Test

Dit is een popup

Nieuws

Tesla beboet opgeladen wagens die Superchargers bezet houden

De Superchargerplaatsen van Tesla zijn vaak bezet doordat eigenaars hun wagens ook wanneer ze volledig opgeladen zijn, laten staan. Een boete moet dit probleem verhelpen.

Tesla betaalt momenteel de prijs voor zijn eigen succes. Door de toename aan elektrische wagens zijn alle Superchargers aan Tesla-oplaadpunten steeds vaker volzet. Het bedrijf hoopt hier een einde aan te maken door een boete te introduceren. Tesla-eigenaars hebben vijf minuten de tijd om hun wagen van een oplaadpunt te verwijderen wanneer de auto volledig is opgeladen. Voor iedere minuut dat je Tesla langer blijft staan, zal je geld moeten betalen.

Boete

In België en andere landen in de eurozone zal je 0,35 euro moeten betalen per minuut dat je wagen te lang aan een Supercharger hangt. Deze prijs is ongeveer gelijk met wat je in landen met een andere munteenheid betaalt. De Tesla-app zal waarschuwingen uitsturen wanneer je wagen bijna is opgeladen en wanneer de batterij volledig is opgeladen.

“We voorzien een toekomst waarin auto’s zichzelf verplaatsen wanneer ze volledig opgeladen zijn, waardoor de netwerkefficiëntie en klantenervaring worden verbeterd. Tot dan vragen we dat wagens worden verplaatst van Superchargers wanneer ze volledig zijn opgeladen. Een klant zou zijn auto nooit geparkeerd laten staan aan een tankstation; hetzelfde geldt voor Superchargers,” schrijft Tesla in een blogpost.

Wachten

Aangezien een elektrische wagen opladen momenteel een stuk langer duurt dan een tankbeurt, gaat deze vergelijking mogelijks niet voor iedereen op. De Superchargers van Tesla hebben een maximumvermogen van 120 kW, waarmee je de 90 kWh-accu van Tesla’s voor 80 procent op 40 minuten tijd kan opladen. Veel mensen gaan dan ook winkelen of eten terwijl hun wagen wordt opgeladen, waardoor de Superchargers vaak bezet worden gehouden door wagens die al volledig zijn opgeladen.

In België vormt enkel het oplaadpunt in Antwerpen een probleem. Daar bevindt zich eveneens een service center van Tesla, waardoor je binnen een kopje koffie kan drinken en gebruik kan maken van de gratis wifi, waardoor de Superchargers er erg gegeerd zijn. Hierdoor blijven de mensen echter meestal wel in de buurt en kunnen ze hun wagen onmiddellijk verplaatsen wanneer deze volledig is opgeladen. De andere oplaadpunten in België zijn zelden volledig bezet.

Het duurt sowieso al heel lang om tot de volle 100 % op te laden.

België

Toch vindt Belgische Tesla-eigenaar Cédric Van Loon de introductie van een boete een goed idee. “Ik vind het een superidee. Het duurt sowieso al heel lang om tot de volle 100 % op te laden. Opladen tot 80 % is meer dan genoeg en is bovendien de helft sneller,” vindt hij.

Met deze laatste opmerking doelt Van Loon op het dalende vermogen van opladers. Enkel wanneer je batterij volledig leeg is, zal het maximumvermogen naar je wagen worden gestuurd. Dit vermogen zakt stilletjes aan wanneer de batterij verder is opgeladen, om te voorkomen dat de accu wordt beschadigd. Dit heeft tot gevolg dat het opladen van de batterij maar traag vooruit gaat, wanneer de accu bijna volledig is opgeladen.

Tesla betaalt momenteel de prijs voor zijn eigen succes. Door de toename aan elektrische wagens zijn alle Superchargers aan Tesla-oplaadpunten steeds vaker volzet. Het bedrijf hoopt hier een einde aan te maken door een boete te introduceren. Tesla-eigenaars hebben vijf minuten de tijd om hun wagen van een oplaadpunt te verwijderen wanneer de auto volledig is opgeladen. Voor iedere minuut dat je Tesla langer blijft staan, zal je geld moeten betalen.

Boete

In België en andere landen in de eurozone zal je 0,35 euro moeten betalen per minuut dat je wagen te lang aan een Supercharger hangt. Deze prijs is ongeveer gelijk met wat je in landen met een andere munteenheid betaalt. De Tesla-app zal waarschuwingen uitsturen wanneer je wagen bijna is opgeladen en wanneer de batterij volledig is opgeladen.

“We voorzien een toekomst waarin auto’s zichzelf verplaatsen wanneer ze volledig opgeladen zijn, waardoor de netwerkefficiëntie en klantenervaring worden verbeterd. Tot dan vragen we dat wagens worden verplaatst van Superchargers wanneer ze volledig zijn opgeladen. Een klant zou zijn auto nooit geparkeerd laten staan aan een tankstation; hetzelfde geldt voor Superchargers,” schrijft Tesla in een blogpost.

Wachten

Aangezien een elektrische wagen opladen momenteel een stuk langer duurt dan een tankbeurt, gaat deze vergelijking mogelijks niet voor iedereen op. De Superchargers van Tesla hebben een maximumvermogen van 120 kW, waarmee je de 90 kWh-accu van Tesla’s voor 80 procent op 40 minuten tijd kan opladen. Veel mensen gaan dan ook winkelen of eten terwijl hun wagen wordt opgeladen, waardoor de Superchargers vaak bezet worden gehouden door wagens die al volledig zijn opgeladen.

In België vormt enkel het oplaadpunt in Antwerpen een probleem. Daar bevindt zich eveneens een service center van Tesla, waardoor je binnen een kopje koffie kan drinken en gebruik kan maken van de gratis wifi, waardoor de Superchargers er erg gegeerd zijn. Hierdoor blijven de mensen echter meestal wel in de buurt en kunnen ze hun wagen onmiddellijk verplaatsen wanneer deze volledig is opgeladen. De andere oplaadpunten in België zijn zelden volledig bezet.

Het duurt sowieso al heel lang om tot de volle 100 % op te laden.

België

Toch vindt Belgische Tesla-eigenaar Cédric Van Loon de introductie van een boete een goed idee. “Ik vind het een superidee. Het duurt sowieso al heel lang om tot de volle 100 % op te laden. Opladen tot 80 % is meer dan genoeg en is bovendien de helft sneller,” vindt hij.

Met deze laatste opmerking doelt Van Loon op het dalende vermogen van opladers. Enkel wanneer je batterij volledig leeg is, zal het maximumvermogen naar je wagen worden gestuurd. Dit vermogen zakt stilletjes aan wanneer de batterij verder is opgeladen, om te voorkomen dat de accu wordt beschadigd. Dit heeft tot gevolg dat het opladen van de batterij maar traag vooruit gaat, wanneer de accu bijna volledig is opgeladen.

boeteConnected Carsuperchargertesla

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!