Comma.ai publiceert code voor gratis Autopilot-variant
Aangezien George Hotz zijn zelfrijdende software niet als commercieel product op de markt kon brengen met zijn bedrijf Comma.ai, gooit hij de code van Open Pilot gewoon op Github waar iedereen er mee aan de slag kan. Ook de blauwdrukken voor de noodzakelijke hardware zijn er te vinden onder de naam Comma Neo.
Njet
Hotz, die gekend is vanwege het succesvol hacken van een iPhone en de PS3, haalde in april van dit jaar de financiële steun binnen van de beroemde Silicon Valley-investeringsgroep Andreessen Horowitz. Die pompte 3,1 miljoen dollar in Comma.ai en de goedkope zelfrijdende software die Hotz in elkaar had gebokst.
Het bedrijf maakte zich op om een eerste product te lanceren, een kit waarmee je een gewone auto semi-autonoom zou kunnen maken en waarvan Hotz claimde dat die dezelfde capaciteit als de Tesla Autopilot bezat. Voor het zover was kreeg Comma.ai echter af te rekenen met een njet van de National Highway Traffic Safety Administration, een overheidsinstantie die er niet zo zeker van was dat de software wel voldoende veilig was. Omdat Hotz in eigen woorden “veel liever zijn leven spendeert aan het bouwen van geweldige technologie dan met het onderhandelen met regulatoren en advocaten”, nam hij de beslissing om de programmeercode als opensource beschikbaar te stellen.
Would much rather spend my life building amazing tech than dealing with regulators and lawyers. It isn't worth it. -GH 2/3
— comma (@comma_ai) October 28, 2016
“Geen garanties”
Om gebruik te kunnen maken van Open Pilot heb je meer nodig dan alleen de programmeercode op Github. De software werkt alleen voor bepaalde Honda’s of Acura’s. Het enige toestel dat je kan gebruiken om een auto uit te rusten met de noodzakelijke camera is de OnePlus 3. Hotz stelt dat dit de enige smartphone is die zowel toegankelijk genoeg is als de specificaties en de cameralens heeft om de software te draaien. Verder zou je ook met een 3D-printer aan de slag moeten om de juiste hulpstukken te produceren. “We leveren geen product,” zegt Hotz over het vrijgeven van Open Pilot. “We leveren alfa-software die eigenlijk alleen geschikt is voor onderzoeksdoeleinden. We geven geen garanties.”
Aangezien George Hotz zijn zelfrijdende software niet als commercieel product op de markt kon brengen met zijn bedrijf Comma.ai, gooit hij de code van Open Pilot gewoon op Github waar iedereen er mee aan de slag kan. Ook de blauwdrukken voor de noodzakelijke hardware zijn er te vinden onder de naam Comma Neo.
Njet
Hotz, die gekend is vanwege het succesvol hacken van een iPhone en de PS3, haalde in april van dit jaar de financiële steun binnen van de beroemde Silicon Valley-investeringsgroep Andreessen Horowitz. Die pompte 3,1 miljoen dollar in Comma.ai en de goedkope zelfrijdende software die Hotz in elkaar had gebokst.
Het bedrijf maakte zich op om een eerste product te lanceren, een kit waarmee je een gewone auto semi-autonoom zou kunnen maken en waarvan Hotz claimde dat die dezelfde capaciteit als de Tesla Autopilot bezat. Voor het zover was kreeg Comma.ai echter af te rekenen met een njet van de National Highway Traffic Safety Administration, een overheidsinstantie die er niet zo zeker van was dat de software wel voldoende veilig was. Omdat Hotz in eigen woorden “veel liever zijn leven spendeert aan het bouwen van geweldige technologie dan met het onderhandelen met regulatoren en advocaten”, nam hij de beslissing om de programmeercode als opensource beschikbaar te stellen.
Would much rather spend my life building amazing tech than dealing with regulators and lawyers. It isn't worth it. -GH 2/3
— comma (@comma_ai) October 28, 2016
“Geen garanties”
Om gebruik te kunnen maken van Open Pilot heb je meer nodig dan alleen de programmeercode op Github. De software werkt alleen voor bepaalde Honda’s of Acura’s. Het enige toestel dat je kan gebruiken om een auto uit te rusten met de noodzakelijke camera is de OnePlus 3. Hotz stelt dat dit de enige smartphone is die zowel toegankelijk genoeg is als de specificaties en de cameralens heeft om de software te draaien. Verder zou je ook met een 3D-printer aan de slag moeten om de juiste hulpstukken te produceren. “We leveren geen product,” zegt Hotz over het vrijgeven van Open Pilot. “We leveren alfa-software die eigenlijk alleen geschikt is voor onderzoeksdoeleinden. We geven geen garanties.”