Winst Sony keldert na halvering smartphoneverkoop
Sony’s fiscale resultaten voor het tweede kwartaal van dit jaar zijn niet bepaald rooskleurig. De winst van het bedrijf daalde volgens The Wall Street Journal met 86 procent. De oorzaak is tweeledig. Enerzijds drukt de sterke Yen de winstmarges die Sony op zijn camerasensoren maakt. De japanners verkopen heel wat sensoren aan smartphonefabrikanten wereldwijd, en zijn zo gevoelig voor sterke koerswijzigingen. Sinds dit jaar is de Yen met zo’n 20 procent gestegen ten opzichte van de dollar. De beeldsensordivisie draaide door de verlaagde winst met verlies.
Ook de eigen smartphones presteerden teleurstellend. De verkoop van de Xperia-toestellen daalde opnieuw. In het afgelopen kwartaal kon Sony maar 3,5 miljoen telefoons van eigen makelij aan de man brengen, een halvering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en het derde opeenvolgede kwartaal dat de sterk dalende trend aanhoudt. Ondanks de slechte cijfers kon de telefoonafdeling na een herstructurering toch winst boeken.
Eenmalige verliezen
Het gros van het verlies in winst komt volgens Sony zelf echter van het wegschrijven van eenmalige kostenposten. Zo moest het bedrijf zijn batterijtak met verlies verkopen en berokkende een aardbeving enkele tientallen miljoenen aan schade aan een fabriek in het zuiden van Japan. Ondanks al het slechte nieuws maakte het bedrijf nog steeds winst.
Sony maakt zich keer op keer sterk om te blijven inzetten op telefoons. Eerder dit jaar kwamen de japanners nog met een nieuwe strategie op de proppen waarbij de Xperia Z-vlaggenschepen werden afgevoerd in ruil voor een diverser aanbod van premium- en middensegment-telefoons. Sony wil zo voor ieder profiel een toestel met de juiste prioriteiten ter beschikking stellen. Voorlopig lijkt de strategie zich in de extreem verzadigde smartphonemarkt echter niet te vertalen in een concurrentievoordeel.
Sony’s fiscale resultaten voor het tweede kwartaal van dit jaar zijn niet bepaald rooskleurig. De winst van het bedrijf daalde volgens The Wall Street Journal met 86 procent. De oorzaak is tweeledig. Enerzijds drukt de sterke Yen de winstmarges die Sony op zijn camerasensoren maakt. De japanners verkopen heel wat sensoren aan smartphonefabrikanten wereldwijd, en zijn zo gevoelig voor sterke koerswijzigingen. Sinds dit jaar is de Yen met zo’n 20 procent gestegen ten opzichte van de dollar. De beeldsensordivisie draaide door de verlaagde winst met verlies.
Ook de eigen smartphones presteerden teleurstellend. De verkoop van de Xperia-toestellen daalde opnieuw. In het afgelopen kwartaal kon Sony maar 3,5 miljoen telefoons van eigen makelij aan de man brengen, een halvering ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en het derde opeenvolgede kwartaal dat de sterk dalende trend aanhoudt. Ondanks de slechte cijfers kon de telefoonafdeling na een herstructurering toch winst boeken.
Eenmalige verliezen
Het gros van het verlies in winst komt volgens Sony zelf echter van het wegschrijven van eenmalige kostenposten. Zo moest het bedrijf zijn batterijtak met verlies verkopen en berokkende een aardbeving enkele tientallen miljoenen aan schade aan een fabriek in het zuiden van Japan. Ondanks al het slechte nieuws maakte het bedrijf nog steeds winst.
Sony maakt zich keer op keer sterk om te blijven inzetten op telefoons. Eerder dit jaar kwamen de japanners nog met een nieuwe strategie op de proppen waarbij de Xperia Z-vlaggenschepen werden afgevoerd in ruil voor een diverser aanbod van premium- en middensegment-telefoons. Sony wil zo voor ieder profiel een toestel met de juiste prioriteiten ter beschikking stellen. Voorlopig lijkt de strategie zich in de extreem verzadigde smartphonemarkt echter niet te vertalen in een concurrentievoordeel.