Test

Dit is een popup

Dit is de robot die de Large Hadron Collider onderhoudt

De Large Hadron Collider is ’s werelds grootste deeltjesversneller. Om de tunnel van de machine te inspecteren en onderhouden, maakt het CERN gebruik van twee robots.

TIM

De Large Hadron Collider bevindt zich in Zwitserland in een tunnel van maar liefst 27 kilometer. Dit zorgt ervoor dat de machine de grootste deeltjesversneller ter wereld is, maar maakt het niet eenvoudig voor onderzoekers van het CERN om de Large Hadron Collider te onderhouden. Om deze reden introduceert het CERN twee TIM’s in zijn tunnel. De robots zijn uitgerust met allerhande sensoren om de tunnel van de Large Hadron Collider te monitoren.

TIM – kort voor Train Inspection Monorail- kan de structuur van de tunnel controleren, het zuurstofpercentage meten en de temperatuur in de gaten houden. Ook zijn de robots in staat om visuele en infraroodbeelden te maken en kleine wagons met zich mee te nemen. Deze wagonnetjes kunnen uitgerust worden met apparatuur voor het uitvoeren van specifieke taken.

De twee robots volgen een voorgeprogrammeerde route door het gangenstelsel van de Large Hadron Collider via sporen die aan het plafond hangen. Deze sporen zijn overblijfselen van de Large Electron Positron die zich voorheen in de tunnel bevond en werden gebruikt als vervoermiddel voor goederen en mensen.

CERN gebruikte de Large Electron Positron om W- en Z-bosonen te creëren en onderzoeken. Deze deeltjes zijn verantwoordelijk voor zwakke kernkrachten, welke onder andere de zon aansturen. In 2000 werd de LEP ontmanteld om ruimte te maken voor de Large Hadron Collider. Deze machine wordt onder andere gebruikt om het Higgs Boson te onderzoeken, een elementair deeltje waarvan wetenschappers vermoeden dat het ervoor zorgt dat alle andere deeltjes hun massa krijgen.

TIM

De Large Hadron Collider bevindt zich in Zwitserland in een tunnel van maar liefst 27 kilometer. Dit zorgt ervoor dat de machine de grootste deeltjesversneller ter wereld is, maar maakt het niet eenvoudig voor onderzoekers van het CERN om de Large Hadron Collider te onderhouden. Om deze reden introduceert het CERN twee TIM’s in zijn tunnel. De robots zijn uitgerust met allerhande sensoren om de tunnel van de Large Hadron Collider te monitoren.

TIM – kort voor Train Inspection Monorail- kan de structuur van de tunnel controleren, het zuurstofpercentage meten en de temperatuur in de gaten houden. Ook zijn de robots in staat om visuele en infraroodbeelden te maken en kleine wagons met zich mee te nemen. Deze wagonnetjes kunnen uitgerust worden met apparatuur voor het uitvoeren van specifieke taken.

De twee robots volgen een voorgeprogrammeerde route door het gangenstelsel van de Large Hadron Collider via sporen die aan het plafond hangen. Deze sporen zijn overblijfselen van de Large Electron Positron die zich voorheen in de tunnel bevond en werden gebruikt als vervoermiddel voor goederen en mensen.

CERN gebruikte de Large Electron Positron om W- en Z-bosonen te creëren en onderzoeken. Deze deeltjes zijn verantwoordelijk voor zwakke kernkrachten, welke onder andere de zon aansturen. In 2000 werd de LEP ontmanteld om ruimte te maken voor de Large Hadron Collider. Deze machine wordt onder andere gebruikt om het Higgs Boson te onderzoeken, een elementair deeltje waarvan wetenschappers vermoeden dat het ervoor zorgt dat alle andere deeltjes hun massa krijgen.

cerndeeltesversnellerlarge hadron colliderrobottimWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!