Test

Dit is een popup

Nieuws

Oculus maakt Rift plots compatibel met veel goedkopere pc’s

Tijdens het Oculus Connect-event demonstreerde de stichter van Oculus nieuwe technologie voor de huidige Rift waarmee de minimumvereisten voor de VR-bril plots halveren.

oculus rift

De Oculus Rift is de meest geavanceerde VR-bril op de markt naast de HTC Vive. Net als de Vive heeft de Rift echter een krachtige pc nodig om te draaien. Sinds de lancering zijn de minimumvereisten voor een VR-compatibele pc een Intel Core i5-4590 en een Nvidia GeForce GTX 970. AMD-equivalenten met evenveel pk’s werken uiteraard net zo goed. Een budgetversie van een systeem met dergelijke specificaties kost al snel 900 tot 1.000 euro, wat de eveneens dure VR-hardware enkel betaalbaar maakt voor een niche.

Lage specificaties

Op het Oculus Connect-event kondigt de medeoprichter van het bedrijf, Brendan Iribe, aan dat de minimumvereisten voor de Rift plots omlaag zijn gegaan. Dat komt door de introductie van een nieuwe slimme technologie.

De Rift heeft zoveel pk’s nodig omdat de bril consistent aan 90 frames per seconden beelden moet tonen. Dipt die framerate onder de 90, dan wordt je als gebruiker fysiek onwel. De hoge vereisten staan in schril contrast met die voor 2D-gaming, waar gamers vaak genoegen nemen met 30 fps. Om de 90 fps te behalen op een systeem met GTX 970 introduceerde Oculus al asynchronous timewarp. Die technologie rendert beelden nog voor ze nodig zijn. Asynchronous timewarp loste vrijwel alle framerateproblemen met de Rift sinds de lancering op.

[related_article id=”184806″]

Spacewarp

Asynchronous spacewarp is de opvolger van de timewarp. Timewarp komt tussenbeide wanneer de gebruiker vrijwel onbeweeglijk in een VR-omgeving zit. Spacewarp verhoogt de framerate wanneer je wel rondkijkt en je hoofd beweegt. Het spacewarp-systeem kijkt daartoe naar de twee laatst gegenereerde frames. Daaruit distilleert het systeem een derde frame dat in lijn ligt met de bewegingen van de gebruiker. Spacewarp kan tussen ieder echt gegenereerd frame een artificieel frame toevoegen. Zo hoeft een VR-ervaring door de pc gerenderd te worden op slechts 45 fps in de plaats van 90 fps. Spacewarp past de andere 45 frames zelf bij.

Budgetvriendelijk

Minder frames per seconde betekent minder grafische kracht en dat laat zich voelen. Dankzij de nieuwe technologie kunnen gebruikers aan de slag met een budgetsysteem met Intel Core i3-6100 en Nvidia GeForce GTX 960. Een dergelijke computer kan je in elkaar boksen voor om en bij de 500 euro.

Natuurlijk doet de kwaliteit van een spel gerenderd met de hulp van spacewarp op een goedkope pc onder voor wat je te zien krijgt met de hulp van je krachtige gamepc, maar het prijsverschil is significant. De introductie van de nieuwe technologie makten VR en de Rift plots een stuk betaalbaarder en geven de PlayStation VR plots een te duchten concurrent. Die bril is een stuk goedkoper dan de concurrentie en werkt met een PS4 in de plaats van een PC. Wanneer je een computer van 1.000 euro nodig hebt is dat een significant verschil, wanneer een compatibele pc plots niet veel meer kost dan een PS4 Pro, wordt dat verschil plots een stuk kleiner.

Om dat punt kracht bij te zetten pakken Oculus en AMD volgens Engadget samen uit met een pakketdeal. Voor 1.000 dollar koop je een Rift en een CyberPowerPC: de goedkoopste VR-compatibele computer van het moment. Of die promotie ook bij ons beschikbaar komt, is onduidelijk.

oculus rift

De Oculus Rift is de meest geavanceerde VR-bril op de markt naast de HTC Vive. Net als de Vive heeft de Rift echter een krachtige pc nodig om te draaien. Sinds de lancering zijn de minimumvereisten voor een VR-compatibele pc een Intel Core i5-4590 en een Nvidia GeForce GTX 970. AMD-equivalenten met evenveel pk’s werken uiteraard net zo goed. Een budgetversie van een systeem met dergelijke specificaties kost al snel 900 tot 1.000 euro, wat de eveneens dure VR-hardware enkel betaalbaar maakt voor een niche.

Lage specificaties

Op het Oculus Connect-event kondigt de medeoprichter van het bedrijf, Brendan Iribe, aan dat de minimumvereisten voor de Rift plots omlaag zijn gegaan. Dat komt door de introductie van een nieuwe slimme technologie.

De Rift heeft zoveel pk’s nodig omdat de bril consistent aan 90 frames per seconden beelden moet tonen. Dipt die framerate onder de 90, dan wordt je als gebruiker fysiek onwel. De hoge vereisten staan in schril contrast met die voor 2D-gaming, waar gamers vaak genoegen nemen met 30 fps. Om de 90 fps te behalen op een systeem met GTX 970 introduceerde Oculus al asynchronous timewarp. Die technologie rendert beelden nog voor ze nodig zijn. Asynchronous timewarp loste vrijwel alle framerateproblemen met de Rift sinds de lancering op.

[related_article id=”184806″]

Spacewarp

Asynchronous spacewarp is de opvolger van de timewarp. Timewarp komt tussenbeide wanneer de gebruiker vrijwel onbeweeglijk in een VR-omgeving zit. Spacewarp verhoogt de framerate wanneer je wel rondkijkt en je hoofd beweegt. Het spacewarp-systeem kijkt daartoe naar de twee laatst gegenereerde frames. Daaruit distilleert het systeem een derde frame dat in lijn ligt met de bewegingen van de gebruiker. Spacewarp kan tussen ieder echt gegenereerd frame een artificieel frame toevoegen. Zo hoeft een VR-ervaring door de pc gerenderd te worden op slechts 45 fps in de plaats van 90 fps. Spacewarp past de andere 45 frames zelf bij.

Budgetvriendelijk

Minder frames per seconde betekent minder grafische kracht en dat laat zich voelen. Dankzij de nieuwe technologie kunnen gebruikers aan de slag met een budgetsysteem met Intel Core i3-6100 en Nvidia GeForce GTX 960. Een dergelijke computer kan je in elkaar boksen voor om en bij de 500 euro.

Natuurlijk doet de kwaliteit van een spel gerenderd met de hulp van spacewarp op een goedkope pc onder voor wat je te zien krijgt met de hulp van je krachtige gamepc, maar het prijsverschil is significant. De introductie van de nieuwe technologie makten VR en de Rift plots een stuk betaalbaarder en geven de PlayStation VR plots een te duchten concurrent. Die bril is een stuk goedkoper dan de concurrentie en werkt met een PS4 in de plaats van een PC. Wanneer je een computer van 1.000 euro nodig hebt is dat een significant verschil, wanneer een compatibele pc plots niet veel meer kost dan een PS4 Pro, wordt dat verschil plots een stuk kleiner.

Om dat punt kracht bij te zetten pakken Oculus en AMD volgens Engadget samen uit met een pakketdeal. Voor 1.000 dollar koop je een Rift en een CyberPowerPC: de goedkoopste VR-compatibele computer van het moment. Of die promotie ook bij ons beschikbaar komt, is onduidelijk.

oculus riftontspanningvr

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!