Test

Dit is een popup

Nieuws

Ford en GM leiden de autonome wagenrace

Warsaw, Poland - August 17th, 2016: Ford Edge vehicles parked in a row before the presentation. The first geneneration of Edge was debut in 2006 on the market. The newest generation was debut in 2014. This model is the largest SUV from Ford on the European market and medium size SUV on the American market.
De kans is groot dat je eerste autonome wagen van Ford of GM zal zijn. Technologiebedrijven als Tesla en Googles Waymo hebben niet voldoende ervaring om de klassieke autofabrikanten het vuur aan de schenen te leggen.

Uit een studie van Navigant Research blijkt dat GM en Ford de leiders zijn in de race naar de eerste volledig autonome wagen. Het onderzoeksbedrijf bestempelt Daimler en Renault-Nissan eveneens als leiders, terwijl het Tesla en Googles Waymo in de groep met mededingers plaatst. Onder andere Uber en Honda moeten zich tevreden stellen met een plekje in de uitdagersgroep.

Ford vs. Tesla

Navigant Research gebruikt tien criteria die gerelateerd zijn aan strategie, productie en uitvoering om 18 autofabrikanten een score te geven. Het resultaat geeft weer hoe groot Navigant Research de kans acht dat een autofabrikant als eerste een autonome wagen op de markt brengt. Volgens hen zal je eerste autonome auto hoogstwaarschijnlijk van GM of Ford zijn. Technologiebedrijven Baidu en Uber lopen daarentegen achter in de race.

De resultaten van Navigant Research zijn onderzoek komen nadat onder andere Recode rapporteerde dat Tesla voor het eerst meer waard is dan Ford. Tesla leverde het voorbije kwartaal 25.000 auto’s aan zijn klanten. Dat record zorgde voor een stijging van de beurswaarde van het bedrijf, waardoor het op 47 miljard dollar uitkwam. Ford verkocht daarentegen 7,2 procent minder wagens dan in maart 2016, wat zijn beurswaarde deed dalen. De 113-jarige autofabrikant heeft hierdoor een beurswaarde van 45 miljard dollar.

Ervaring

Wanneer je slechts naar de beurswaardes kijkt, lijkt het dat de technologiebedrijven uit Silicon Valley de klassieke autobedrijven hebben ingehaald. Navigant Research houdt echter eveneens rekening met een belangrijk criterium in de industrie: ervaring. “Waymo heeft momenteel de beste technologie, al liggen de grote klassieke autofabrikanten niet ver achter. Waymo zal echter deals moeten maken met iemand om daadwerkelijk auto’s uit te brengen,” vertelt Sam Abuelsamid van Navigant aan The Verge.

“Bovendien is er eveneens het probleem van alle randgevallen, zoals slecht weer en slechte infrastructuur. De kleine startups in Silicon Valley hebben misschien interessante ideeën, maar zij hebben niet de resources om iets robuust te bouwen dat commercieel rendabel is. Indien ze iets interessant te bieden hebben, is hun beste kans een overname.”

Overnames

De overnames waarover Abuelsamid spreekt, zijn al een tijdje gaande. GM kocht bijvoorbeeld Cruise Automation op, terwijl Intel voortaan Mobileye tot zijn rangen rekent. Ford maakte in februari bekend dat het een miljard dollar zou investeren in de AI-startup Argo AI. Dankzij dergelijke overnames kunnen klassieke autofabrikanten expertise verkrijgen over de autonome autotechnologie. Neem hierbij hun jarenlange ervaring in grootschalige autoproductie en je begrijpt waarom Navigant Ford en GM bovenaan de lijst voor autonome wagens plaatst.

Uit een studie van Navigant Research blijkt dat GM en Ford de leiders zijn in de race naar de eerste volledig autonome wagen. Het onderzoeksbedrijf bestempelt Daimler en Renault-Nissan eveneens als leiders, terwijl het Tesla en Googles Waymo in de groep met mededingers plaatst. Onder andere Uber en Honda moeten zich tevreden stellen met een plekje in de uitdagersgroep.

Ford vs. Tesla

Navigant Research gebruikt tien criteria die gerelateerd zijn aan strategie, productie en uitvoering om 18 autofabrikanten een score te geven. Het resultaat geeft weer hoe groot Navigant Research de kans acht dat een autofabrikant als eerste een autonome wagen op de markt brengt. Volgens hen zal je eerste autonome auto hoogstwaarschijnlijk van GM of Ford zijn. Technologiebedrijven Baidu en Uber lopen daarentegen achter in de race.

De resultaten van Navigant Research zijn onderzoek komen nadat onder andere Recode rapporteerde dat Tesla voor het eerst meer waard is dan Ford. Tesla leverde het voorbije kwartaal 25.000 auto’s aan zijn klanten. Dat record zorgde voor een stijging van de beurswaarde van het bedrijf, waardoor het op 47 miljard dollar uitkwam. Ford verkocht daarentegen 7,2 procent minder wagens dan in maart 2016, wat zijn beurswaarde deed dalen. De 113-jarige autofabrikant heeft hierdoor een beurswaarde van 45 miljard dollar.

Ervaring

Wanneer je slechts naar de beurswaardes kijkt, lijkt het dat de technologiebedrijven uit Silicon Valley de klassieke autobedrijven hebben ingehaald. Navigant Research houdt echter eveneens rekening met een belangrijk criterium in de industrie: ervaring. “Waymo heeft momenteel de beste technologie, al liggen de grote klassieke autofabrikanten niet ver achter. Waymo zal echter deals moeten maken met iemand om daadwerkelijk auto’s uit te brengen,” vertelt Sam Abuelsamid van Navigant aan The Verge.

“Bovendien is er eveneens het probleem van alle randgevallen, zoals slecht weer en slechte infrastructuur. De kleine startups in Silicon Valley hebben misschien interessante ideeën, maar zij hebben niet de resources om iets robuust te bouwen dat commercieel rendabel is. Indien ze iets interessant te bieden hebben, is hun beste kans een overname.”

Overnames

De overnames waarover Abuelsamid spreekt, zijn al een tijdje gaande. GM kocht bijvoorbeeld Cruise Automation op, terwijl Intel voortaan Mobileye tot zijn rangen rekent. Ford maakte in februari bekend dat het een miljard dollar zou investeren in de AI-startup Argo AI. Dankzij dergelijke overnames kunnen klassieke autofabrikanten expertise verkrijgen over de autonome autotechnologie. Neem hierbij hun jarenlange ervaring in grootschalige autoproductie en je begrijpt waarom Navigant Ford en GM bovenaan de lijst voor autonome wagens plaatst.

fordgmgoogleNavigant ResearchNot Connected Carteslawaymo

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!