Tesla Superchargers worden betalend met variabele abonnementsformules
Wie na 15 januari nog een Tesla Model S of X besteld of zijn bestelling later dan 15 april in handen krijgt, zal niet kunnen genieten van gratis oplaadbeurten aan de Superchargers. Dat wisten we al, maar sinds gisteren weten we ook hoeveel je dan wel zal moeten neertellen om je tank te vullen. Nieuwe Model S- en X-eigenaars krijgen nog een jaarlijkse gift, maar voor kopers van de goedkopere Model 3 is dat (nog) niet geweten.
Eigenaars van een Model S of X krijgen jaarlijks 400 kWh gratis om op te laden. Afgaande op de prijs die je in België zal moeten betalen (0,23 euro per kWh) is dat een gift van 92 euro per jaar. Volgens Tesla zou je daarmee ongeveer 1000 mijl of 1610 kilometer moeten kunnen afleggen. Als je na een jaar nog wat zou overhebben, heb je pech want in een nieuw jaar, dat begint op de verjaardag van je ingebruikname, start de teller gewoon weer op 400. Overdragen is niet mogelijk.
Daarna kost opladen dus 0,23 euro per kWh in België. In Nederland is het iets goedkoper met 0,2 euro. In Duitsland wordt gewerkt met een systeem op basis van ‘Tiers’: barema’s. Zit je in Tier 1, dan betaal je 0,17 euro per minuut en kan je opladen aan maximaal 60 kW, Terwijl Tier 2 alles daarboven is en 0,34 euro kost per minuut. In de Verenigde Staten liggen de prijzen ongeveer de helft lager.
Herinvesteren
Het verschil in prijsberekening heeft volgens Tesla te maken met de reguleringen per land. De afrekening wordt nooit ter plaatse gemaakt, maar gebeurt via de website van Tesla waar gebruikers hun account kunnen koppelen aan hun kredietkaart. Op die manier zal Tesla overigens ook boetes innen die het uitschrijft voor te lang parkeren. Indien je wagen opgeladen is, kan je een boete van 40 cent per minuut verwachten als je te lang blijft staan.
Na rijp beraad heeft de TechPulse-rekendienst kunnen becijferen dat je bij ons ongeveer 20 euro zal betalen voor een volle batterij. Een trip van Parijs naar Rome, wat Tesla zelf als voorbeeld geeft, zal je ongeveer 68 euro kosten. Tesla stelt dat het alle winst die het maakt met deze abonnementsformules niet zal houden, maar zal investeren in zijn netwerk van superchargers.
Wie nog beschikt over een ouder model van de reeds bestaande Tesla-wagens mag gerust zijn: voor hem blijft het opladen aan superchargers wel gratis. Ook voor hen geldt echter het risico op boetes indien ze te lang blijven staan. Wie zijn oudere wagen verkoopt, verkoopt daarmee ook het recht om gratis op te laden; de nieuwe eigenaar krijgt dat recht dan in handen.
Wie na 15 januari nog een Tesla Model S of X besteld of zijn bestelling later dan 15 april in handen krijgt, zal niet kunnen genieten van gratis oplaadbeurten aan de Superchargers. Dat wisten we al, maar sinds gisteren weten we ook hoeveel je dan wel zal moeten neertellen om je tank te vullen. Nieuwe Model S- en X-eigenaars krijgen nog een jaarlijkse gift, maar voor kopers van de goedkopere Model 3 is dat (nog) niet geweten.
Eigenaars van een Model S of X krijgen jaarlijks 400 kWh gratis om op te laden. Afgaande op de prijs die je in België zal moeten betalen (0,23 euro per kWh) is dat een gift van 92 euro per jaar. Volgens Tesla zou je daarmee ongeveer 1000 mijl of 1610 kilometer moeten kunnen afleggen. Als je na een jaar nog wat zou overhebben, heb je pech want in een nieuw jaar, dat begint op de verjaardag van je ingebruikname, start de teller gewoon weer op 400. Overdragen is niet mogelijk.
Daarna kost opladen dus 0,23 euro per kWh in België. In Nederland is het iets goedkoper met 0,2 euro. In Duitsland wordt gewerkt met een systeem op basis van ‘Tiers’: barema’s. Zit je in Tier 1, dan betaal je 0,17 euro per minuut en kan je opladen aan maximaal 60 kW, Terwijl Tier 2 alles daarboven is en 0,34 euro kost per minuut. In de Verenigde Staten liggen de prijzen ongeveer de helft lager.
Herinvesteren
Het verschil in prijsberekening heeft volgens Tesla te maken met de reguleringen per land. De afrekening wordt nooit ter plaatse gemaakt, maar gebeurt via de website van Tesla waar gebruikers hun account kunnen koppelen aan hun kredietkaart. Op die manier zal Tesla overigens ook boetes innen die het uitschrijft voor te lang parkeren. Indien je wagen opgeladen is, kan je een boete van 40 cent per minuut verwachten als je te lang blijft staan.
Na rijp beraad heeft de TechPulse-rekendienst kunnen becijferen dat je bij ons ongeveer 20 euro zal betalen voor een volle batterij. Een trip van Parijs naar Rome, wat Tesla zelf als voorbeeld geeft, zal je ongeveer 68 euro kosten. Tesla stelt dat het alle winst die het maakt met deze abonnementsformules niet zal houden, maar zal investeren in zijn netwerk van superchargers.
Wie nog beschikt over een ouder model van de reeds bestaande Tesla-wagens mag gerust zijn: voor hem blijft het opladen aan superchargers wel gratis. Ook voor hen geldt echter het risico op boetes indien ze te lang blijven staan. Wie zijn oudere wagen verkoopt, verkoopt daarmee ook het recht om gratis op te laden; de nieuwe eigenaar krijgt dat recht dan in handen.