Google splitst zoekresultaten voor mobiel en desktop
Op vrijdag 21 oktober 2016 organiseert ZDNet samen met Business Meets IT een training “SEO voor tekstschrijvers”. Meer informatie vind je hier.
Binnen enkele maanden past Google zijn zoekresultaten danig aan. De websites die de zoekmachine bovenhaalt op mobiele toestellen zullen gaan verschillen met die op computers. Het bedrijf heeft besloten om met twee zoekindices te gaan werken zo rapporteert website Search Engine Land. De aankondiging werd gedaan door Gary Illyes, webmaster trends analyst bij Google, tijdens een conferentie over digitale marketing.
Mobiel boven
Google zal een aparte lijst opstellen voor mobiele websites, die het als belangrijkste bron zal gebruiken om zoekresultaten naar boven te halen. Daarnaast blijft er ook een desktop index behouden, maar deze zal niet zo regelmatig vernieuwd en up-to-date gehouden worden als de mobiele index. De splitsing van de zoekindex komt niet als een verrassing, het is een logisch gevolg van de grotere klemtoon die Google de afgelopen jaren al heeft gelegd op de mobiele ervaring. Het ligt in de lijn met het feit dat mobiele opzoekingen de desktop overvleugeld hebben.
Algoritme
Illyes bevestigde aan Search Engine Land dat de verandering de komende maanden ingevoerd zal worden. Meer details over hoe de twee indices door Google samengesteld en gebruikt zullen worden, wilde hij verder niet kwijt. De website doet toch een gok naar de impact van de aanpassing: “De meest significante verandering zal waarschijnlijk zijn dat Google, door een mobiele index te hebben, zijn ranking algoritme op “pure” mobiele content kan loslaten in plaats van het huidige systeem dat data verzamelt uit desktop content om mobiele rankings te bepalen.” Dat de verandering een invloed zal hebben op de SEO-regels die websites toepassen om bovenaan de zoeklijst van Google te geraken, lijkt onvermijdelijk.
Op vrijdag 21 oktober 2016 organiseert ZDNet samen met Business Meets IT een training “SEO voor tekstschrijvers”. Meer informatie vind je hier.
Binnen enkele maanden past Google zijn zoekresultaten danig aan. De websites die de zoekmachine bovenhaalt op mobiele toestellen zullen gaan verschillen met die op computers. Het bedrijf heeft besloten om met twee zoekindices te gaan werken zo rapporteert website Search Engine Land. De aankondiging werd gedaan door Gary Illyes, webmaster trends analyst bij Google, tijdens een conferentie over digitale marketing.
Mobiel boven
Google zal een aparte lijst opstellen voor mobiele websites, die het als belangrijkste bron zal gebruiken om zoekresultaten naar boven te halen. Daarnaast blijft er ook een desktop index behouden, maar deze zal niet zo regelmatig vernieuwd en up-to-date gehouden worden als de mobiele index. De splitsing van de zoekindex komt niet als een verrassing, het is een logisch gevolg van de grotere klemtoon die Google de afgelopen jaren al heeft gelegd op de mobiele ervaring. Het ligt in de lijn met het feit dat mobiele opzoekingen de desktop overvleugeld hebben.
Algoritme
Illyes bevestigde aan Search Engine Land dat de verandering de komende maanden ingevoerd zal worden. Meer details over hoe de twee indices door Google samengesteld en gebruikt zullen worden, wilde hij verder niet kwijt. De website doet toch een gok naar de impact van de aanpassing: “De meest significante verandering zal waarschijnlijk zijn dat Google, door een mobiele index te hebben, zijn ranking algoritme op “pure” mobiele content kan loslaten in plaats van het huidige systeem dat data verzamelt uit desktop content om mobiele rankings te bepalen.” Dat de verandering een invloed zal hebben op de SEO-regels die websites toepassen om bovenaan de zoeklijst van Google te geraken, lijkt onvermijdelijk.