BMW gaat autonome taxi’s testen
Volgend jaar zal BMW starten met het testen van autonome wagens in München. De Duitse automaker zal beginnen met veertig zelfrijdende auto’s in de binnenstad van München, maar wil in de toekomst autonome wagens eveneens in andere steden uitproberen, zo weet Reuters.
De autofabrikant hoopt op lange termijn een taxidienst met autonome wagens op te kunnen zetten dat onder andere Uber het vuur aan de schenen kan leggen. Diensten als Lyft, Juno en Uber hebben voor een aardbeving gezorgd in de traditionele automarkt. Het biedt mensen immers alternatieven aan voor het bezitten van een eigen auto.
BMW hoopt de strijd aan te kunnen gaan met dergelijke praktijken door een soortgelijke dienst op te zetten. “Iemand anders heeft geld gespendeerd om de markt te onderwijzen en dan komen wij eraan met een cool product. We zullen niet de grootste zijn, maar we kunnen wel de coolste zijn,” vertelt Tony Douglas van BMW.
BMW is eerder al van start gegaan met ReachNow in Seattle. Deze dienst laat mensen toe een wagen te delen en te betalen per minuut dat ze de auto gebruiken. “Op vier dagen tijd schreven 14.000 mensen zich in,” weet Douglas.
De autofabrikant wil zijn expertise niet alleen gebruiken om wagens te maken, maar hoopt eveneens een vloot auto’s te bezitten voor zijn taxidienst. “Uber en Lyft maken geen gebruik van hun eigen vloot wagens. Door de auto’s te bezitten, kunnen we zaken aanbieden die voor Lyft en anderen niet mogelijk. We kunnen bijvoorbeeld car sharing opzetten voor enkel een specifieke gemeenschap,” legt Harald Krueger van BMW uit.
Volgend jaar zal BMW starten met het testen van autonome wagens in München. De Duitse automaker zal beginnen met veertig zelfrijdende auto’s in de binnenstad van München, maar wil in de toekomst autonome wagens eveneens in andere steden uitproberen, zo weet Reuters.
De autofabrikant hoopt op lange termijn een taxidienst met autonome wagens op te kunnen zetten dat onder andere Uber het vuur aan de schenen kan leggen. Diensten als Lyft, Juno en Uber hebben voor een aardbeving gezorgd in de traditionele automarkt. Het biedt mensen immers alternatieven aan voor het bezitten van een eigen auto.
BMW hoopt de strijd aan te kunnen gaan met dergelijke praktijken door een soortgelijke dienst op te zetten. “Iemand anders heeft geld gespendeerd om de markt te onderwijzen en dan komen wij eraan met een cool product. We zullen niet de grootste zijn, maar we kunnen wel de coolste zijn,” vertelt Tony Douglas van BMW.
BMW is eerder al van start gegaan met ReachNow in Seattle. Deze dienst laat mensen toe een wagen te delen en te betalen per minuut dat ze de auto gebruiken. “Op vier dagen tijd schreven 14.000 mensen zich in,” weet Douglas.
De autofabrikant wil zijn expertise niet alleen gebruiken om wagens te maken, maar hoopt eveneens een vloot auto’s te bezitten voor zijn taxidienst. “Uber en Lyft maken geen gebruik van hun eigen vloot wagens. Door de auto’s te bezitten, kunnen we zaken aanbieden die voor Lyft en anderen niet mogelijk. We kunnen bijvoorbeeld car sharing opzetten voor enkel een specifieke gemeenschap,” legt Harald Krueger van BMW uit.