Test

Dit is een popup

Smartphoneverkoop blijft groeien

Ondanks de verzadiging van de markt blijven smartphones jaar na jaar meer verkopen. Volgend jaar zou die trend omkeren.

Al geruime tijd spreken we over een verzadiging van de markt wanneer we het over smartphones hebben. Dat hield fabrikanten echter niet tegen om ook dit jaar meer exemplaren te verkopen. De wereldwijde markt groeide zo aan met 6,6 procent ten opzichte van 2015. In totaal goed voor ongeveer 1,6 miljard stuks. China is daarbij de grootste afnemer: één op drie toestellen wordt daar verkocht.

[related_article id=”186841″]Het is marktonderzoeksbureau GfK dat de cijfers kan voorleggen. Ze laten daarnaast weten dat naast China ook het Midden-Oosten, Afrika en Centraal- en Oost-Europa een bescheiden groei kennen die lager ligt dan tien procent. De meest verzadigde markten, zoals West-Europa, Noord-Amerika en “ontwikkeld Azië” kennen een stagnatie.

GfK voorspelt echter dat dit jaar het laatste zal zijn dat een wereldwijde groei kent. Terwijl de verkoop in China nog zal blijven aangroeien, zal die in de rest van de wereld terugvallen. GfK haalt daarvoor als voornaamste reden aan dat operators stilaan ophouden met smartphones te subsidiëren. Steeds vaker moet de consument de volle pot betalen, wat op korte termijn dus nefast zal zijn voor de marktwaarde.

Al geruime tijd spreken we over een verzadiging van de markt wanneer we het over smartphones hebben. Dat hield fabrikanten echter niet tegen om ook dit jaar meer exemplaren te verkopen. De wereldwijde markt groeide zo aan met 6,6 procent ten opzichte van 2015. In totaal goed voor ongeveer 1,6 miljard stuks. China is daarbij de grootste afnemer: één op drie toestellen wordt daar verkocht.

[related_article id=”186841″]Het is marktonderzoeksbureau GfK dat de cijfers kan voorleggen. Ze laten daarnaast weten dat naast China ook het Midden-Oosten, Afrika en Centraal- en Oost-Europa een bescheiden groei kennen die lager ligt dan tien procent. De meest verzadigde markten, zoals West-Europa, Noord-Amerika en “ontwikkeld Azië” kennen een stagnatie.

GfK voorspelt echter dat dit jaar het laatste zal zijn dat een wereldwijde groei kent. Terwijl de verkoop in China nog zal blijven aangroeien, zal die in de rest van de wereld terugvallen. GfK haalt daarvoor als voornaamste reden aan dat operators stilaan ophouden met smartphones te subsidiëren. Steeds vaker moet de consument de volle pot betalen, wat op korte termijn dus nefast zal zijn voor de marktwaarde.

businessgfkgroeimarktmobielverkoop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!