Netflix wil helft van aanbod zelf maken
Netflix heeft een duidelijke strategie om concurrenten voor te blijven: de streamingdienst richt zich niet op kwantiteit, maar op kwaliteit. Het wil zoveel mogelijk kunnen aanbieden dat de concurrentie niet heeft. Een van de manieren waarop het dat tracht te bereiken is door originele content te produceren, de zogenaamde ‘Netflix Originals’. David Wells, de financiële baas van Netflix, zegt nu dat die Originals binnen afzienbare tijd de helft van het aanbod moeten uitmaken.
Rijker dan Westeros
[related_article id=”182849″]Momenteel voorziet Netflix reeds een derde aan zelf geproduceerde series en films. Onder andere ‘Master of None’, ‘House of Cards’, ‘Jessica Jones’, ‘Daredevil’, ‘Orange is the New Black’ en ‘Narcos’ worden door de streamingdienst zelf gemaakt. Voor zijn grootse plannen maakt Netflix nu al jaarlijks 6 miljard dollar vrij. Ter vergelijking: HBO, dat onder andere ‘Game of Thrones’ maakt en jaarlijks een karrevracht aan Emmy’s binnenhaalt, voorziet jaarlijks 2 miljard.Productiehuizen als HBO beginnen ondertussen meer en meer te zuchten over dergelijke overmacht. Netflix mag dan wel veel zelf produceren, diens financiële slagkracht betekent dat andere spelers vaak hun bod op de reeksen moeten opgeven omdat Netflix simpelweg te veel kan bieden. En zelfs dan is het voor de dienst nog goedkoper om zelf aan de slag te gaan dan om een serie of film aan te kopen. Is er een goed idee beschikbaar, dan wordt dat simpelweg opgekocht.
Bovendien richt Netflix zich niet alleen op producties die prijzen kunnen winnen, zegt Wells. “Vraag en aanbod houden elkaar in evenwicht, niet elke serie of film moet een succes zijn, er moet gewoon voor elk wat wils zijn,” zegt Wells.
Kleiner aanbod
Een verhoogde productie zal er dus voor zorgen dat Netflix de helft van zijn catalogus in eigen beheer zal hebben. Maar het is daarnaast ook van plan om dat doel sneller bereikbaar te maken door minder series en films aan te kopen voor zijn platform. Zoals gezegd hopen ze immers meer op kwalitatieve, exclusieve content, dan op een zo breed mogelijk aanbod.
Uit de cijfers blijkt dat de strategie werkt. Maand na maand blijft het aantal inschrijvingen stijgen, terwijl eveneens blijkt dat een derde tot de helft van gebruikers met een verlopen abonnement na verloop van tijd gewoon terugkeren.
Netflix heeft een duidelijke strategie om concurrenten voor te blijven: de streamingdienst richt zich niet op kwantiteit, maar op kwaliteit. Het wil zoveel mogelijk kunnen aanbieden dat de concurrentie niet heeft. Een van de manieren waarop het dat tracht te bereiken is door originele content te produceren, de zogenaamde ‘Netflix Originals’. David Wells, de financiële baas van Netflix, zegt nu dat die Originals binnen afzienbare tijd de helft van het aanbod moeten uitmaken.
Rijker dan Westeros
[related_article id=”182849″]Momenteel voorziet Netflix reeds een derde aan zelf geproduceerde series en films. Onder andere ‘Master of None’, ‘House of Cards’, ‘Jessica Jones’, ‘Daredevil’, ‘Orange is the New Black’ en ‘Narcos’ worden door de streamingdienst zelf gemaakt. Voor zijn grootse plannen maakt Netflix nu al jaarlijks 6 miljard dollar vrij. Ter vergelijking: HBO, dat onder andere ‘Game of Thrones’ maakt en jaarlijks een karrevracht aan Emmy’s binnenhaalt, voorziet jaarlijks 2 miljard.Productiehuizen als HBO beginnen ondertussen meer en meer te zuchten over dergelijke overmacht. Netflix mag dan wel veel zelf produceren, diens financiële slagkracht betekent dat andere spelers vaak hun bod op de reeksen moeten opgeven omdat Netflix simpelweg te veel kan bieden. En zelfs dan is het voor de dienst nog goedkoper om zelf aan de slag te gaan dan om een serie of film aan te kopen. Is er een goed idee beschikbaar, dan wordt dat simpelweg opgekocht.
Bovendien richt Netflix zich niet alleen op producties die prijzen kunnen winnen, zegt Wells. “Vraag en aanbod houden elkaar in evenwicht, niet elke serie of film moet een succes zijn, er moet gewoon voor elk wat wils zijn,” zegt Wells.
Kleiner aanbod
Een verhoogde productie zal er dus voor zorgen dat Netflix de helft van zijn catalogus in eigen beheer zal hebben. Maar het is daarnaast ook van plan om dat doel sneller bereikbaar te maken door minder series en films aan te kopen voor zijn platform. Zoals gezegd hopen ze immers meer op kwalitatieve, exclusieve content, dan op een zo breed mogelijk aanbod.
Uit de cijfers blijkt dat de strategie werkt. Maand na maand blijft het aantal inschrijvingen stijgen, terwijl eveneens blijkt dat een derde tot de helft van gebruikers met een verlopen abonnement na verloop van tijd gewoon terugkeren.