Swatch bouwt zuinig en privacyvriendelijk smartwatch-OS
De bekende Zwitserse horlogemaker Swatch gaat zich verlaten op een zelfontwikkeld besturingssysteem voor zijn smartwachtes, dat heeft de CEO van het bedrijf bekend gemaakt. Tegen 2018 zal het eerste apparaat met het OS beschikbaar zijn.
Kleiner denken
The Swatch Group is de grootste horlogeproducent ter wereld en heeft ondertussen 18 verschillende merken in zijn portefeuille zitten, waaronder Swatch, Omega en Tissot. Het bedrijf heeft zich tot nu ver gehouden van de smartwatch, met enkel de lancering van toestellen met beperkte elektronische functies. Met zijn eigen OS zou Swatch wel een voldragen smartwatch op de markt willen brengen. Het eerste product zal onder het Tissot-merk verschijnen.
Dat het bedrijf niet voor Android Wear kiest, zal Google alvast pijn doen. CEO Nicolas Hayek verklaart de beslissing door te stellen dat het denkt dat een aanpak waarbij men “kleiner denkt” beter zal werken om smartwatches aan de man te krijgen. Hayek doelt daarmee onder andere op de beperkte batterijduur van bestaande producten. “In Zwitserland hebben we veel expertise als op de creatie aankomt van iets dat kleiner is, minder energie verbruikt, meer kosten-efficiënt is en in kleine objecten past,” aldus de CEO.
Zware opdracht
Het Swatch OS zal volgens Nicolas Hayek minder energie verbruiken, en ook betere bescherming bieden voor data. Het feit dat smartwatches het vaak maar enkele dagen uitzingen op een oplaadbeurt, is een vaak gehoorde klacht en zorgde er onder andere voor dat de start-up Pebble enkele zeer succesvolle Kickstarter-projecten kon opzetten rond smartwatches met een langere batterijduur.
[related_article id=”210529″]Of het besturingssysteem dezelfde apps en gebruikservaring zal kunnen voorzien als WatchOS of Android Wear, is dan de grote vraag. Blackberry en Windows Phone hebben al aangetoond dat het moeilijk is om een product aan de man te brengen wanneer het app-aanbod niet voldoet. De meeste analisten zijn het erover eens dat Swatch een zware opdracht tegemoet gaat. Anderzijds is de smartwatch-markt een pak kleiner dan die voor smartphones en is er nog genoeg groeipotentieel. Met het juiste product zou de horlogemaker een grote afzetmarkt kunnen aanspreken die nu nog niet bediend wordt.
De bekende Zwitserse horlogemaker Swatch gaat zich verlaten op een zelfontwikkeld besturingssysteem voor zijn smartwachtes, dat heeft de CEO van het bedrijf bekend gemaakt. Tegen 2018 zal het eerste apparaat met het OS beschikbaar zijn.
Kleiner denken
The Swatch Group is de grootste horlogeproducent ter wereld en heeft ondertussen 18 verschillende merken in zijn portefeuille zitten, waaronder Swatch, Omega en Tissot. Het bedrijf heeft zich tot nu ver gehouden van de smartwatch, met enkel de lancering van toestellen met beperkte elektronische functies. Met zijn eigen OS zou Swatch wel een voldragen smartwatch op de markt willen brengen. Het eerste product zal onder het Tissot-merk verschijnen.
Dat het bedrijf niet voor Android Wear kiest, zal Google alvast pijn doen. CEO Nicolas Hayek verklaart de beslissing door te stellen dat het denkt dat een aanpak waarbij men “kleiner denkt” beter zal werken om smartwatches aan de man te krijgen. Hayek doelt daarmee onder andere op de beperkte batterijduur van bestaande producten. “In Zwitserland hebben we veel expertise als op de creatie aankomt van iets dat kleiner is, minder energie verbruikt, meer kosten-efficiënt is en in kleine objecten past,” aldus de CEO.
Zware opdracht
Het Swatch OS zal volgens Nicolas Hayek minder energie verbruiken, en ook betere bescherming bieden voor data. Het feit dat smartwatches het vaak maar enkele dagen uitzingen op een oplaadbeurt, is een vaak gehoorde klacht en zorgde er onder andere voor dat de start-up Pebble enkele zeer succesvolle Kickstarter-projecten kon opzetten rond smartwatches met een langere batterijduur.
[related_article id=”210529″]Of het besturingssysteem dezelfde apps en gebruikservaring zal kunnen voorzien als WatchOS of Android Wear, is dan de grote vraag. Blackberry en Windows Phone hebben al aangetoond dat het moeilijk is om een product aan de man te brengen wanneer het app-aanbod niet voldoet. De meeste analisten zijn het erover eens dat Swatch een zware opdracht tegemoet gaat. Anderzijds is de smartwatch-markt een pak kleiner dan die voor smartphones en is er nog genoeg groeipotentieel. Met het juiste product zou de horlogemaker een grote afzetmarkt kunnen aanspreken die nu nog niet bediend wordt.