Pulse: Spotify gaat sommige albums betalend maken en Google Assistant verspreidt reclame
In onze rubriek ‘Pulse’ vatten we elke ochtend de voorbije nacht voor je samen in vijf opvallende nieuwsfeiten, kort en krachtig. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal mee met de gebeurtenissen in technologieland. Ontvang je deze Pulse graag in je mailbox, dan kan je voortaan ook inschrijven op de nieuwsbrief via het formulier hierboven.
1. Spotify gaat sommige albums betalend maken
Spotify is momenteel aan het onderhandelen met de grote muzieklabels om hun overeenkomsten te vernieuwen. Het ziet er naar uit dat onder de nieuwe licentievoorwaarden bepaalde nieuwe albums uitsluitend voor betalende gebruikers beschikbaar zullen worden gesteld. Dat schrijft de Financial Times. Spotify doet daarmee een toegift aan de labels die hier al langer om vroegen en in ruil minder auteursrecht zullen vragen van de streamingdienst. Het moet er bovendien voor zorgen dat Spotify in een betere positie komt te staan in aanloop naar de beursgang van het bedrijf. Spotify telt vandaag 50 miljoen betalende gebruikers en nog eens even veel mensen maken gratis gebruik van de dienst. Het is daarmee met voorsprong de grootste muziekstreamingdienst op de markt.
2. Google Assistant verspreidt reclame
Google Home-eigenaars keken gisteren vreemd op toen hun slimme luidspreker plots een reclameboodschap verkondigde wanneer ze vroegen naar een samenvatting van hun dag. Ook op mobiel maakten gebruikers van de Google Assistant melding van de advertentie. Wanneer je de vraag stelt “What’s my day like?”, antwoordt de Assistant met een overzicht van het weer, je reistijd naar het werk, agenda-afspraken enzovoort. Gisteren volgde daarop evenwel ook nog het bericht dat de film “Beauty and the Beast” vanaf nu in de bioscopen speelt, met een korte samenvatting van het verhaal. In een reactie aan The Verge laat Google weten dat de boodschap niet bedoeld was als reclame, maar dat het bedrijf experimenteert met het aanbieden van actuele berichten die mogelijk interessant kunnen zijn. Voorlopig lijkt het er dus op dat Google niet van plan is om betaalde advertenties in de Google Assistant op te nemen, maar wij durven het toch nog niet helemaal uit te sluiten.
https://twitter.com/brysonmeunier/status/842358950536318976?ref_src=twsrc%5Etfw
3. Microsoft zou volgende maand een nieuwe Surface Book presenteren
Als we berichten van DigiTimes mogen geloven, zou de nieuwe Surface Book van Microsoft in productie zijn gegaan voor een lancering eind deze maand of in april. De publicatie beweert bovendien dat de Surface Book 2 geen 2-in-1 zou zijn zoals de huidige Surface Book, maar dat het om een “gewone” laptop gaat met een 13,5 inchscherm en een startprijs onder 1.000 dollar. DigiTimes heeft een wisselvallige reputatie wat dit soort voorspellingen betreft, maar was bijvoorbeeld wel de eerste die correct bericht uitbracht over de Surface Studio die vorig jaar werd gelanceerd. We wachten af tot Microsoft zelf over de brug komt met informatie.
4. Netflix ruilt sterrenbeoordeling voor een duimpje
Netflix vindt zijn huidige beoordeling, waarbij je films en series een score geeft van 1 tot 5 sterren, te ingewikkeld en vervangt het systeem door een eenvoudiger duimpjes-systeem. De aanpassing zal in april wereldwijd worden uitgerold, maar werd in de voorbije maanden uitgebreid getest bij een select publiek. Die test toonde een stijging van 200 procent in het aantal beoordelingen van gebruikers, waardoor Netflix uiteindelijk de knoop doorhakte om op het nieuwe systeem over te stappen.
5. Europese consumentenwaakhond pakt Facebook, Google en Twitter aan
De Europese waakhond voor consumentenbescherming vraag Facebook, Alphabet (Google) en Twitter om hun gebruiksvoorwaarden binnen de maand aan te passen of anders een boete te riskeren. Dat schrijft Reuters. In december schreef Europa een brief naar de Amerikaanse techbedrijven met de boodschap dat hun voorwaarden in strijd waren met Europese wetgeving voor de bescherming van de consument. Het gaat onder meer om het niet duidelijk aangeven van gesponsorde content, de vereiste dat consumenten afstand doen van verplichte rechten (zoals het recht om een contract te annuleren) en het te traag verwijderen van illegale of haatdragende content op hun respectievelijke platformen.
Weer helemaal mee? Lees zeker ook deze 3 topverhalen:
In onze rubriek ‘Pulse’ vatten we elke ochtend de voorbije nacht voor je samen in vijf opvallende nieuwsfeiten, kort en krachtig. Zo ben jij in een paar minuten weer helemaal mee met de gebeurtenissen in technologieland. Ontvang je deze Pulse graag in je mailbox, dan kan je voortaan ook inschrijven op de nieuwsbrief via het formulier hierboven.
1. Spotify gaat sommige albums betalend maken
Spotify is momenteel aan het onderhandelen met de grote muzieklabels om hun overeenkomsten te vernieuwen. Het ziet er naar uit dat onder de nieuwe licentievoorwaarden bepaalde nieuwe albums uitsluitend voor betalende gebruikers beschikbaar zullen worden gesteld. Dat schrijft de Financial Times. Spotify doet daarmee een toegift aan de labels die hier al langer om vroegen en in ruil minder auteursrecht zullen vragen van de streamingdienst. Het moet er bovendien voor zorgen dat Spotify in een betere positie komt te staan in aanloop naar de beursgang van het bedrijf. Spotify telt vandaag 50 miljoen betalende gebruikers en nog eens even veel mensen maken gratis gebruik van de dienst. Het is daarmee met voorsprong de grootste muziekstreamingdienst op de markt.
2. Google Assistant verspreidt reclame
Google Home-eigenaars keken gisteren vreemd op toen hun slimme luidspreker plots een reclameboodschap verkondigde wanneer ze vroegen naar een samenvatting van hun dag. Ook op mobiel maakten gebruikers van de Google Assistant melding van de advertentie. Wanneer je de vraag stelt “What’s my day like?”, antwoordt de Assistant met een overzicht van het weer, je reistijd naar het werk, agenda-afspraken enzovoort. Gisteren volgde daarop evenwel ook nog het bericht dat de film “Beauty and the Beast” vanaf nu in de bioscopen speelt, met een korte samenvatting van het verhaal. In een reactie aan The Verge laat Google weten dat de boodschap niet bedoeld was als reclame, maar dat het bedrijf experimenteert met het aanbieden van actuele berichten die mogelijk interessant kunnen zijn. Voorlopig lijkt het er dus op dat Google niet van plan is om betaalde advertenties in de Google Assistant op te nemen, maar wij durven het toch nog niet helemaal uit te sluiten.
https://twitter.com/brysonmeunier/status/842358950536318976?ref_src=twsrc%5Etfw
3. Microsoft zou volgende maand een nieuwe Surface Book presenteren
Als we berichten van DigiTimes mogen geloven, zou de nieuwe Surface Book van Microsoft in productie zijn gegaan voor een lancering eind deze maand of in april. De publicatie beweert bovendien dat de Surface Book 2 geen 2-in-1 zou zijn zoals de huidige Surface Book, maar dat het om een “gewone” laptop gaat met een 13,5 inchscherm en een startprijs onder 1.000 dollar. DigiTimes heeft een wisselvallige reputatie wat dit soort voorspellingen betreft, maar was bijvoorbeeld wel de eerste die correct bericht uitbracht over de Surface Studio die vorig jaar werd gelanceerd. We wachten af tot Microsoft zelf over de brug komt met informatie.
4. Netflix ruilt sterrenbeoordeling voor een duimpje
Netflix vindt zijn huidige beoordeling, waarbij je films en series een score geeft van 1 tot 5 sterren, te ingewikkeld en vervangt het systeem door een eenvoudiger duimpjes-systeem. De aanpassing zal in april wereldwijd worden uitgerold, maar werd in de voorbije maanden uitgebreid getest bij een select publiek. Die test toonde een stijging van 200 procent in het aantal beoordelingen van gebruikers, waardoor Netflix uiteindelijk de knoop doorhakte om op het nieuwe systeem over te stappen.
5. Europese consumentenwaakhond pakt Facebook, Google en Twitter aan
De Europese waakhond voor consumentenbescherming vraag Facebook, Alphabet (Google) en Twitter om hun gebruiksvoorwaarden binnen de maand aan te passen of anders een boete te riskeren. Dat schrijft Reuters. In december schreef Europa een brief naar de Amerikaanse techbedrijven met de boodschap dat hun voorwaarden in strijd waren met Europese wetgeving voor de bescherming van de consument. Het gaat onder meer om het niet duidelijk aangeven van gesponsorde content, de vereiste dat consumenten afstand doen van verplichte rechten (zoals het recht om een contract te annuleren) en het te traag verwijderen van illegale of haatdragende content op hun respectievelijke platformen.