SpaceX voert eerste succesvolle lancering uit sinds explosie
Vier maanden nadat een van zijn raketten op een lanceerplatform explodeerde, is SpaceX er in geslaagd om opnieuw een Falcon 9 in de ruimte te brengen. Dit keer zonder grote problemen en op schema met wat het bedrijf had vooropgesteld. De raket vertrok vanop een basis in Californië en bracht 10 satellieten van communicatiebedrijf Iridium in een baan rond de aarde. Later kon SpaceX de eerste trap van de Falcon 9 recupereren door deze te laten landen op een drijvend platform in de Stille Oceaan.
https://www.instagram.com/p/BPQZOqugavd/
Vaste zuurstof
Het ruimtevaartbedrijf toont zo dat het de ontploffing van september verteerd heeft, dat plaatsvond tijdens een routinetest van de raket. Het onverwachte ongeval noopte SpaceX ertoe om zijn rakketten aan de grond te houden totdat het de oorzaak van het defect had gevonden. Volgens CEO Elon Musk was het “de moeilijkste en meest complexe mislukking die we al in 14 jaar hebben gehad.” Met behulp van NASA, de Federal Aviation Administration (FAA), US Air Force en anderen puzzelde het de gegevens bij elkaar die het nodig had om de oorzaak van de ontploffing te bepalen. Het bedrijf presenteerde zijn conclusie twee weken geleden.
De ontploffing gebeurde toen men de zuurstoftanks van de Falcon 9 aan het vullen was voor een lanceringstest. Een deel van de zuurstof zou tussen de beschermlagen van de COPVs terecht gekomen zijn, de heliumtanks die de druk binnen de raket regelen. Die beschermlaag bestaan uit een binnenkant van aluminium en een buitenlaag van een koolstofcomposiet. Wat er toe bijdroeg aan het gevaar, was dat iets ervoor had gezorgd dat het aluminium was gaan verfrommelen, waardoor er groeven ontstonden waar de zuurstof zich kon verzamelen. Het contact tussen de gekoelde zuurstof en de gekoelde heliumtank zorgde ervoor dat de zuurstof omgezet werd in een vaste stof, dat nog sneller ontploft dan het gas als gevolg van frictie. Enkele van de composietlagen in de COPVs zouden losgekomen zijn en die frictie veroorzaakt hebben. De FAA aanvaarde SpaceX’s verklaring voor de explosie, en gaf het bedrijf opnieuw een licentie om zijn raketten te lanceren.
Snelle wederopstanding
SpaceX weet op opvallend korte tijd terug op te staan na de tegenslag van september. In de ruimtevaartsector is een dergelijk snelle recuperatie opvallend. “Doorgaans duurt het negen tot twaalf maanden voordat men terugkeert naar lancering. Dat vertelt het verleden ons,” zo stelt Tory Bruno, CEO van United Launch Alliance, in een interview met Reuters. Het is niet de eerste keer dat SpaceX die ongewone weerbaarheid demonstreert. Na het verlies van een Falcon 9 tijdens een reis naar het ISS in 2015 had het bedrijf maar zes maanden nodig om opnieuw te lanceren.
Vier maanden nadat een van zijn raketten op een lanceerplatform explodeerde, is SpaceX er in geslaagd om opnieuw een Falcon 9 in de ruimte te brengen. Dit keer zonder grote problemen en op schema met wat het bedrijf had vooropgesteld. De raket vertrok vanop een basis in Californië en bracht 10 satellieten van communicatiebedrijf Iridium in een baan rond de aarde. Later kon SpaceX de eerste trap van de Falcon 9 recupereren door deze te laten landen op een drijvend platform in de Stille Oceaan.
https://www.instagram.com/p/BPQZOqugavd/
Vaste zuurstof
Het ruimtevaartbedrijf toont zo dat het de ontploffing van september verteerd heeft, dat plaatsvond tijdens een routinetest van de raket. Het onverwachte ongeval noopte SpaceX ertoe om zijn rakketten aan de grond te houden totdat het de oorzaak van het defect had gevonden. Volgens CEO Elon Musk was het “de moeilijkste en meest complexe mislukking die we al in 14 jaar hebben gehad.” Met behulp van NASA, de Federal Aviation Administration (FAA), US Air Force en anderen puzzelde het de gegevens bij elkaar die het nodig had om de oorzaak van de ontploffing te bepalen. Het bedrijf presenteerde zijn conclusie twee weken geleden.
De ontploffing gebeurde toen men de zuurstoftanks van de Falcon 9 aan het vullen was voor een lanceringstest. Een deel van de zuurstof zou tussen de beschermlagen van de COPVs terecht gekomen zijn, de heliumtanks die de druk binnen de raket regelen. Die beschermlaag bestaan uit een binnenkant van aluminium en een buitenlaag van een koolstofcomposiet. Wat er toe bijdroeg aan het gevaar, was dat iets ervoor had gezorgd dat het aluminium was gaan verfrommelen, waardoor er groeven ontstonden waar de zuurstof zich kon verzamelen. Het contact tussen de gekoelde zuurstof en de gekoelde heliumtank zorgde ervoor dat de zuurstof omgezet werd in een vaste stof, dat nog sneller ontploft dan het gas als gevolg van frictie. Enkele van de composietlagen in de COPVs zouden losgekomen zijn en die frictie veroorzaakt hebben. De FAA aanvaarde SpaceX’s verklaring voor de explosie, en gaf het bedrijf opnieuw een licentie om zijn raketten te lanceren.
Snelle wederopstanding
SpaceX weet op opvallend korte tijd terug op te staan na de tegenslag van september. In de ruimtevaartsector is een dergelijk snelle recuperatie opvallend. “Doorgaans duurt het negen tot twaalf maanden voordat men terugkeert naar lancering. Dat vertelt het verleden ons,” zo stelt Tory Bruno, CEO van United Launch Alliance, in een interview met Reuters. Het is niet de eerste keer dat SpaceX die ongewone weerbaarheid demonstreert. Na het verlies van een Falcon 9 tijdens een reis naar het ISS in 2015 had het bedrijf maar zes maanden nodig om opnieuw te lanceren.