Huawei versterkt derde plaats op Belgische smartphonemarkt
In de marge van de lancering van de Huawei Mate 9 gaf Huawei België enkele regiospecifieke cijfers mee. Daaruit blijkt dat het merk in België de derde grootste is, waarbij het enkel Samsung en Apple moet laten voorgaan, respectievelijk op de eerste en tweede plaats. Met een marktaandeel van 20 procent doet de Chinese smartphonebouwer het lang niet slecht in ons land.
[related_article id=”187808″]Volgens onderzoeksbureau Canalys verkocht Huawei in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) in het afgelopen kwartaal voor de eerste keer meer dan 10 miljoen smartphones. Het grootste deel daarvan, zo’n 7 miljoen toestellen, werd in Europa verkocht. Dat is een stijging van 33 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. In België gaat het voor de periode tussen januari en september om zo’n 233.000 stuks, 258.000 wanneer feature phones worden meegnomen in de berekening.
Markt voor de Mate
Dat de Mate 9 niet voor iedereen is, lijdt geen twijfel. Het toestel torst een scherm dat maar liefst 5,9 inch groot is, waarmee het het grootste toptoestel van het moment is. Aangezien er geen sprake meer is van een Samsung Galaxy Note 7 is de kans groot dat Huawei een goed deel van die koek kan inpikken. Volgens Huawei ligt het aantal gebruikers met toestellen tussen 5,5 en 7 inch in België vandaag op zo’n tien procent.
Huawei wil op termijn dat getal optrekken naar 20 procent met eigen toestellen. De Mate 8 van vorig jaar poogde dat al, maar was commercieel niet echt een succes. Slechts 160 toestellen werden maandelijks bij ons aan de man gebracht. Op de Mate 9 wordt echter meer ingezet om er nu wel een succes van te maken. Met de nieuwe Mate wil Huawei zich bovendien een premium imago aanmeten. Of dat lukt, zal binnenkort blijken uit onze review.
In de marge van de lancering van de Huawei Mate 9 gaf Huawei België enkele regiospecifieke cijfers mee. Daaruit blijkt dat het merk in België de derde grootste is, waarbij het enkel Samsung en Apple moet laten voorgaan, respectievelijk op de eerste en tweede plaats. Met een marktaandeel van 20 procent doet de Chinese smartphonebouwer het lang niet slecht in ons land.
[related_article id=”187808″]Volgens onderzoeksbureau Canalys verkocht Huawei in de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) in het afgelopen kwartaal voor de eerste keer meer dan 10 miljoen smartphones. Het grootste deel daarvan, zo’n 7 miljoen toestellen, werd in Europa verkocht. Dat is een stijging van 33 procent ten opzichte van het kwartaal ervoor. In België gaat het voor de periode tussen januari en september om zo’n 233.000 stuks, 258.000 wanneer feature phones worden meegnomen in de berekening.
Markt voor de Mate
Dat de Mate 9 niet voor iedereen is, lijdt geen twijfel. Het toestel torst een scherm dat maar liefst 5,9 inch groot is, waarmee het het grootste toptoestel van het moment is. Aangezien er geen sprake meer is van een Samsung Galaxy Note 7 is de kans groot dat Huawei een goed deel van die koek kan inpikken. Volgens Huawei ligt het aantal gebruikers met toestellen tussen 5,5 en 7 inch in België vandaag op zo’n tien procent.
Huawei wil op termijn dat getal optrekken naar 20 procent met eigen toestellen. De Mate 8 van vorig jaar poogde dat al, maar was commercieel niet echt een succes. Slechts 160 toestellen werden maandelijks bij ons aan de man gebracht. Op de Mate 9 wordt echter meer ingezet om er nu wel een succes van te maken. Met de nieuwe Mate wil Huawei zich bovendien een premium imago aanmeten. Of dat lukt, zal binnenkort blijken uit onze review.