Blue Origin laat raket landen tegen eigen verwachtingen in
Sommige ruimtevaartbedrijven proberen ontploffende raketten met alle macht te voorkomen, bij Blue Origin hadden ze een enorme ontploffing net verwacht. Blue Origin, de concurrent van SpaceX onder leiding van Amazon-topman Jeff Bezos, testte namelijk een nieuw systeem uit voor zijn New Shepard-ruimtevloot. Indien er in de toekomst iets fout gaat bij de lancering, moet dat ontsnappingssysteem de capsule met menselijke passagiers in veiligheid brengen.
Tegen alle verwachtingen in bracht de raket zelf het er feilloos vanaf. Experts van Blue Origin hadden verwacht dat de ontsteking van de raketmotor onder de bemanningscapsule veel te heftig zou zijn en de onderliggende booster zou destabiliseren. Nietd bleek minder waar, en het deel onder die module landde zachtjes met behulp van parachutes, zoals voorzien in het oorspronkelijke ontwerp van de raketten.
Eind goed…
[related_article id=”185968″]De hitte en de plotse kracht van de extra stuwmotoren brachten de booster dus niet uit balans, waarna de onderste trap zelfs nog even verder de hoogte in bleef klimmen nadat de bemanningscapsule al was losgekoppeld. De raket landde daarna zonder problemen weer op het testplatform van Blue Origin in de Texaanse woestijn.Bezos’ bedrijf zou zelfs zonder die geslaagde landing erg tevreden geweest zijn met de afloop. De bemanningscapsule deed namelijk exact wat hij moest doen, waardoor een menselijke bemanning het er ongeschonden vanaf zou hebben gebracht. Dat beide delen van de missie goed afliepen, maakt het alleen maar beter.
Niet de eerste keer
Topman Bezos liet weten dat de goede afloop duchtig gevierd zou worden. De raket was immers tevens het eerste exemplaar van Blue Origin dat erin slaagde om na een ruimtevlucht heelhuids weer te landen. Vliegen zal het tuig niet meer doen nu het als museumstuk bewaard zal worden.
Uiteindelijk moeten de suborbitale New Shepard-raketten korte ruimtevluchten commercialiseren voor rijke klanten die heel even gewichtloos willen zijn. In de capsule is plaats voor maximaal zes passagiers, die bij problemen dus veilig weer terug naar de aarde kunnen zweven. Voorlopig moet er echter nog meer getest worden, aangezien de raketten nog geen enkele menselijke passagier hebben vervoerd.
Sommige ruimtevaartbedrijven proberen ontploffende raketten met alle macht te voorkomen, bij Blue Origin hadden ze een enorme ontploffing net verwacht. Blue Origin, de concurrent van SpaceX onder leiding van Amazon-topman Jeff Bezos, testte namelijk een nieuw systeem uit voor zijn New Shepard-ruimtevloot. Indien er in de toekomst iets fout gaat bij de lancering, moet dat ontsnappingssysteem de capsule met menselijke passagiers in veiligheid brengen.
Tegen alle verwachtingen in bracht de raket zelf het er feilloos vanaf. Experts van Blue Origin hadden verwacht dat de ontsteking van de raketmotor onder de bemanningscapsule veel te heftig zou zijn en de onderliggende booster zou destabiliseren. Nietd bleek minder waar, en het deel onder die module landde zachtjes met behulp van parachutes, zoals voorzien in het oorspronkelijke ontwerp van de raketten.
Eind goed…
[related_article id=”185968″]De hitte en de plotse kracht van de extra stuwmotoren brachten de booster dus niet uit balans, waarna de onderste trap zelfs nog even verder de hoogte in bleef klimmen nadat de bemanningscapsule al was losgekoppeld. De raket landde daarna zonder problemen weer op het testplatform van Blue Origin in de Texaanse woestijn.Bezos’ bedrijf zou zelfs zonder die geslaagde landing erg tevreden geweest zijn met de afloop. De bemanningscapsule deed namelijk exact wat hij moest doen, waardoor een menselijke bemanning het er ongeschonden vanaf zou hebben gebracht. Dat beide delen van de missie goed afliepen, maakt het alleen maar beter.
Niet de eerste keer
Topman Bezos liet weten dat de goede afloop duchtig gevierd zou worden. De raket was immers tevens het eerste exemplaar van Blue Origin dat erin slaagde om na een ruimtevlucht heelhuids weer te landen. Vliegen zal het tuig niet meer doen nu het als museumstuk bewaard zal worden.
Uiteindelijk moeten de suborbitale New Shepard-raketten korte ruimtevluchten commercialiseren voor rijke klanten die heel even gewichtloos willen zijn. In de capsule is plaats voor maximaal zes passagiers, die bij problemen dus veilig weer terug naar de aarde kunnen zweven. Voorlopig moet er echter nog meer getest worden, aangezien de raketten nog geen enkele menselijke passagier hebben vervoerd.