Orange rolt 4G uit in Brusselse metro
Orange voorziet zowel de stations van de Brusselse metro als de metrolijnen zelf van 4G-dekking. Dat maakt de provider zelf bekend. Orange werkt voor de uitrol van het snelle mobiele internet onder de hoofdstad samen met de MIVB-STIB die de metro uitbaat.
Om de dekking werkelijkheid te maken, installeerde het voormalige Mobistar 67 nieuwe netwerkinstallaties. Het netwerk moet krachtig genoeg zijn om intens gebruik tijdens de piekperiodes aan te kunnen. Orange claimt dat zijn 4G netwerk nu al 99,9 procent van de Belgische bevolking bereikt en dat al 54,2 procent van het land door de operator van 4G+ voorzien wordt. Die snellere versie van 4G is vooralsnog niet beschikbaar onder de grond.
Als het netwerk naar behoren functioneert, dan kan de Brusselse metro meteen uitpakken met zowat de beste connectiviteit op het Belgische openbaar vervoersnet. De Lijn werkt momenteel zelf aan de uitrol van wifi in zijn trams en bussen en de NMBS experimenteert sinds het begin van dit jaar met iets gelijkaardigs op de verbinding Oostende – Eupen.
Er is natuurlijk een belangrijk verschil met de projecten van de NMBS en De Lijn zelf: om van het 4G-netwerk van Orange gebruik te maken moet je Orange-klant zijn. Snel mobiel internet tijdens de ondergrondse pendeltocht heeft wat dat betreft het potentieel om tal van nieuwe klanten te verleiden tot een overstap.
Orange voorziet zowel de stations van de Brusselse metro als de metrolijnen zelf van 4G-dekking. Dat maakt de provider zelf bekend. Orange werkt voor de uitrol van het snelle mobiele internet onder de hoofdstad samen met de MIVB-STIB die de metro uitbaat.
Om de dekking werkelijkheid te maken, installeerde het voormalige Mobistar 67 nieuwe netwerkinstallaties. Het netwerk moet krachtig genoeg zijn om intens gebruik tijdens de piekperiodes aan te kunnen. Orange claimt dat zijn 4G netwerk nu al 99,9 procent van de Belgische bevolking bereikt en dat al 54,2 procent van het land door de operator van 4G+ voorzien wordt. Die snellere versie van 4G is vooralsnog niet beschikbaar onder de grond.
Als het netwerk naar behoren functioneert, dan kan de Brusselse metro meteen uitpakken met zowat de beste connectiviteit op het Belgische openbaar vervoersnet. De Lijn werkt momenteel zelf aan de uitrol van wifi in zijn trams en bussen en de NMBS experimenteert sinds het begin van dit jaar met iets gelijkaardigs op de verbinding Oostende – Eupen.
Er is natuurlijk een belangrijk verschil met de projecten van de NMBS en De Lijn zelf: om van het 4G-netwerk van Orange gebruik te maken moet je Orange-klant zijn. Snel mobiel internet tijdens de ondergrondse pendeltocht heeft wat dat betreft het potentieel om tal van nieuwe klanten te verleiden tot een overstap.