebookfeed als dusdanig in de verf te zetten.

De onderzoekers denken dat ze met hun code de atoombom hebben ontwikkeld die de oorlog tussen adverteerders enerzijds en adblockers anderzijds zal beëindigen. Aangezien reclame altijd te onderscheiden moet zijn van pakweg redactionele stukken, hebben adverteerders geen middelen ter beschikking om de nieuwe code te omzeilen.

We merken daarbij graag op dat de bom wel eens ongewenste gevolgen kan hebben. Websites zoals deze kunnen enkel bestaan bij de gratie van advertentie-inkomsten. Hoewel wij ook van een net en reclamevrij internet houden, moet de kaas op onze boterhammetjes van ergens komen. Dat gezegd zijnde kan de nieuwe adbocker adverteerders er wel toe aanzetten om voor reclame te kiezen die interessant is voor de doelgroep en niet tot frustratie leidt.

Een algoritme ontwikkeld door onderzoekers aan de universiteit van Princeton kan zelfs de best vermomde advertenties detecteren en blokkeren, zonder dat websites daar weet van hebben en je bijvoorbeeld vragen om je adblocker uit te schakelen. De onderzoekers leerden hun algoritme om reclame te ontdekken zoals mensen dat doen. Traditionele adblockers analyseren de code achter een advertentie om te bepalen of iets al dan niet reclame is. De onderzoekers laten hun code kijken naar de inhoud zelf.

Advertenties lezen

Misleidende reclame is op de meeste plaatsen in de wereld illegaal. Een advertentie moet zich dus telkens kenbaar maken als advertentie. Dat houdt websites niet tegen om hun reclame op het niveau van de code identiek te maken aan niet gesponsorde content. Denk maar aan Facebook, dat naadloos advertenties in je nieuwsfeed injecteert. Traditionele software zoals Adblock Plus zijn niet in staat dergelijke ads te onderscheiden van posts van je vrienden of familie.

De adblocker van de universiteit van Princeton kijkt niet naar de code maar naar de inhoud. Een advertentie die aan de wettelijke vereisten voldoen moet zich altijd kenbaar maken en daar spelen de onderzoekers handig op in. Aangezien de software reclame op dezelfde manier identificeert als jij en ik, zet de universitaire adblocker advertenties op het internet in essentie schaakmat.

Verschillende websites kozen al voor een nieuwe aanpak. Ze detecteren wanneer een gebruiker een adblocker gebruikt en ontzeggen toegang tot hun website tot je de blokkerende extensie in kwestie uitschakelt. De sites detecteren de aanwezigheid van adblocksoftware door aan je browser te vragen hoe de hun pagina precies op je scherm verschijnt. Ontbreekt de reclame, dan weet de site dat een adblock-extensie present is.

Liegen

De Princeton-computerwetenschappers merkten op dat een extensie de controle over de browser kan overnemen. Hun code leert de browser liegen over wat er op je scherm verschijnt. De software rapporteert braafjes dat advertenties wel worden weergegeven, terwijl je in werkelijkheid reclamevrij surft.

De extensie zelf staat momenteel niet online, maar je kan wel de Facebook Ad Highlighter downloaden (voor Chrome). Die extensie toont de capaciteiten van het algoritme door reclame in je Facebookfeed als dusdanig in de verf te zetten.

De onderzoekers denken dat ze met hun code de atoombom hebben ontwikkeld die de oorlog tussen adverteerders enerzijds en adblockers anderzijds zal beëindigen. Aangezien reclame altijd te onderscheiden moet zijn van pakweg redactionele stukken, hebben adverteerders geen middelen ter beschikking om de nieuwe code te omzeilen.

We merken daarbij graag op dat de bom wel eens ongewenste gevolgen kan hebben. Websites zoals deze kunnen enkel bestaan bij de gratie van advertentie-inkomsten. Hoewel wij ook van een net en reclamevrij internet houden, moet de kaas op onze boterhammetjes van ergens komen. Dat gezegd zijnde kan de nieuwe adbocker adverteerders er wel toe aanzetten om voor reclame te kiezen die interessant is voor de doelgroep en niet tot frustratie leidt.

adblockeronderzoekreclameWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!