Test

Dit is een popup

Nieuws

Pokémon Go droeg niets bij aan middenstand

Wat de verhalen na de overrompeling van de Antwerpse Kammenstraat deden vermoeden is nu statistisch bewezen: Pokémon Go heeft geen (positieve) invloed voor handelaars.

pokemonmoney-189436

Afgelopen zomer werden heel wat pubers, adolescenten én volwassenen gek van de Pokémon-hype. Iedereen had wel een mening; het spel liet niemand onberoerd. Ook handelaars probeerden hun graantje mee te pikken van het succes. Her en der ter wereld doken dan ook verhalen op van zaken die ruim de helft meer verdienden door de hype.

[related_article id=”184129″]Ook wij kregen vele mailtjes en berichten binnen met de vraag of het mogelijk was zo’n Pokéstop voor de deur te krijgen om klanten te lokken. Op de Japanse McDonalds na leek Niantic echter niet in te gaan op dergelijke samenwerkingen, maar dat hield de succesverhalen niet tegen – met vele gidsen die handelaren ‘de fijne kneepjes’ uitlegden tot gevolg. Nu de hype voorbij is, ging Jason Shu, een data-analyst, aan de slag met de cijfers.

Hij ontdekte dat een aloude wet van de statistiek nog steeds geldt: een correlatie bewijst geen oorzakelijk verband. Shu onderzocht gegevens van drukke winkelbuurten in New York, Chicago en San Frincisco, goed voor meer dan twee miljoen winkels. Hij vergeleek de resultaten van handelaars nabij een Pokéstop met die van handelaars zonder Pokéstop in de buurt.

Vergeefse moeite

De resultaten zijn duidelijk: wie een stop in de buurt had, verdiende in juli 63 procent meer dan de voorgaande maand. Wie geen stop in de buurt had, kwam uit op een inkomstenstijging van 62 procent. Amper verschillend. Volgens Shu speelt de stijging puur vanwege het toeristische seizoen dat op zijn hoogst is in juli (in de VS). Hij wijst er fijntjes op dat Pokémon Go amper een invloed heeft op de inkomsten.

Ook bij ons was dat al voelbaar. Toen de Kammenstraat deze zomer overrompeld werd door Pokémonjagers, lieten vele winkeluitbaters in die straat weten dat er amper mensen uit de menigte hun winkels betrad. Nochtans berichtte Unizo dat maar liefst de helft van alle Vlaamse handelaars bereid zou zijn om te betalen voor een commerciële samenwerking met Pokémon Go.

Shu wil handelaars dan ook waarschuwen voor de volgende hype die mensen op pad stuurt: steek er niet te veel tijd en geld in. Niantic wist ondertussen wel flink munt te slaan uit de app, met een inkomst van 500 miljoen uit de eerste weken alleen.

pokemonmoney-189436

Afgelopen zomer werden heel wat pubers, adolescenten én volwassenen gek van de Pokémon-hype. Iedereen had wel een mening; het spel liet niemand onberoerd. Ook handelaars probeerden hun graantje mee te pikken van het succes. Her en der ter wereld doken dan ook verhalen op van zaken die ruim de helft meer verdienden door de hype.

[related_article id=”184129″]Ook wij kregen vele mailtjes en berichten binnen met de vraag of het mogelijk was zo’n Pokéstop voor de deur te krijgen om klanten te lokken. Op de Japanse McDonalds na leek Niantic echter niet in te gaan op dergelijke samenwerkingen, maar dat hield de succesverhalen niet tegen – met vele gidsen die handelaren ‘de fijne kneepjes’ uitlegden tot gevolg. Nu de hype voorbij is, ging Jason Shu, een data-analyst, aan de slag met de cijfers.

Hij ontdekte dat een aloude wet van de statistiek nog steeds geldt: een correlatie bewijst geen oorzakelijk verband. Shu onderzocht gegevens van drukke winkelbuurten in New York, Chicago en San Frincisco, goed voor meer dan twee miljoen winkels. Hij vergeleek de resultaten van handelaars nabij een Pokéstop met die van handelaars zonder Pokéstop in de buurt.

Vergeefse moeite

De resultaten zijn duidelijk: wie een stop in de buurt had, verdiende in juli 63 procent meer dan de voorgaande maand. Wie geen stop in de buurt had, kwam uit op een inkomstenstijging van 62 procent. Amper verschillend. Volgens Shu speelt de stijging puur vanwege het toeristische seizoen dat op zijn hoogst is in juli (in de VS). Hij wijst er fijntjes op dat Pokémon Go amper een invloed heeft op de inkomsten.

Ook bij ons was dat al voelbaar. Toen de Kammenstraat deze zomer overrompeld werd door Pokémonjagers, lieten vele winkeluitbaters in die straat weten dat er amper mensen uit de menigte hun winkels betrad. Nochtans berichtte Unizo dat maar liefst de helft van alle Vlaamse handelaars bereid zou zijn om te betalen voor een commerciële samenwerking met Pokémon Go.

Shu wil handelaars dan ook waarschuwen voor de volgende hype die mensen op pad stuurt: steek er niet te veel tijd en geld in. Niantic wist ondertussen wel flink munt te slaan uit de app, met een inkomst van 500 miljoen uit de eerste weken alleen.

handelaarsinkomstenmobielpokemon gounizowinst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!