Test

Dit is een popup

Facebook moet blazoen oppoetsen na presidentsverkiezingen

In de nasleep van de Amerikaanse presidentsverkiezingen ligt Facebook opnieuw onder vuur vanwege zijn nieuwsberichten. Ze zouden de publieke opinie trachten te beïnvloeden.

facebook-zuckerberg

In de Verenigde Staten ligt Facebook opnieuw onder vuur. Het sociale medium krijgt de kritiek dat het de publieke opinie tracht te beïnvloeden via conservatieve en soms valse nieuwsberichten. Eerder dit jaar kwam al een verhaal naar buiten over het redactionele team van Facebook dat conservatieve berichten prioriteit zou geven. Mark Zuckerberg en de zijnen zouden op die manier de afgelopen presidentsverkiezingen hebben beïnvloed.

[related_article id=”180541″]Zuckerberg ontkende die claim steeds en ontkend nog steeds dat zijn bedrijf een media- of nieuwsagentschap is. Volgens experts zou Facebook dat label wel moeten adopteren aangezien vele gebruikers minstens gedeeltelijk van het platform afhankelijk zijn voor hun nieuwsconsumptie. Een studie van PEW wees eerder dit jaar uit dat 62 procent van de Facebookgebruikers iets van nieuws oppikt via het platform, terwijl 18 procent uitsluitend nieuws van het sociale medium haalt.

Scheidsrechter

Op zich zou dat niet problematisch mogen zijn, maar in de nasleep van het redactionele debacle verving Facebook zijn redacteurs door een algoritme dat nieuwsberichten bekijkt en zo nodig blokkeert. Dat algoritme blijkt echter nog uiterst feilbaar en laat geregeld valse nieuwsberichten toe. Op die manier krijgen mensen dus foute informatie mee.

Zuckerberg countert die denkwijze door te zeggen dat Facebookgebruikers het platform in de eerste plaats nog voor andere dingen gebruiken. Daarnaast wil hij voorkomen dat zijn platform een scheidsrechter gaat worden die moet beslissen wat waar is, wat niet, en wat gebruikers al dan niet mogen zien. Niettemin geeft Zuckerberg toe dat er nog werk aan de winkel is.

facebook-zuckerberg

In de Verenigde Staten ligt Facebook opnieuw onder vuur. Het sociale medium krijgt de kritiek dat het de publieke opinie tracht te beïnvloeden via conservatieve en soms valse nieuwsberichten. Eerder dit jaar kwam al een verhaal naar buiten over het redactionele team van Facebook dat conservatieve berichten prioriteit zou geven. Mark Zuckerberg en de zijnen zouden op die manier de afgelopen presidentsverkiezingen hebben beïnvloed.

[related_article id=”180541″]Zuckerberg ontkende die claim steeds en ontkend nog steeds dat zijn bedrijf een media- of nieuwsagentschap is. Volgens experts zou Facebook dat label wel moeten adopteren aangezien vele gebruikers minstens gedeeltelijk van het platform afhankelijk zijn voor hun nieuwsconsumptie. Een studie van PEW wees eerder dit jaar uit dat 62 procent van de Facebookgebruikers iets van nieuws oppikt via het platform, terwijl 18 procent uitsluitend nieuws van het sociale medium haalt.

Scheidsrechter

Op zich zou dat niet problematisch mogen zijn, maar in de nasleep van het redactionele debacle verving Facebook zijn redacteurs door een algoritme dat nieuwsberichten bekijkt en zo nodig blokkeert. Dat algoritme blijkt echter nog uiterst feilbaar en laat geregeld valse nieuwsberichten toe. Op die manier krijgen mensen dus foute informatie mee.

Zuckerberg countert die denkwijze door te zeggen dat Facebookgebruikers het platform in de eerste plaats nog voor andere dingen gebruiken. Daarnaast wil hij voorkomen dat zijn platform een scheidsrechter gaat worden die moet beslissen wat waar is, wat niet, en wat gebruikers al dan niet mogen zien. Niettemin geeft Zuckerberg toe dat er nog werk aan de winkel is.

censuurmark zuckerbergnieuwspresidentsverkiezingensociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!