Telenet test reclame op basis van je kijkgedrag
Telenet start dit najaar met een testproject waarbij tv-klanten reclame voorgeschoteld krijgen die afgestemd is op hun profiel. Dat rapporteert De Tijd. De telecomprovider heeft het idee al enkele jaren geleden gelanceerd, en komt nu met concreet plan. Het is trouwens niet het eerste bedrijf dat reclame op maat op de Belgische kijker afvuurt: Proximus is daar deze maand al mee aan de slag gegaan.
Iedereen gelijk
Telenet zal in november starten met het testen van gepersonaliseerde reclame. Die zou in die beginfase enkel te zien zijn op VIER en VIJF, en zich beperken tot een maximum van tien adverteerders. Het testpubliek heeft geen limiet: zowat iedere Telenet-klant die naar een van die twee zenders zapt krijgt mogelijks reclame op maat van zijn of haar profiel te zien. Omdat reclamespots doorgaans dezelfde lengte hebben van ongeveer 30 seconden, zou er geen invloed moeten zijn op het zendschema.
Privacy op maat
Een profiel wordt bepaald per digicorder en niet per persoon, aangezien Telenet niet kan nagaan wie er precies in een gezin voor de tv zit. Voor de selectie van relevante reclamespots baseert het zich op gebruikersgegevens.
Om klanten toch enige controle te geven over de gebruikersdata waarop de provider beroep kan doen, gaat Telenet zijn privacybeleid onder handen nemen. Het zal vier privacyniveau’s creëren waaruit klanten kunnen selecteren om aan te geven hoeveel informatie ze willen delen. Die niveau’s zijn “Algemeen”, “Gericht”, “Persoonlijk” en “Uniek”.
Bij het basisniveau kijkt Telenet enkel naar standaardgegevens zoals woonst en welke abonnementen je bij de provider hebt lopen. Dit zou ook geen invloed hebben op de reclame die je te zien krijgt, maar enkel op hoe Telenet met je communiceert. Het is pas vanaf niveau drie dat de provider tv-reclame op maat zal voorzien en daarvoor het kijkgedrag zal gebruiken. Bij niveau vier zal het zich ook baseren op surfgedrag.
“De standaard wordt bij iedereen het derde niveau. Maar wie zich daar niet goed bij voelt, kan dat te allen tijde aanpassen,” zegt Jeroen Bronselaer, marketingdirecteur van Telenet.
Telenet start dit najaar met een testproject waarbij tv-klanten reclame voorgeschoteld krijgen die afgestemd is op hun profiel. Dat rapporteert De Tijd. De telecomprovider heeft het idee al enkele jaren geleden gelanceerd, en komt nu met concreet plan. Het is trouwens niet het eerste bedrijf dat reclame op maat op de Belgische kijker afvuurt: Proximus is daar deze maand al mee aan de slag gegaan.
Iedereen gelijk
Telenet zal in november starten met het testen van gepersonaliseerde reclame. Die zou in die beginfase enkel te zien zijn op VIER en VIJF, en zich beperken tot een maximum van tien adverteerders. Het testpubliek heeft geen limiet: zowat iedere Telenet-klant die naar een van die twee zenders zapt krijgt mogelijks reclame op maat van zijn of haar profiel te zien. Omdat reclamespots doorgaans dezelfde lengte hebben van ongeveer 30 seconden, zou er geen invloed moeten zijn op het zendschema.
Privacy op maat
Een profiel wordt bepaald per digicorder en niet per persoon, aangezien Telenet niet kan nagaan wie er precies in een gezin voor de tv zit. Voor de selectie van relevante reclamespots baseert het zich op gebruikersgegevens.
Om klanten toch enige controle te geven over de gebruikersdata waarop de provider beroep kan doen, gaat Telenet zijn privacybeleid onder handen nemen. Het zal vier privacyniveau’s creëren waaruit klanten kunnen selecteren om aan te geven hoeveel informatie ze willen delen. Die niveau’s zijn “Algemeen”, “Gericht”, “Persoonlijk” en “Uniek”.
Bij het basisniveau kijkt Telenet enkel naar standaardgegevens zoals woonst en welke abonnementen je bij de provider hebt lopen. Dit zou ook geen invloed hebben op de reclame die je te zien krijgt, maar enkel op hoe Telenet met je communiceert. Het is pas vanaf niveau drie dat de provider tv-reclame op maat zal voorzien en daarvoor het kijkgedrag zal gebruiken. Bij niveau vier zal het zich ook baseren op surfgedrag.
“De standaard wordt bij iedereen het derde niveau. Maar wie zich daar niet goed bij voelt, kan dat te allen tijde aanpassen,” zegt Jeroen Bronselaer, marketingdirecteur van Telenet.