Chinese smartphonebouwer koopt Blackberry-naam
Het Blackberry-merk is dan toch niet dood. De Chinese smartphonebouwer TLC heeft namelijk de rechten verworven om telefoons te bouwen met het bekende merk en logo erop. In het verleden bouwde TLC ook al de laatste toestellen die Blackberry ooit zou afleveren, maar in de toekomst zal de ooit zo legendarische fabrikant dus niet meer verantwoordelijk zijn voor het eindproduct.
Dat wil niet zeggen dat Blackberry zich helemaal opzij laat schuiven: het zal nog steeds de software en diensten van de toestellen verzorgen. Het design, bouwproces, de verkoop en de klantendiensten zullen daarentegen volledig voor de rekening van TLC zijn.
Recyclage
De DTEK50 en DTEK60, de laatste toestellen die Blackberry dit jaar nog onder eigen beheer afleverde, waren ook al in elkaar geknutseld door TLC, die daarvoor voornamelijk onderdelen gebruikte die je ook terugvindt in de Alcatel Idol 4. Deze toestellen kregen overwegend positieve reviews, al bleken ze uiteindelijk te grijze muizen.
TLC bezit nu de merkrechten voor smartphones wereldwijd, behalve voor Nepal, Bangladesh, Sri Lanka, Indonesië en Indië. Dat komt omdat Blackberry daar reeds licentieovereenkomsten heeft of, in het geval van Indië, daar nog werkt aan zo’n overeenkomst.
Palm
Voor de Chinezen is het niet de eerste keer dat ze beroep doen op een oud en bekend merk om hun kar aan vast te hangen. In 2015 deed het dat ook al met Palm, het bedrijf dat in een ver verleden nog futuristische zakcomputers maakte. Toen leidde die aankoop echter nergens toe.
Fans van Blackberry kunnen blij zijn dat hun favoriete merk blijft voortbestaan, al doen ze er goed aan om het oude en het nieuwe merk goed uit elkaar te houden. Het huidige Blackberry is een softwarebedrijf dat zich richt op de professionele markt, terwijl de nieuwe (mogelijke) telefoons misschien wel de merknaam dragen, maar niet meer onder de oude paraplu vallen.
Nokia
Het is een vergelijkbare situatie met die van Nokia: de nieuwe telefoons die met die merknaam zullen verschijnen (die al dan niet slim zijn), hebben op enkele nutteloze patenten na niets te maken met de telefoons die ooit de markt domineerden. Alle nuttige technologie zit immers nog steeds bij Microsoft, die het bedrijf overnam in 2013. De toestellen die zullen verschijnen, doen dat onder licentie van het Finse HMD en het Taiwanese Foxconn.
Het Blackberry-merk is dan toch niet dood. De Chinese smartphonebouwer TLC heeft namelijk de rechten verworven om telefoons te bouwen met het bekende merk en logo erop. In het verleden bouwde TLC ook al de laatste toestellen die Blackberry ooit zou afleveren, maar in de toekomst zal de ooit zo legendarische fabrikant dus niet meer verantwoordelijk zijn voor het eindproduct.
Dat wil niet zeggen dat Blackberry zich helemaal opzij laat schuiven: het zal nog steeds de software en diensten van de toestellen verzorgen. Het design, bouwproces, de verkoop en de klantendiensten zullen daarentegen volledig voor de rekening van TLC zijn.
Recyclage
De DTEK50 en DTEK60, de laatste toestellen die Blackberry dit jaar nog onder eigen beheer afleverde, waren ook al in elkaar geknutseld door TLC, die daarvoor voornamelijk onderdelen gebruikte die je ook terugvindt in de Alcatel Idol 4. Deze toestellen kregen overwegend positieve reviews, al bleken ze uiteindelijk te grijze muizen.
TLC bezit nu de merkrechten voor smartphones wereldwijd, behalve voor Nepal, Bangladesh, Sri Lanka, Indonesië en Indië. Dat komt omdat Blackberry daar reeds licentieovereenkomsten heeft of, in het geval van Indië, daar nog werkt aan zo’n overeenkomst.
Palm
Voor de Chinezen is het niet de eerste keer dat ze beroep doen op een oud en bekend merk om hun kar aan vast te hangen. In 2015 deed het dat ook al met Palm, het bedrijf dat in een ver verleden nog futuristische zakcomputers maakte. Toen leidde die aankoop echter nergens toe.
Fans van Blackberry kunnen blij zijn dat hun favoriete merk blijft voortbestaan, al doen ze er goed aan om het oude en het nieuwe merk goed uit elkaar te houden. Het huidige Blackberry is een softwarebedrijf dat zich richt op de professionele markt, terwijl de nieuwe (mogelijke) telefoons misschien wel de merknaam dragen, maar niet meer onder de oude paraplu vallen.
Nokia
Het is een vergelijkbare situatie met die van Nokia: de nieuwe telefoons die met die merknaam zullen verschijnen (die al dan niet slim zijn), hebben op enkele nutteloze patenten na niets te maken met de telefoons die ooit de markt domineerden. Alle nuttige technologie zit immers nog steeds bij Microsoft, die het bedrijf overnam in 2013. De toestellen die zullen verschijnen, doen dat onder licentie van het Finse HMD en het Taiwanese Foxconn.