‘Fout’ van Facebook kost adverteerders handenvol geld
De voorbije twee jaar maakte Facebook gebruik van een verkeerd algoritme om adverteerders te informeren. Het algoritme meet hoe lang een video gemiddeld bekeken wordt door de gebruikers van het sociale netwerk, maar het houdt daarbij geen rekening met ‘views’ die minder dan drie seconden duren. Daardoor tellen vele korte views niet mee, wat voor een inflatie van de kijkcijfers zorgt.
[related_article id=”186190″]De cijfers die Facebook meedeelt aan zijn adverteerders zouden daardoor 60 tot 80 procent hoger liggen dan in werkelijkheid – de vele views onder drie seconden zouden het gemiddelde immers drastisch naar beneden trekken. Enkele adverteerders lieten al weten dat ze met deze kennis waarschijnlijk vroeger op zoek waren gegaan naar alternatieve adverteermethoden, bij concurrenten als Google of Twitter.Eerlijke fout
Facebook publiceerde twee weken geleden al een blogpost waarin het toegaf dat het deze fout maakte, maar het is nu pas dat de realiteit lijkt door te dringen bij de adverteerders. Een van de adverteerders, Publicis Media dringt ondertussen aan op toezicht van een extern bedrijf om in de toekomst juiste cijfers te garanderen.
Voor Facebook is de mededeling sowieso een zware domper. Sinds de invoering van video’s probeert het sociale medium de concurrentie aan te gaan met Google’s Youtube. De voorbije jaren stegen de kijkcijfers erg stevig, een groei die nu dus overbleven lijkt te zijn. Het is afwachten wat de foute berekeningen betekent voor de toekomst van Facebook als kijkkanaal.
De voorbije twee jaar maakte Facebook gebruik van een verkeerd algoritme om adverteerders te informeren. Het algoritme meet hoe lang een video gemiddeld bekeken wordt door de gebruikers van het sociale netwerk, maar het houdt daarbij geen rekening met ‘views’ die minder dan drie seconden duren. Daardoor tellen vele korte views niet mee, wat voor een inflatie van de kijkcijfers zorgt.
[related_article id=”186190″]De cijfers die Facebook meedeelt aan zijn adverteerders zouden daardoor 60 tot 80 procent hoger liggen dan in werkelijkheid – de vele views onder drie seconden zouden het gemiddelde immers drastisch naar beneden trekken. Enkele adverteerders lieten al weten dat ze met deze kennis waarschijnlijk vroeger op zoek waren gegaan naar alternatieve adverteermethoden, bij concurrenten als Google of Twitter.Eerlijke fout
Facebook publiceerde twee weken geleden al een blogpost waarin het toegaf dat het deze fout maakte, maar het is nu pas dat de realiteit lijkt door te dringen bij de adverteerders. Een van de adverteerders, Publicis Media dringt ondertussen aan op toezicht van een extern bedrijf om in de toekomst juiste cijfers te garanderen.
Voor Facebook is de mededeling sowieso een zware domper. Sinds de invoering van video’s probeert het sociale medium de concurrentie aan te gaan met Google’s Youtube. De voorbije jaren stegen de kijkcijfers erg stevig, een groei die nu dus overbleven lijkt te zijn. Het is afwachten wat de foute berekeningen betekent voor de toekomst van Facebook als kijkkanaal.