Waarom een overname van McLaren door Apple steek houdt
Volgens de zakenkrant Financial Times is Apple zeer geïnteresseerd in een overname van McLaren, de Britse fabrikant van luxueuze sportkarren. McLaren zelf ontkent de geruchten. Nochtans zou een samenwerking tussen beiden allesbehalve een rariteit zijn. De enige reden om de overname af te doen als niets meer dan roddels, zijn de geruchten dat Apple zijn autoproject aan het afbouwen is.
[related_article id=”185973″]Al kan je die geruchten net interpreteren als een extra reden voor Apple om knowhow van buitenaf aan te kopen; in plaats van zelf jaren te spenderen aan het opbouwen van autokennis, kan het in één klap een roemrijke geschiedenis binnenhalen, zonder de groeipijn erbij te moeten nemen. Bovendien is McLaren één van de kleinste onafhankelijke autobouwers ter wereld, wat een overname vrijwel moeiteloos maakt.Kennis is macht
McLaren is niet enkel actief als fabrikant van sportwagens, hybride wagens als de P1 of als Formule 1-team. Het bedrijf werkt ook meer en meer als consulent voor zowel autogerelateerde bedrijven, als ondernemingen die helemaal niets met rollende wielen te maken hebben. De O&O-afdeling van McLaren wordt meer en meer gegeerd als kennisdatabank pur sang.
Ze kennen er dan ook wat van, daar bij McLaren. Als we alleen al naar de F1 kijken, dan zien we dat de Britten verantwoordelijk waren voor enkele van de meest innovatieve staaltjes van techniek. De meest ingrijpende technologieën uit de McLaren-stal waren zelfs zo goed dat ze verboden werden omdat ze de sport saai maakten. Deze kennis zou zeker tot zijn recht komen in de wagen van de toekomst.
LAT-relatie
Een overname door Apple zou overigens lang niet het einde betekenen van McLaren hoe we het nu kennen. Beats is ook overgenomen door het fruitige merk, maar bestaat vandaag toch nog steeds in zijn eigen recht. Het enige dat echt veranderd is, is dat Apple de technologie van Beats nu gewoon ook gebruikt in zijn eigen producten.
Als we eerlijk zijn, moeten we trouwens nu al erkennen dat beide bedrijven veel van elkaar weg hebben. Beiden hebben hun respectievelijke veld bepaald met technologische ideeën en innovaties. Beiden zijn herkenbaar door een kenmerkende stijl en design. Bovendien hechten beiden belang aan hun visitekaartjes voor de wereld: hun gebouwen. Zowel Apple als McLaren zijn klant bij het prestigieuze architectenbureau Foster + Partners. Toeval?
Volgens de zakenkrant Financial Times is Apple zeer geïnteresseerd in een overname van McLaren, de Britse fabrikant van luxueuze sportkarren. McLaren zelf ontkent de geruchten. Nochtans zou een samenwerking tussen beiden allesbehalve een rariteit zijn. De enige reden om de overname af te doen als niets meer dan roddels, zijn de geruchten dat Apple zijn autoproject aan het afbouwen is.
[related_article id=”185973″]Al kan je die geruchten net interpreteren als een extra reden voor Apple om knowhow van buitenaf aan te kopen; in plaats van zelf jaren te spenderen aan het opbouwen van autokennis, kan het in één klap een roemrijke geschiedenis binnenhalen, zonder de groeipijn erbij te moeten nemen. Bovendien is McLaren één van de kleinste onafhankelijke autobouwers ter wereld, wat een overname vrijwel moeiteloos maakt.Kennis is macht
McLaren is niet enkel actief als fabrikant van sportwagens, hybride wagens als de P1 of als Formule 1-team. Het bedrijf werkt ook meer en meer als consulent voor zowel autogerelateerde bedrijven, als ondernemingen die helemaal niets met rollende wielen te maken hebben. De O&O-afdeling van McLaren wordt meer en meer gegeerd als kennisdatabank pur sang.
Ze kennen er dan ook wat van, daar bij McLaren. Als we alleen al naar de F1 kijken, dan zien we dat de Britten verantwoordelijk waren voor enkele van de meest innovatieve staaltjes van techniek. De meest ingrijpende technologieën uit de McLaren-stal waren zelfs zo goed dat ze verboden werden omdat ze de sport saai maakten. Deze kennis zou zeker tot zijn recht komen in de wagen van de toekomst.
LAT-relatie
Een overname door Apple zou overigens lang niet het einde betekenen van McLaren hoe we het nu kennen. Beats is ook overgenomen door het fruitige merk, maar bestaat vandaag toch nog steeds in zijn eigen recht. Het enige dat echt veranderd is, is dat Apple de technologie van Beats nu gewoon ook gebruikt in zijn eigen producten.
Als we eerlijk zijn, moeten we trouwens nu al erkennen dat beide bedrijven veel van elkaar weg hebben. Beiden hebben hun respectievelijke veld bepaald met technologische ideeën en innovaties. Beiden zijn herkenbaar door een kenmerkende stijl en design. Bovendien hechten beiden belang aan hun visitekaartjes voor de wereld: hun gebouwen. Zowel Apple als McLaren zijn klant bij het prestigieuze architectenbureau Foster + Partners. Toeval?