Smartphones zijn het blok aan het been van LG
LG is een gigantisch technologiebedrijf dat, net als Samsung, actief is op verschillende markten met verschillende producten. We kennen ze onder andere voor hun smartphones en hun televisietoestellen, maar ze verkopen ook huishoudtoestellen, air conditioners, enz e werken mee aan slimme wagens. Lucratieve bedrijfstakken die telkens veel winst binnenhalen. Helaas voor LG moet het een deel van die winst telkens investeren in het afschrijven van verliezen van de smartphones.
Das is erg opvallend aangezien LG meerdere toptoestellen in de rangen telt die de concurrentie moeten aankunnen met de marktoverheersende toestellen van Samsung. Die laatste heeft er bovendien twee zware maanden opzitten met de ravage die de Galaxy Note 7 aanricht, maar toch slaagt Samsung er kwartaal na kwartaal weer in om de cijfers van LG moeiteloos de grond in te boren.
Dat heeft natuurlijk te maken met de flop die de LG G5 gebleken is, terwijl de V20 in bepaalde werelddelen zelfs niet te verkrijgen is; en daarnaast kost die V20 nog eens 100 euro meer dan de vergelijkbare Pixel-toestellen van Google. Tel daarbij een verzadiging van de markt van premium-toestellen, en het plaatje is compleet.
Per kwartaal spreekt LG van een verlies tussen de 300 en 400 miljoen dollar door smartphones. Nochtans groeit de verkoop van LG-toestellen wel per kwartaal – met gemiddeld 14 procent – maar midden 2015 bracht die constante groei geen winst meer aan. De afdeling die onderzoek voert naar slimme wagens maakt momenteel ook nog verlies, maar dat komt dan weer door de zware investeringen die het bedrijf doet.
LG is een gigantisch technologiebedrijf dat, net als Samsung, actief is op verschillende markten met verschillende producten. We kennen ze onder andere voor hun smartphones en hun televisietoestellen, maar ze verkopen ook huishoudtoestellen, air conditioners, enz e werken mee aan slimme wagens. Lucratieve bedrijfstakken die telkens veel winst binnenhalen. Helaas voor LG moet het een deel van die winst telkens investeren in het afschrijven van verliezen van de smartphones.
Das is erg opvallend aangezien LG meerdere toptoestellen in de rangen telt die de concurrentie moeten aankunnen met de marktoverheersende toestellen van Samsung. Die laatste heeft er bovendien twee zware maanden opzitten met de ravage die de Galaxy Note 7 aanricht, maar toch slaagt Samsung er kwartaal na kwartaal weer in om de cijfers van LG moeiteloos de grond in te boren.
Dat heeft natuurlijk te maken met de flop die de LG G5 gebleken is, terwijl de V20 in bepaalde werelddelen zelfs niet te verkrijgen is; en daarnaast kost die V20 nog eens 100 euro meer dan de vergelijkbare Pixel-toestellen van Google. Tel daarbij een verzadiging van de markt van premium-toestellen, en het plaatje is compleet.
Per kwartaal spreekt LG van een verlies tussen de 300 en 400 miljoen dollar door smartphones. Nochtans groeit de verkoop van LG-toestellen wel per kwartaal – met gemiddeld 14 procent – maar midden 2015 bracht die constante groei geen winst meer aan. De afdeling die onderzoek voert naar slimme wagens maakt momenteel ook nog verlies, maar dat komt dan weer door de zware investeringen die het bedrijf doet.