De Lijn lanceert goedkoop mobiel ticket
De Lijn lanceert vandaag een nieuw soort ticket: het M-Ticket. Een dergelijk mobiel biljet kost 1,8 euro voor een uurtje bus- of tramrijden. “De M staat niet alleen voor mobiel maar ook voor minder duur”, grapt Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (NVA) Het vervoersbewijs is immers 1,2 euro goedkoper dan een kaartje aangekocht bij de chauffeur. De Lijn lanceert zelf geen eigen app: de M-Tickets zijn beschikbaar via een drietal applicaties van derden. De technologie is open zodat er in de toekomst meer leveranciers van compatibele toepassingen zullen komen. “Waar het nodig is ontwikkelen we zelf apps”, aldus Roger Kesteloot, Directeur-Generaal van De Lijn, “maar waar het niet nodig is, laten we de markt spelen.”
Eenvoudig
Het ticket is een alternatief voor het reeds bestaande sms-ticket. Reizigers van De Lijn konden al per sms betalen voor hun rit maar daar kwam 15 cent aan kosten bovenop de prijs voor het ticket bij. “Het is bovendien eenvoudiger”, aldus Kesteloot. “Een eenvoudige swipe-beweging en een pincode volstaan.”
Het ticket zelf zou veilig en fraudebestendig zijn. Een bewegende kleurenbalk eigen aan het ticket moet voorkopen dan fraudeurs zomaar een screenshot van een eerder gekocht ticket kunnen gebruiken.
TicketTouch
Momenteel bieden Be-Mobile, MediaMedics en Olympus Mobile compatibele applicaties aan. De app van MediaMedics heet TicketTouch en werkt met PayPal. De applicatie is splinternieuw en dient voorlopig uitsluitend om M-Tickets te kopen. Wie een PayPal-account heeft, kan met een druk op de knop een M-Ticket bestellen. TicketTouch is beschikbaar op Android en iOS. Paypal springt met TicketTouch mee op de kar omdat mobiel betalen in België nog niet ingeburgerd is. De aanbieder van elektronische betalingen wil hier dan ook een voortrekkersrol spelen.
4411
Be-Mobile (Proximus) breidt zijn 4411-applicatie uit met de M-Ticket-functionaliteit. Met die app kon je al je parkeerbewijs betalen in de grootste steden van Vlaanderen. Met deze app betaal je via je belkrediet, een kredietkaart of via een factuur achteraf. De functionaliteit is beschikbaar op Android en komt binnenkort naar iOS en Windows Phone. Wil je betalen met belkrediet, dan moet je eenmalig een sms sturen om je nummer te linken aan de app. Je hoeft geen klant te zijn bij Proximus om de app te gebruiken.
Leasing
Tot slot is er de Olympus-app. Die werkt samen met AD Automotive, Belfius Auto Lease en KBC Autolease. M-Tickets besteld door klanten bij één van die drie leasingproviders, worden rechtstreeks doorgefactureerd naar het leasingbedrijf. Olympus wil zo goedkopere en milieuvriendelijkere verplaatsingen met het openbaar vervoer stimuleren. Olympus focust zich in tegenstelling tot de twee voorgaande aanbieders op de professionals. De app werkt vandaag al met de NMBS, de Blue-Bikes, de Velo’s van Antwerpen en enkele andere systemen.
Het nieuwe M-Ticket zal bestaan naast de reeds bestaande alternatieven. Wie geen mobiel internet heeft, kan dus nog altijd een sms-ticket kopen of toch kiezen voor een duurder kaartje bij de chauffeur. Iedereen die wil kan vanaf vandaag aan de slag met één van de drie bovenstaande applicaties.
Update 19/09/2016, 17:10 uur: Behalve een abonnement is ook een Lijnkaart (10 ritten) goedkoper dan een los M-Ticket. De Lijnkaart kost 14 euro voor 10 ritten, wat neerkomt op 1,40 euro per rit (geldig gedurende 60 minuten).
De Lijn lanceert vandaag een nieuw soort ticket: het M-Ticket. Een dergelijk mobiel biljet kost 1,8 euro voor een uurtje bus- of tramrijden. “De M staat niet alleen voor mobiel maar ook voor minder duur”, grapt Vlaams Minister van Mobiliteit Ben Weyts (NVA) Het vervoersbewijs is immers 1,2 euro goedkoper dan een kaartje aangekocht bij de chauffeur. De Lijn lanceert zelf geen eigen app: de M-Tickets zijn beschikbaar via een drietal applicaties van derden. De technologie is open zodat er in de toekomst meer leveranciers van compatibele toepassingen zullen komen. “Waar het nodig is ontwikkelen we zelf apps”, aldus Roger Kesteloot, Directeur-Generaal van De Lijn, “maar waar het niet nodig is, laten we de markt spelen.”
Eenvoudig
Het ticket is een alternatief voor het reeds bestaande sms-ticket. Reizigers van De Lijn konden al per sms betalen voor hun rit maar daar kwam 15 cent aan kosten bovenop de prijs voor het ticket bij. “Het is bovendien eenvoudiger”, aldus Kesteloot. “Een eenvoudige swipe-beweging en een pincode volstaan.”
Het ticket zelf zou veilig en fraudebestendig zijn. Een bewegende kleurenbalk eigen aan het ticket moet voorkopen dan fraudeurs zomaar een screenshot van een eerder gekocht ticket kunnen gebruiken.
TicketTouch
Momenteel bieden Be-Mobile, MediaMedics en Olympus Mobile compatibele applicaties aan. De app van MediaMedics heet TicketTouch en werkt met PayPal. De applicatie is splinternieuw en dient voorlopig uitsluitend om M-Tickets te kopen. Wie een PayPal-account heeft, kan met een druk op de knop een M-Ticket bestellen. TicketTouch is beschikbaar op Android en iOS. Paypal springt met TicketTouch mee op de kar omdat mobiel betalen in België nog niet ingeburgerd is. De aanbieder van elektronische betalingen wil hier dan ook een voortrekkersrol spelen.
4411
Be-Mobile (Proximus) breidt zijn 4411-applicatie uit met de M-Ticket-functionaliteit. Met die app kon je al je parkeerbewijs betalen in de grootste steden van Vlaanderen. Met deze app betaal je via je belkrediet, een kredietkaart of via een factuur achteraf. De functionaliteit is beschikbaar op Android en komt binnenkort naar iOS en Windows Phone. Wil je betalen met belkrediet, dan moet je eenmalig een sms sturen om je nummer te linken aan de app. Je hoeft geen klant te zijn bij Proximus om de app te gebruiken.
Leasing
Tot slot is er de Olympus-app. Die werkt samen met AD Automotive, Belfius Auto Lease en KBC Autolease. M-Tickets besteld door klanten bij één van die drie leasingproviders, worden rechtstreeks doorgefactureerd naar het leasingbedrijf. Olympus wil zo goedkopere en milieuvriendelijkere verplaatsingen met het openbaar vervoer stimuleren. Olympus focust zich in tegenstelling tot de twee voorgaande aanbieders op de professionals. De app werkt vandaag al met de NMBS, de Blue-Bikes, de Velo’s van Antwerpen en enkele andere systemen.
Het nieuwe M-Ticket zal bestaan naast de reeds bestaande alternatieven. Wie geen mobiel internet heeft, kan dus nog altijd een sms-ticket kopen of toch kiezen voor een duurder kaartje bij de chauffeur. Iedereen die wil kan vanaf vandaag aan de slag met één van de drie bovenstaande applicaties.
Update 19/09/2016, 17:10 uur: Behalve een abonnement is ook een Lijnkaart (10 ritten) goedkoper dan een los M-Ticket. De Lijnkaart kost 14 euro voor 10 ritten, wat neerkomt op 1,40 euro per rit (geldig gedurende 60 minuten).