Test

Dit is een popup

Artificiële intelligentie kroont zich tot pokerkampioen: het belang

Het is officieel: kunstmatige intelligentie heeft tijdens een twintig dagen durend pokertournooi zijn menselijke tegenstanders ingemaakt. Voor de ontwikkeling van AI is het een nieuwe mijlpaal.

Computerbrein Libratus heeft met een ruime marge de overwinning geclaimd in het pokertournooi ‘Brains vs. AI’, waarin de kunstmatige intelligentie het opnam tegen vier pokerprofessionals. Na twintig dagen en het spelen van ongeveer 120.000 handen wist Libratus een totaal van 1.766.250 dollar te vergaren, terwijl zijn menselijke tegenstanders in het rood stonden. Het was tijdens de eerste dag al duidelijk dat de AI een te duchten pokerspeler zou zijn, en Libratus heeft die voorsprong uiteindelijk kunnen verzilveren. Het Brains vs. AI tournooi is een initiatief van de Carnegie Mellon University.

“Dit is een mijlpaal voor AI,” stelde Tuomas Sandholm, vader van Libratus en professor aan Carnegie Mellon in een mail aan Engadget. “Dit is de eerste keer dat artificiële intelligentie erin geslaagd is om de beste mensen te verslaan in Heads-up No-Limit Texas Hold’em. Op een meer algemeen niveau toont het aan dat de vaardigheid om strategische redeneringen te maken bij onvolledige informatie van de beste AI deze van de beste mensen overvleugelt.”

Supercomputer

[related_article id=”211309″]

Na schaken en Go heeft kunstmatige intelligentie nu ook bewezen in poker dat het het menselijke brein kan overvleugelen. Achter Libratus zat de Bridges supercomputer van het Pittsburgh Supercomputing Center, een systeem met 846 processornodes en een totale kracht van 1,35 petaflops (een schijntje tegenover wat de krachtigste supercomputers van het moment kunnen neerzetten). Libratus gebruikte ongeveer 600 nodes van de Bridges supercomputer tijdens het tournooi, om zowel tijdens als na het spelen zijn strategie te bepalen en bij te stellen.

Een meta-algoritme analyseerde aan het einde van elke speeldag waar Libratus steken had laten vallen en wanneer zijn tegenstanders hem in de luren hadden gelegd. De prioriteit bij het bepalen van een verbeterde strategie voor de volgende dag lag bij het verbeteren van zijn eigen spel. “Dat verschilt met hoe [machine] learning in het verleden werd gebruikt,” aldus de universiteit. Bij voorgaande pogingen lag de nadruk op het ontwikkelen van algoritmes die zwakheden bij tegenstanders exploiteerden.

Marchanderen met AI

Poker zat al langer in het vizier van AI-poiniers. Google Deepmind, de organisatie die de Go-kampioen AlphaGo ontwikkelde, richtte zich op het pokerspel als volgende uitdaging na het Aziatische bordspel. De verlokking van poker voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie ligt in het feit dat spelers nooit alle informatie bezitten over het spel. In schaken en in Go kan een computer nog voor elke zet berekenen welke volgende zetten mogelijk zijn en hoe zijn tegenstander kan reageren. Bij poker gaat het aantal potentiële combinaties gevoelig de hoogte in (zo’n 10^160 verschillende mogelijkheden) én moet de computer er ook nog eens rekening mee houden dat zijn tegenstanders kunnen bluffen.

'Stel je voor dat je smartphone op een dag voor jou de beste prijs voor een auto kan onderhandelen.'

“De computer kan niet winnen met poker als hij niet kan bluffen,” zegt Frank Pfenning, een hoofd van het departement computerwetenschappen aan Carnegie Mellon. “Een AI ontwikkelen die dat kan doen is een ongelofelijke stap vooruit in de wetenschap en heeft talrijke toepassingsmogelijkheden. Stel je voor dat je smartphone op een dag voor jou de beste prijs voor een auto kan onderhandelen. Dat is nog maar het begin.” Als artificiële intelligentie de beste prijs voor je auto kan bedingen, dan is het maar een klein stap om te veronderstellen dat dezelfde computer zich ook aan onderhandelingstafels kan zetten waar de inzet groter is.

Computerbrein Libratus heeft met een ruime marge de overwinning geclaimd in het pokertournooi ‘Brains vs. AI’, waarin de kunstmatige intelligentie het opnam tegen vier pokerprofessionals. Na twintig dagen en het spelen van ongeveer 120.000 handen wist Libratus een totaal van 1.766.250 dollar te vergaren, terwijl zijn menselijke tegenstanders in het rood stonden. Het was tijdens de eerste dag al duidelijk dat de AI een te duchten pokerspeler zou zijn, en Libratus heeft die voorsprong uiteindelijk kunnen verzilveren. Het Brains vs. AI tournooi is een initiatief van de Carnegie Mellon University.

“Dit is een mijlpaal voor AI,” stelde Tuomas Sandholm, vader van Libratus en professor aan Carnegie Mellon in een mail aan Engadget. “Dit is de eerste keer dat artificiële intelligentie erin geslaagd is om de beste mensen te verslaan in Heads-up No-Limit Texas Hold’em. Op een meer algemeen niveau toont het aan dat de vaardigheid om strategische redeneringen te maken bij onvolledige informatie van de beste AI deze van de beste mensen overvleugelt.”

Supercomputer

[related_article id=”211309″]

Na schaken en Go heeft kunstmatige intelligentie nu ook bewezen in poker dat het het menselijke brein kan overvleugelen. Achter Libratus zat de Bridges supercomputer van het Pittsburgh Supercomputing Center, een systeem met 846 processornodes en een totale kracht van 1,35 petaflops (een schijntje tegenover wat de krachtigste supercomputers van het moment kunnen neerzetten). Libratus gebruikte ongeveer 600 nodes van de Bridges supercomputer tijdens het tournooi, om zowel tijdens als na het spelen zijn strategie te bepalen en bij te stellen.

Een meta-algoritme analyseerde aan het einde van elke speeldag waar Libratus steken had laten vallen en wanneer zijn tegenstanders hem in de luren hadden gelegd. De prioriteit bij het bepalen van een verbeterde strategie voor de volgende dag lag bij het verbeteren van zijn eigen spel. “Dat verschilt met hoe [machine] learning in het verleden werd gebruikt,” aldus de universiteit. Bij voorgaande pogingen lag de nadruk op het ontwikkelen van algoritmes die zwakheden bij tegenstanders exploiteerden.

Marchanderen met AI

Poker zat al langer in het vizier van AI-poiniers. Google Deepmind, de organisatie die de Go-kampioen AlphaGo ontwikkelde, richtte zich op het pokerspel als volgende uitdaging na het Aziatische bordspel. De verlokking van poker voor de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie ligt in het feit dat spelers nooit alle informatie bezitten over het spel. In schaken en in Go kan een computer nog voor elke zet berekenen welke volgende zetten mogelijk zijn en hoe zijn tegenstander kan reageren. Bij poker gaat het aantal potentiële combinaties gevoelig de hoogte in (zo’n 10^160 verschillende mogelijkheden) én moet de computer er ook nog eens rekening mee houden dat zijn tegenstanders kunnen bluffen.

'Stel je voor dat je smartphone op een dag voor jou de beste prijs voor een auto kan onderhandelen.'

“De computer kan niet winnen met poker als hij niet kan bluffen,” zegt Frank Pfenning, een hoofd van het departement computerwetenschappen aan Carnegie Mellon. “Een AI ontwikkelen die dat kan doen is een ongelofelijke stap vooruit in de wetenschap en heeft talrijke toepassingsmogelijkheden. Stel je voor dat je smartphone op een dag voor jou de beste prijs voor een auto kan onderhandelen. Dat is nog maar het begin.” Als artificiële intelligentie de beste prijs voor je auto kan bedingen, dan is het maar een klein stap om te veronderstellen dat dezelfde computer zich ook aan onderhandelingstafels kan zetten waar de inzet groter is.

aibrains vs. AIlibratuspoker

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!