Avegant Glyph: bioscoop in een hoofdtelefoon
2016 werd het jaar dat Sony, Oculus en HTC de wereld veroverden met hun virtual reality-brillen. Microsoft werkte naarstig verder aan de HoloLens, terwijl Avegant een heel ander concept in gedachten had onder de noemer Glyph. Het ziet toekomst in een bioscoop die je overal kan meenemen. Ze willen met de Glyph een bril uitbrengen waarvan iedereen kan genieten, zonder dat je ziek wordt zoals met virtual reality wel kan gebeuren.
Kickstarter-succes
In totaal hebben meer van 3.331 mensen (1,5 miljoen euro) de KickStarter-campagne gesteund in 2014, waarmee de Avegant Glyph gelanceerd werd. Toch heeft het tot de tweede helft van 2016 geduurd voordat het eerste toestel bij de backers werd afgeleverd. We vroegen ons af of zo’n bioscoop in een hoofdtelefoon wel kan werken? Op Showstoppers, de techshow voor Mobile World Congress in Barcelona, kregen we een uitgebreide demo.
Het draagcomfort is het eerste wat opvalt, althans het gebrek eraan. Omdat er geen hoofdband is, daardoor moet je namelijk kijken, komt het complete gewicht van de bril op je neus en oren terecht. Na vijf minuten kregen we al een ongemakkelijk gevoel omdat we de bril een beetje naar omhoog moeten houden voor de maximale helderheid. De medewerker van Avegant verzekerde me dat dit eerder uitzonderlijk is, maar hij kon me niet echt overtuigen.
720p-beeld
Om de lenzen goed te zetten krijg je een cirkelpatroon dat je helemaal moet goed zetten door de lensafstand tussen je ogen en vanaf je oog aan te passen. Eens dat gebeurd is, kan je genieten van een 720p-beeld dat er verrassend scherp en helder uit ziet. Omdat je rondom het beeld nog gewoon de omgeving kan zien, heb je niet het gevoel dat je afgesloten bent van de wereld. Je moet er wel tegen kunnen dat je veel bekijks hebt.
Wat me wel tegenviel, is het bioscoopgevoel. Het beeld dat je ziet oogt mooi, maar heel ver van je ogen. Ook al duurde onze demosessie maar vijf minuten, we hadden geen enkel moment het gevoel dat we ‘in’ de film zaten. De geluidskwaliteit was degelijk, vergelijkbaar met een hoofdtelefoon van 150 euro. Wie dat wil, kan het magnetische neusstukje er tussenuit halen en de Glyph als hoofdtelefoon gebruiken.
HDMI-uitgang
Met een volledig opgeladen batterij houd de Glyph het vier uur uit, wat genoeg lijkt te zijn voordat je ogen het opgeven van vermoeidheid. Elk toestel dat een (mini)HDMI-uitgang heeft, kan overweg met de Glyph. Het lijkt ons leuk om met korte pauzes van te genieten, maar een volledige film uitkijken zien we niet zitten door het gebrek aan comfort.
De prijs van de Avegant Glyph is niet mals: 550 euro, ondanks dat hij pas een prijsdaling van 150 euro heeft gehad. Het is een nicheproduct dat we nog niet eerder hebben gezien, maar echt overtuigd zijn we niet. Afwachten of Avegant deze technologie verder kan ontwikkelen tot een comfortabeler geheel in de nabije toekomst.
2016 werd het jaar dat Sony, Oculus en HTC de wereld veroverden met hun virtual reality-brillen. Microsoft werkte naarstig verder aan de HoloLens, terwijl Avegant een heel ander concept in gedachten had onder de noemer Glyph. Het ziet toekomst in een bioscoop die je overal kan meenemen. Ze willen met de Glyph een bril uitbrengen waarvan iedereen kan genieten, zonder dat je ziek wordt zoals met virtual reality wel kan gebeuren.
Kickstarter-succes
In totaal hebben meer van 3.331 mensen (1,5 miljoen euro) de KickStarter-campagne gesteund in 2014, waarmee de Avegant Glyph gelanceerd werd. Toch heeft het tot de tweede helft van 2016 geduurd voordat het eerste toestel bij de backers werd afgeleverd. We vroegen ons af of zo’n bioscoop in een hoofdtelefoon wel kan werken? Op Showstoppers, de techshow voor Mobile World Congress in Barcelona, kregen we een uitgebreide demo.
Het draagcomfort is het eerste wat opvalt, althans het gebrek eraan. Omdat er geen hoofdband is, daardoor moet je namelijk kijken, komt het complete gewicht van de bril op je neus en oren terecht. Na vijf minuten kregen we al een ongemakkelijk gevoel omdat we de bril een beetje naar omhoog moeten houden voor de maximale helderheid. De medewerker van Avegant verzekerde me dat dit eerder uitzonderlijk is, maar hij kon me niet echt overtuigen.
720p-beeld
Om de lenzen goed te zetten krijg je een cirkelpatroon dat je helemaal moet goed zetten door de lensafstand tussen je ogen en vanaf je oog aan te passen. Eens dat gebeurd is, kan je genieten van een 720p-beeld dat er verrassend scherp en helder uit ziet. Omdat je rondom het beeld nog gewoon de omgeving kan zien, heb je niet het gevoel dat je afgesloten bent van de wereld. Je moet er wel tegen kunnen dat je veel bekijks hebt.
Wat me wel tegenviel, is het bioscoopgevoel. Het beeld dat je ziet oogt mooi, maar heel ver van je ogen. Ook al duurde onze demosessie maar vijf minuten, we hadden geen enkel moment het gevoel dat we ‘in’ de film zaten. De geluidskwaliteit was degelijk, vergelijkbaar met een hoofdtelefoon van 150 euro. Wie dat wil, kan het magnetische neusstukje er tussenuit halen en de Glyph als hoofdtelefoon gebruiken.
HDMI-uitgang
Met een volledig opgeladen batterij houd de Glyph het vier uur uit, wat genoeg lijkt te zijn voordat je ogen het opgeven van vermoeidheid. Elk toestel dat een (mini)HDMI-uitgang heeft, kan overweg met de Glyph. Het lijkt ons leuk om met korte pauzes van te genieten, maar een volledige film uitkijken zien we niet zitten door het gebrek aan comfort.
De prijs van de Avegant Glyph is niet mals: 550 euro, ondanks dat hij pas een prijsdaling van 150 euro heeft gehad. Het is een nicheproduct dat we nog niet eerder hebben gezien, maar echt overtuigd zijn we niet. Afwachten of Avegant deze technologie verder kan ontwikkelen tot een comfortabeler geheel in de nabije toekomst.