Samsungs batterij voor elektrische wagens is opgeladen in 20 minuten
De grootste nadelen van elektrische wagens zijn het beperkte bereik en de lange oplaadtijd. Met een Tesla kan je nog zo’n 500 kilometer rijden, maar bij (goedkopere) wagens van andere fabrikanten zal je het vaak met minder dan de helft van dit bereik moeten stellen. Hierdoor zal je regelmatig je accu moeten bijladen, maar ook dit is voorlopig geen sinecure. Aan traditionele oplaadpunten ben je meer dan een uur kwijt; bij snelladers moet je ongeveer op een half uur rekenen.
Samsung SDI, een dochterbedrijf van de Koreaanse smartphonemaker, heeft tijdens de North American International Auto Show een nieuwe batterij aangekondigd die beide problemen van de baan helpt. Dankzij de knowhow die Samsung heeft over batterijtechnologie voor smartphones heeft het een accu voor wagens kunnen ontwikkelen met een erg lage weerstand binnen de batterijcellen. Hierdoor kan de accu voor een bereik van maar liefst 600 kilometer zorgen.
Snelladen
Normaal gezien zal je erg veel tijd moeten besteden om een batterij met een dergelijke capaciteit weer op te laden, maar ook hier heeft Samsung SDI een mouw aangepast. Het Koreaanse bedrijf belooft dat op twintig minuten tijd de batterij voor 80 procent is opgeladen, wat goed is voor een bereik van zo’n 500 kilometer. Ter vergelijking: de superchargers van Tesla doen er dubbel zo lang over om de wagens van het bedrijf voor 80 procent op te laden.
Behalve een nieuwe batterij met ongeziene oplaadsnelheid heeft Samsung eveneens een geïntegreerde batterijmodule voorgesteld. Normale accumodules van elektrische wagens bestaan uit 12 cellen en hebben een capaciteit van twee tot drie kWh. De batterijmodule van Samsung zal echter uit 24 cellen bestaan, waardoor het een capaciteit van zes tot acht kWh heeft. Deze technologie zou de markt van elektrische wagens een grote boost kunnen geven.
Jammer genoeg zal je voorlopig nog even geduld moeten hebben alvorens je een elektrische wagen met een nieuwe Samsung-batterij kan kopen. Het bedrijf wil de massaproductie van de accu immers in 2021 starten.
De grootste nadelen van elektrische wagens zijn het beperkte bereik en de lange oplaadtijd. Met een Tesla kan je nog zo’n 500 kilometer rijden, maar bij (goedkopere) wagens van andere fabrikanten zal je het vaak met minder dan de helft van dit bereik moeten stellen. Hierdoor zal je regelmatig je accu moeten bijladen, maar ook dit is voorlopig geen sinecure. Aan traditionele oplaadpunten ben je meer dan een uur kwijt; bij snelladers moet je ongeveer op een half uur rekenen.
Samsung SDI, een dochterbedrijf van de Koreaanse smartphonemaker, heeft tijdens de North American International Auto Show een nieuwe batterij aangekondigd die beide problemen van de baan helpt. Dankzij de knowhow die Samsung heeft over batterijtechnologie voor smartphones heeft het een accu voor wagens kunnen ontwikkelen met een erg lage weerstand binnen de batterijcellen. Hierdoor kan de accu voor een bereik van maar liefst 600 kilometer zorgen.
Snelladen
Normaal gezien zal je erg veel tijd moeten besteden om een batterij met een dergelijke capaciteit weer op te laden, maar ook hier heeft Samsung SDI een mouw aangepast. Het Koreaanse bedrijf belooft dat op twintig minuten tijd de batterij voor 80 procent is opgeladen, wat goed is voor een bereik van zo’n 500 kilometer. Ter vergelijking: de superchargers van Tesla doen er dubbel zo lang over om de wagens van het bedrijf voor 80 procent op te laden.
Behalve een nieuwe batterij met ongeziene oplaadsnelheid heeft Samsung eveneens een geïntegreerde batterijmodule voorgesteld. Normale accumodules van elektrische wagens bestaan uit 12 cellen en hebben een capaciteit van twee tot drie kWh. De batterijmodule van Samsung zal echter uit 24 cellen bestaan, waardoor het een capaciteit van zes tot acht kWh heeft. Deze technologie zou de markt van elektrische wagens een grote boost kunnen geven.
Jammer genoeg zal je voorlopig nog even geduld moeten hebben alvorens je een elektrische wagen met een nieuwe Samsung-batterij kan kopen. Het bedrijf wil de massaproductie van de accu immers in 2021 starten.