Nieuwe vliegauto van Aeromobil kan je dit jaar kopen
Aeromobil pakt uit met details over zijn vliegende auto. Dat doet de Slowaakse firma in een persbericht. We kunnen de commerciële versie van het innovatieve voertuig aanschouwen op de Top Marques Monaco, een prestigieuze beurs voor superwagens. De sciencefiction-voertuigen van Hollywood worden klaarblijkelijk realiteit.
De Aeromobil lijkt op het eerste zicht op een futuristische auto, maar is daarnaast ook een volledig functionerend vliegtuig. Je zal dus zowel een rijbewijs als vliegbrevet nodig hebben om dit toestel te hanteren. De projectleiders Juraj Vaculik en Douglas MacAndrew beloven alvast dat deze vliegauto voldoet aan alle regels voor zowel wagens als vliegtuigen. Normaal gezien is het dus toegelaten om ermee te cruisen door het Vlaamse luchtruim.
Vallen en opstaan
Sinds 1989 is mede-oprichter Stefan Klein al bezig met vliegende auto’s en momenteel is hij werkzaam bij het in 2010 opgerichte Aeromobil. In 2013 cerfiticeerde hij al een eerste prototype van zijn vliegende wagen, en in 2014 werd de machine voor het eerst aan het grote publiek getoond.
De kolos was destijds circa zes meter lang en 2,4 meter breed en kon met zijn uitklapbare vleugels als vliegtuig 8,3 meter breed worden. Een parkingplaats zoeken was dus bijzonder lastig. De actieradius bedroeg 875km op de grond en 700km in de lucht. Toen kon het toestel maximaal 160km per uur rijden en 200 km per uur vliegen. Tanken kon gewoon bij het benzinestation aangezien hij werkte op gewone benzine. Als auto en vliegtuig verbruikte hij respectievelijk 12,5 en 15 liter per uur.
Huidige specificaties zijn nog niet bekend, maar die mogen we volgende week op de autobeurs in Monaco verwachten. Hopelijk is het toestel betrouwbaarder dan het eerdere prototype, dat in 2015 crashte. Toen was de bedenker Stefan Klein aan het stuur maar gelukkig wist de 54-jarige man met een parachute veilig de grond te bereiken. Binnenkort kan je een pre-order plaatsen voor enkele honderdduizenden euro’s. Het zal dus nog een tijdje duren vooraleer deze technologie betaalbaar wordt voor de doorsnee consument.
Nederland
Ook het Nederlandse bedrijf Pal-V investeert in de nieuwe technologie. De eerste exemplaren van zijn gyrocopter, de Pal-V Liberty, zouden vanaf 2018 worden uitgeleverd. De vliegauto haalt snelheden tot 160 km/u rijdend en 180 km/u vliegend en biedt plaats voor twee personen. Als je er één wilt aanschaffen, dan moet je wel zo’n half miljoen euro op zak hebben.
Aeromobil pakt uit met details over zijn vliegende auto. Dat doet de Slowaakse firma in een persbericht. We kunnen de commerciële versie van het innovatieve voertuig aanschouwen op de Top Marques Monaco, een prestigieuze beurs voor superwagens. De sciencefiction-voertuigen van Hollywood worden klaarblijkelijk realiteit.
De Aeromobil lijkt op het eerste zicht op een futuristische auto, maar is daarnaast ook een volledig functionerend vliegtuig. Je zal dus zowel een rijbewijs als vliegbrevet nodig hebben om dit toestel te hanteren. De projectleiders Juraj Vaculik en Douglas MacAndrew beloven alvast dat deze vliegauto voldoet aan alle regels voor zowel wagens als vliegtuigen. Normaal gezien is het dus toegelaten om ermee te cruisen door het Vlaamse luchtruim.
Vallen en opstaan
Sinds 1989 is mede-oprichter Stefan Klein al bezig met vliegende auto’s en momenteel is hij werkzaam bij het in 2010 opgerichte Aeromobil. In 2013 cerfiticeerde hij al een eerste prototype van zijn vliegende wagen, en in 2014 werd de machine voor het eerst aan het grote publiek getoond.
De kolos was destijds circa zes meter lang en 2,4 meter breed en kon met zijn uitklapbare vleugels als vliegtuig 8,3 meter breed worden. Een parkingplaats zoeken was dus bijzonder lastig. De actieradius bedroeg 875km op de grond en 700km in de lucht. Toen kon het toestel maximaal 160km per uur rijden en 200 km per uur vliegen. Tanken kon gewoon bij het benzinestation aangezien hij werkte op gewone benzine. Als auto en vliegtuig verbruikte hij respectievelijk 12,5 en 15 liter per uur.
Huidige specificaties zijn nog niet bekend, maar die mogen we volgende week op de autobeurs in Monaco verwachten. Hopelijk is het toestel betrouwbaarder dan het eerdere prototype, dat in 2015 crashte. Toen was de bedenker Stefan Klein aan het stuur maar gelukkig wist de 54-jarige man met een parachute veilig de grond te bereiken. Binnenkort kan je een pre-order plaatsen voor enkele honderdduizenden euro’s. Het zal dus nog een tijdje duren vooraleer deze technologie betaalbaar wordt voor de doorsnee consument.
Nederland
Ook het Nederlandse bedrijf Pal-V investeert in de nieuwe technologie. De eerste exemplaren van zijn gyrocopter, de Pal-V Liberty, zouden vanaf 2018 worden uitgeleverd. De vliegauto haalt snelheden tot 160 km/u rijdend en 180 km/u vliegend en biedt plaats voor twee personen. Als je er één wilt aanschaffen, dan moet je wel zo’n half miljoen euro op zak hebben.