Test

Dit is een popup

Android Wear krijgt dit jaar geen nieuwe horloges meer

Binnenkort komt Android Wear 2.0 uit. De kans is groot dat die lancering niet opgeluisterd wordt door fonkelende nieuwe hardware.

android-wear-collection

Het wordt een flauw einde voor een bleek 2016 in smartwatchland. Dit jaar kwam er slechts één slim horloge voort uit de handen van de grote drie op het gebied van Android Wear: eentje van LG. De enige echte grote release van een slim horloge kwam bovendien van Samsung met zijn Gear 3, en dat draait dan weer op Tizen.

Nochtans komt dit najaar het langverwachte Android Wear 2.0 uit, wat mogelijk een volledig nieuwe start kan betekenen voor slimme horloges op basis van Android. Mogelijk brengt alleen Google nog een verrassing op de markt in de vorm van een ‘Nexus’ (of Pixel?)-horloge.

Als we The Verge mogen geloven, heeft de terughoudendheid bij LG, Huawei en Lenovo (met de Moto 360) voor een groot deel te maken met technische beperkingen. Zo willen de horlogemakers een 4G-module inbouwen, maar zou dat vooralsnog te zwaar wegen op de batterij, en het design te dik maken. Bovendien zouden de fabrikanten te erg afgeschrikt zijn van de markt nu zelfs Apple niet helemaal weet door te breken.

Daarnaast toonde een onderzoek van CCS Insight onlangs nog aan dat consumenten geen interesse hebben in dure gadgets als ze voor een veel zachter prijsje een fitnesstracker op de kop kunnen tikken. Dat bevestigt ook Samsung, dat opmerkt dat het zijn producten enkel verkoopt aan mannelijke ‘early adopters’.

android-wear-collection

Het wordt een flauw einde voor een bleek 2016 in smartwatchland. Dit jaar kwam er slechts één slim horloge voort uit de handen van de grote drie op het gebied van Android Wear: eentje van LG. De enige echte grote release van een slim horloge kwam bovendien van Samsung met zijn Gear 3, en dat draait dan weer op Tizen.

Nochtans komt dit najaar het langverwachte Android Wear 2.0 uit, wat mogelijk een volledig nieuwe start kan betekenen voor slimme horloges op basis van Android. Mogelijk brengt alleen Google nog een verrassing op de markt in de vorm van een ‘Nexus’ (of Pixel?)-horloge.

Als we The Verge mogen geloven, heeft de terughoudendheid bij LG, Huawei en Lenovo (met de Moto 360) voor een groot deel te maken met technische beperkingen. Zo willen de horlogemakers een 4G-module inbouwen, maar zou dat vooralsnog te zwaar wegen op de batterij, en het design te dik maken. Bovendien zouden de fabrikanten te erg afgeschrikt zijn van de markt nu zelfs Apple niet helemaal weet door te breken.

Daarnaast toonde een onderzoek van CCS Insight onlangs nog aan dat consumenten geen interesse hebben in dure gadgets als ze voor een veel zachter prijsje een fitnesstracker op de kop kunnen tikken. Dat bevestigt ook Samsung, dat opmerkt dat het zijn producten enkel verkoopt aan mannelijke ‘early adopters’.

android weargooglehuaweilenovolgmobielmoto 360nexuspixelwearable

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!