Vaarwel Yahoo; zeg hallo tegen Oath
Het Amerikaanse telecombedrijf Verizon Communications gaat zijn internetaanbieder AOL samensmelten met de internettak van het iconische merk Yahoo. De rebranding luidt Oath en zal plaatsvinden binnen enkele maanden, zo tweet Tim Armstrong, de CEO van AOL.
Billion+ Consumers, 20+ Brands, Unstoppable Team. #TakeTheOath. Summer 2017. pic.twitter.com/tM3Ac1Wi36
— Tim Armstrong (@tim_armstrong) April 3, 2017
Het was al langer bekend dat het telecomconcern de online divisie van Yahoo heeft gekocht voor 4,5 miljard dollar. De eerste berichten dateren van juli 2016, toen werd aangekondigd dat het 4,8 miljard dollar zou betalen. Later kalfde Verizon daar zo’n 350 miljoen dollar af, ten gevolge van twee grote datalekken die in 2013 en 2014 plaatsvonden.
Yahoo Mail wordt Oath Mail
Nu blijkt dat de Amerikanen volledig afstand zullen doen van de merknaam Yahoo. En dat is opvallend, want Yahoo was een van de belangrijkste spelers in de vroege stadia van het internet. Zo zouden ze meer kunnen verdienen aan de koop van advertenties, maar het is toch vreemd dat Verizon zijn iconisch merk zonder scrupules in de vuilnismand werpt. Het is nog niet duidelijk of Verizon het merk voor één van zijn diensten zal behouden.
In juli 2015 kocht Verizon AOL Inc, de grootste internetaanbieder in de Verenigde Staten. AOL heeft ook een populaire mailbox en is bekend van zijn chatdienst Instant Messenger (AOL IM), die in het begin van de 21ste eeuw furore maakte samen met zijn grote concurrent MSN Messenger.
Behalve websites (Yahoo News, Yahoo Sports…) en online diensten (Yahoo Mail, Yahoo Search…) omvat het gefuseerde bedrijf ook mediamerken als The Huffington Post, Engadget en TechCrunch. Binnenkort kunnen we dus de startpagina van onze grootouders veranderen naar Oath Mail. Enkel de internetpoot van Yahoo wordt trouwens overgenomen door Verizon. De rest gaat zelfstandig door onder de naam Altaba, dat in handen is van Chinese internetgigant Alibaba.
Update 05/04/2017: Verizon heeft bevestigd dat het zijn merken AOL en Yahoo zal behouden naast Oath. Yahoo Mail en Yahoo Sports blijven dus voorlopig bestaan onder hun oude, vertrouwde merknaam. Oath wordt eerder een paraplu-structuur die de twee iconische merken overkoepelt.
Internetdienst of metalband?
Oath is Engels voor ‘eed’ of ‘vloek’, waardoor er op het internet wordt gespot met de nieuwe merknaam. En toegegeven, het klinkt meer als een veredelde naam voor een metalband dan voor een internetplatform.
https://twitter.com/ashleymayer/status/849055551552069636
https://twitter.com/rustyk5/status/848989367767105537
Lol, Oath.
— BuzzFeed Tech (@fwd) April 3, 2017
Het Amerikaanse telecombedrijf Verizon Communications gaat zijn internetaanbieder AOL samensmelten met de internettak van het iconische merk Yahoo. De rebranding luidt Oath en zal plaatsvinden binnen enkele maanden, zo tweet Tim Armstrong, de CEO van AOL.
Billion+ Consumers, 20+ Brands, Unstoppable Team. #TakeTheOath. Summer 2017. pic.twitter.com/tM3Ac1Wi36
— Tim Armstrong (@tim_armstrong) April 3, 2017
Het was al langer bekend dat het telecomconcern de online divisie van Yahoo heeft gekocht voor 4,5 miljard dollar. De eerste berichten dateren van juli 2016, toen werd aangekondigd dat het 4,8 miljard dollar zou betalen. Later kalfde Verizon daar zo’n 350 miljoen dollar af, ten gevolge van twee grote datalekken die in 2013 en 2014 plaatsvonden.
Yahoo Mail wordt Oath Mail
Nu blijkt dat de Amerikanen volledig afstand zullen doen van de merknaam Yahoo. En dat is opvallend, want Yahoo was een van de belangrijkste spelers in de vroege stadia van het internet. Zo zouden ze meer kunnen verdienen aan de koop van advertenties, maar het is toch vreemd dat Verizon zijn iconisch merk zonder scrupules in de vuilnismand werpt. Het is nog niet duidelijk of Verizon het merk voor één van zijn diensten zal behouden.
In juli 2015 kocht Verizon AOL Inc, de grootste internetaanbieder in de Verenigde Staten. AOL heeft ook een populaire mailbox en is bekend van zijn chatdienst Instant Messenger (AOL IM), die in het begin van de 21ste eeuw furore maakte samen met zijn grote concurrent MSN Messenger.
Behalve websites (Yahoo News, Yahoo Sports…) en online diensten (Yahoo Mail, Yahoo Search…) omvat het gefuseerde bedrijf ook mediamerken als The Huffington Post, Engadget en TechCrunch. Binnenkort kunnen we dus de startpagina van onze grootouders veranderen naar Oath Mail. Enkel de internetpoot van Yahoo wordt trouwens overgenomen door Verizon. De rest gaat zelfstandig door onder de naam Altaba, dat in handen is van Chinese internetgigant Alibaba.
Update 05/04/2017: Verizon heeft bevestigd dat het zijn merken AOL en Yahoo zal behouden naast Oath. Yahoo Mail en Yahoo Sports blijven dus voorlopig bestaan onder hun oude, vertrouwde merknaam. Oath wordt eerder een paraplu-structuur die de twee iconische merken overkoepelt.
Internetdienst of metalband?
Oath is Engels voor ‘eed’ of ‘vloek’, waardoor er op het internet wordt gespot met de nieuwe merknaam. En toegegeven, het klinkt meer als een veredelde naam voor een metalband dan voor een internetplatform.
https://twitter.com/ashleymayer/status/849055551552069636
https://twitter.com/rustyk5/status/848989367767105537
Lol, Oath.
— BuzzFeed Tech (@fwd) April 3, 2017