Test

Dit is een popup

Nissan leent Mars-technologie van NASA voor zelfrijdende wagens

Technologie die ruimtevaartorganisatie NASA ontwikkelde voor Mars-rovers, krijgt een tweede leven op aarde als onderdeel van Nissans zelfrijdende wagens.

Nissan recycleert NASA-software om zijn zelfrijdende auto’s veiliger te laten omgaan met onverwachte situaties in het verkeer. De ruimtevaarttechnologie, die oorspronkelijk gebouwd werd om Mars-rovers veilig over de rode planeet te begeleiden, zal bij de Japanse autobouwer onder de naam Seamless Autonomous Mobility (SAM) opereren.

Menselijke hulplijn

In essentie geeft het SAM-systeem een zelfrijdende auto de mogelijkheid om beroep te doen op een menselijke helper. Een autonome wagen weet welke regels het moet volgen in het verkeer, waarschijnlijk beter dan een mens, maar heeft het moeilijk als er opeens iets op zijn pad komt dat niet ingecalculeerd is in zijn software. Nissan stelt dat het op die momenten de wagens SAM wil laten gebruiken. Via SAM wordt het mogelijk om op afstand de sensor- en videodata van een wagen te bekijken, een beetje zoals je Teamviewer kan gebruiken om iemand van op afstand te helpen met een computerprobleem.

In het geval van de autonome wagen zal dat een ‘mobility manager’ zijn, een werknemer die vanuit een callcenter specifiek verzoeken om hulp van voertuigen zal verwerken. Hij kan de situatie inschatten en tijdelijk de controle over de wagen overnemen om deze langs de juiste route te begeleiden. Zodra de wagen het onverwachte obstakel gepasseerd is, kan de software aan boord weer in actie schieten. Op lange termijn zou de AI achter de autonome software steeds minder beroep moeten doen op die menselijke hulplijn, aangezien het systeem lessen trekt uit de assistentie en steeds beter zal weten hoe het met bepaalde situaties moet omgaan.

Nissan_Seamless_Autonomous_Mobility

Nissan ziet SAM vooral als een toepassing voor commercieel ingezette zelfrijdende wagens, zoals koerier- of taxidiensten. Het is dus niet meteen de bedoeling dat mobility managers je door je dagelijkse pendelroute begeleiden.

Nieuwe Leaf

De Japanse autobouwer kondigde op CES ook een nieuwe versie van de Nissan Leaf aan, op dit moment de meest verkochte elektrische auto ter wereld. De vernieuwde Leaf zal semi-autonoom kunnen rijden dankzij ondersteuning van ProPilot. ProPilot kan het stuur van je wagen overnemen om het rijden in file of lange rechte banen minder vermoeiend te maken, maar werkt in tegenstelling tot de Tesla Autopilot maar binnen één rijvak. Wanneer de nieuwe Leaf zijn debuut maakt of hoeveel het model zal kosten is nog niet bekend.

Nissan recycleert NASA-software om zijn zelfrijdende auto’s veiliger te laten omgaan met onverwachte situaties in het verkeer. De ruimtevaarttechnologie, die oorspronkelijk gebouwd werd om Mars-rovers veilig over de rode planeet te begeleiden, zal bij de Japanse autobouwer onder de naam Seamless Autonomous Mobility (SAM) opereren.

Menselijke hulplijn

In essentie geeft het SAM-systeem een zelfrijdende auto de mogelijkheid om beroep te doen op een menselijke helper. Een autonome wagen weet welke regels het moet volgen in het verkeer, waarschijnlijk beter dan een mens, maar heeft het moeilijk als er opeens iets op zijn pad komt dat niet ingecalculeerd is in zijn software. Nissan stelt dat het op die momenten de wagens SAM wil laten gebruiken. Via SAM wordt het mogelijk om op afstand de sensor- en videodata van een wagen te bekijken, een beetje zoals je Teamviewer kan gebruiken om iemand van op afstand te helpen met een computerprobleem.

In het geval van de autonome wagen zal dat een ‘mobility manager’ zijn, een werknemer die vanuit een callcenter specifiek verzoeken om hulp van voertuigen zal verwerken. Hij kan de situatie inschatten en tijdelijk de controle over de wagen overnemen om deze langs de juiste route te begeleiden. Zodra de wagen het onverwachte obstakel gepasseerd is, kan de software aan boord weer in actie schieten. Op lange termijn zou de AI achter de autonome software steeds minder beroep moeten doen op die menselijke hulplijn, aangezien het systeem lessen trekt uit de assistentie en steeds beter zal weten hoe het met bepaalde situaties moet omgaan.

Nissan_Seamless_Autonomous_Mobility

Nissan ziet SAM vooral als een toepassing voor commercieel ingezette zelfrijdende wagens, zoals koerier- of taxidiensten. Het is dus niet meteen de bedoeling dat mobility managers je door je dagelijkse pendelroute begeleiden.

Nieuwe Leaf

De Japanse autobouwer kondigde op CES ook een nieuwe versie van de Nissan Leaf aan, op dit moment de meest verkochte elektrische auto ter wereld. De vernieuwde Leaf zal semi-autonoom kunnen rijden dankzij ondersteuning van ProPilot. ProPilot kan het stuur van je wagen overnemen om het rijden in file of lange rechte banen minder vermoeiend te maken, maar werkt in tegenstelling tot de Tesla Autopilot maar binnen één rijvak. Wanneer de nieuwe Leaf zijn debuut maakt of hoeveel het model zal kosten is nog niet bekend.

CES 2017Connected Carnasanissannissan leafzelfrijdende wagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!