Test

Dit is een popup

Nieuws

BMW stuurt zelfrijdende auto’s de baan op in Europa en VS

BMW, Intel en Mobileye sturen dit jaar een vloot van veertig zelfrijdende BMW 7 Series de baan op om hun technologieën voor autonoom rijden te testen.

BMW gaat dit jaar samen met partners Intel en Mobileye een vloot van 40 zelfrijdende wagens de baan op sturen in Europa en de Verenigde Staten. Dat maakte de Duitse autofabrikant zopas bekend tijdens een persconferentie op de Consumer Electronics Show in Las Vegas.

Het gaat om veertig BMW 7 Series die tegen de tweede helft van 2017 op de Europese en Amerikaanse wegen moeten rondrijden. De drie partners willen daarmee aantonen hoeveel vooruitgang ze hebben geboekt in de ontwikkeling van hun technologie voor autonome wagens, sinds het begin van hun samenwerking in juli van vorig jaar.

“In de afgelopen zes maanden hebben we een goede vooruitgang geboekt in het ontwikkelen van een state-of-the-art oplossing voor autonoom rijden op zowel snelwegen als in stedelijke gebieden. De oplossing is schaalbaar, zodat ze ook door andere autobouwers kan worden ingezet”, vertelt Ammon Shashua, mede-oprichter van Mobileye. Zijn bedrijf was ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de oorspronkelijke hardware voor Tesla’s Autopilot. Die samenwerking werd vorige zomer evenwel stopgezet na onenigheid tussen beide partijen.

De test is een nieuwe stap naar de introductie van de BMW iNEXT, de eerste volledig autonome wagen van de fabrikant, in 2021

De zelfrijdende BMW’s worden uitgerust met Mobileye’s propriëtaire EyeQ5 computer vision processor. Die verwerkt en interpreteert alle informatie van de camera’s die een zelfrijdende auto een 360°-zicht geven. Verder werkt het bedrijf met BMW samen aan een oplossing om de input van alle verschillende sensoren op een autonome wagen – waaronder camera’s, radar en lidar – om een volledig model van de omgeving te creëren. Daarnaast wordt artificiële intelligentie gebruikt om een rijcode voor zelfrijdende wagens te ontwikkelen op basis van Mobileye’s machine learning-algoritmes. Die code moet een auto in staat stellen om veilige keuzes te maken in moeilijke rij-situaties.

Intel draagt eveneens bij aan de rekenkracht van de wagen zelf, zodat die perfect in staat is om zijn omgeving in realtime in kaart te brengen en op tijd de correcte beslissingen te maken. Daarnaast implementeert de chipfabrikant ook zijn technologieën aan de kant van het datacenter. Die infrastructuur is onder meer nodig om zelfrijdende auto’s via machine en deep learning te kunnen trainen in alle mogelijke verkeersituaties.

“Autonoom rijden werkelijkheid maken is de gedeelde ambitie achter de samenwerking met Intel en Mobileye”, zegt Klaus Fröhlich, bestuurslid van BMW AG, Development. “Dit jaar zullen we met onze vloot deze gezamenlijke technologie al wereldwijd testen in reële verkeersomstandigheden. Dat is een significante stap naar de introductie van onze BMW iNEXT in 2021. Dat wordt BMW’s eerste volledig autonome wagen.”

BMW gaat dit jaar samen met partners Intel en Mobileye een vloot van 40 zelfrijdende wagens de baan op sturen in Europa en de Verenigde Staten. Dat maakte de Duitse autofabrikant zopas bekend tijdens een persconferentie op de Consumer Electronics Show in Las Vegas.

Het gaat om veertig BMW 7 Series die tegen de tweede helft van 2017 op de Europese en Amerikaanse wegen moeten rondrijden. De drie partners willen daarmee aantonen hoeveel vooruitgang ze hebben geboekt in de ontwikkeling van hun technologie voor autonome wagens, sinds het begin van hun samenwerking in juli van vorig jaar.

“In de afgelopen zes maanden hebben we een goede vooruitgang geboekt in het ontwikkelen van een state-of-the-art oplossing voor autonoom rijden op zowel snelwegen als in stedelijke gebieden. De oplossing is schaalbaar, zodat ze ook door andere autobouwers kan worden ingezet”, vertelt Ammon Shashua, mede-oprichter van Mobileye. Zijn bedrijf was ook verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de oorspronkelijke hardware voor Tesla’s Autopilot. Die samenwerking werd vorige zomer evenwel stopgezet na onenigheid tussen beide partijen.

De test is een nieuwe stap naar de introductie van de BMW iNEXT, de eerste volledig autonome wagen van de fabrikant, in 2021

De zelfrijdende BMW’s worden uitgerust met Mobileye’s propriëtaire EyeQ5 computer vision processor. Die verwerkt en interpreteert alle informatie van de camera’s die een zelfrijdende auto een 360°-zicht geven. Verder werkt het bedrijf met BMW samen aan een oplossing om de input van alle verschillende sensoren op een autonome wagen – waaronder camera’s, radar en lidar – om een volledig model van de omgeving te creëren. Daarnaast wordt artificiële intelligentie gebruikt om een rijcode voor zelfrijdende wagens te ontwikkelen op basis van Mobileye’s machine learning-algoritmes. Die code moet een auto in staat stellen om veilige keuzes te maken in moeilijke rij-situaties.

Intel draagt eveneens bij aan de rekenkracht van de wagen zelf, zodat die perfect in staat is om zijn omgeving in realtime in kaart te brengen en op tijd de correcte beslissingen te maken. Daarnaast implementeert de chipfabrikant ook zijn technologieën aan de kant van het datacenter. Die infrastructuur is onder meer nodig om zelfrijdende auto’s via machine en deep learning te kunnen trainen in alle mogelijke verkeersituaties.

“Autonoom rijden werkelijkheid maken is de gedeelde ambitie achter de samenwerking met Intel en Mobileye”, zegt Klaus Fröhlich, bestuurslid van BMW AG, Development. “Dit jaar zullen we met onze vloot deze gezamenlijke technologie al wereldwijd testen in reële verkeersomstandigheden. Dat is een significante stap naar de introductie van onze BMW iNEXT in 2021. Dat wordt BMW’s eerste volledig autonome wagen.”

bmwCES 2017Connected CarintelMobileyezelfrijdende wagen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!