Test

Dit is een popup

Nieuws

Google belooft niet langer je persoonlijke data te anonimiseren

Deze zomer heeft Google zijn privacybeleid gewijzigd. Hierdoor hoeft het bedrijf je gegevens niet langer te anonimiseren.

Google app

DoubleClick is ingeschakeld op de helft van de populairste 1 miljoen websites, waar het informatie over jouw internetgedrag verzamelt. Toen Google het reclamenetwerk opkocht in 2007 waren veel mensen bang dat hun online privacy niet langer gegarandeerd kon worden. Wat als Google je accountgegevens van Gmail zou combineren met de informatie over je internetgedrag die door DoubleClick wordt verzameld? Met de woorden “privacy is onze grootste prioriteit” wist Google-oprichter Sergey Brin de gemoederen te bedaren.

Privacybeleid

Tot voor kort hield Google zijn belofte. Het bedrijf hield de data van DoubleClick en de persoonsgegevens van Gmail en andere accounts gescheiden. Deze zomer heeft Google echter zijn privacybeleid aangepast. Waar voorheen “We zullen geen cookie-informatie van DoubleClick combineren met persoonsgegevens zonder je toestemming” stond, staat nu een andere tekst.

“Afhankelijk van uw accountinstellingen kan uw activiteit op andere sites en in andere apps worden gekoppeld aan uw persoonlijke informatie om de services van Google en de door Google geleverde advertenties te verbeteren,” schrijft het bedrijf.

Deze aanpassing heeft als resultaat dat advertenties van DoubleClick gepersonaliseerd kunnen worden aan de hand van je naam en andere informatie die Google over jou heeft verzameld. Normaliter zal je op al je toestellen interessantere reclame te zien krijgen, maar dit komt tegen een hoge prijs: Google hoeft niet langer zijn data te anonimiseren. Het bedrijf kan van iedere gebruiker een volledige profiel maken bestaande uit je naam, geboortedatum en internetgedrag.

[related_article id=”185427″]

Functie uitschakelen

“We hebben ons reclamesysteem geüpdatet zodat het overeenkomt met de manier dat mensen Google tegenwoordig gebruiken: op verschillende toestellen,” praat Google-woordvoerster Andrea Faville de verandering goed bij ProPublica. “De verandering is bovendien honderd procent optioneel. Indien gebruikers de veranderingen niet goedkeuren, zal hun Google-ervaring onveranderd blijven.”

Met deze woorden verbloemt Faville het feit dat voor nieuwe Gmail-accounts de optie automatisch is aangevinkt. Bovendien was de melding die deze zomer werd uitgestuurd door Google alles behalve duidelijk. De kans is dan ook groot dat veel mensen de aanpassing hebben aanvaard zonder te beseffen dat ze hiermee een groot deel van hun privacy opofferden.

Gelukkig kan je te allen tijde de instelling veranderen. Ga hiervoor naar de activiteitsopties van Google en deselecteer de optie ‘Inclusief Chrome-browsegeschiedenis en activiteit op websites en in apps die gebruikmaken van Google-services.’. Ook kan je de gegevens verwijderen die in ‘Mijn activiteit’ zijn opgeslagen.

Google app

DoubleClick is ingeschakeld op de helft van de populairste 1 miljoen websites, waar het informatie over jouw internetgedrag verzamelt. Toen Google het reclamenetwerk opkocht in 2007 waren veel mensen bang dat hun online privacy niet langer gegarandeerd kon worden. Wat als Google je accountgegevens van Gmail zou combineren met de informatie over je internetgedrag die door DoubleClick wordt verzameld? Met de woorden “privacy is onze grootste prioriteit” wist Google-oprichter Sergey Brin de gemoederen te bedaren.

Privacybeleid

Tot voor kort hield Google zijn belofte. Het bedrijf hield de data van DoubleClick en de persoonsgegevens van Gmail en andere accounts gescheiden. Deze zomer heeft Google echter zijn privacybeleid aangepast. Waar voorheen “We zullen geen cookie-informatie van DoubleClick combineren met persoonsgegevens zonder je toestemming” stond, staat nu een andere tekst.

“Afhankelijk van uw accountinstellingen kan uw activiteit op andere sites en in andere apps worden gekoppeld aan uw persoonlijke informatie om de services van Google en de door Google geleverde advertenties te verbeteren,” schrijft het bedrijf.

Deze aanpassing heeft als resultaat dat advertenties van DoubleClick gepersonaliseerd kunnen worden aan de hand van je naam en andere informatie die Google over jou heeft verzameld. Normaliter zal je op al je toestellen interessantere reclame te zien krijgen, maar dit komt tegen een hoge prijs: Google hoeft niet langer zijn data te anonimiseren. Het bedrijf kan van iedere gebruiker een volledige profiel maken bestaande uit je naam, geboortedatum en internetgedrag.

[related_article id=”185427″]

Functie uitschakelen

“We hebben ons reclamesysteem geüpdatet zodat het overeenkomt met de manier dat mensen Google tegenwoordig gebruiken: op verschillende toestellen,” praat Google-woordvoerster Andrea Faville de verandering goed bij ProPublica. “De verandering is bovendien honderd procent optioneel. Indien gebruikers de veranderingen niet goedkeuren, zal hun Google-ervaring onveranderd blijven.”

Met deze woorden verbloemt Faville het feit dat voor nieuwe Gmail-accounts de optie automatisch is aangevinkt. Bovendien was de melding die deze zomer werd uitgestuurd door Google alles behalve duidelijk. De kans is dan ook groot dat veel mensen de aanpassing hebben aanvaard zonder te beseffen dat ze hiermee een groot deel van hun privacy opofferden.

Gelukkig kan je te allen tijde de instelling veranderen. Ga hiervoor naar de activiteitsopties van Google en deselecteer de optie ‘Inclusief Chrome-browsegeschiedenis en activiteit op websites en in apps die gebruikmaken van Google-services.’. Ook kan je de gegevens verwijderen die in ‘Mijn activiteit’ zijn opgeslagen.

anonimiteitdoubleclickgoogleprivacy

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!