Test

Dit is een popup

WhatsApp deelt voortaan gebruikersdata met Facebook

WhatsApp voert een aanpassing door aan zijn privacybeleid die het voor de berichtendienst mogelijk maakt om gebruikersdata te delen met moederbedrijf Facebook.

 

WhatsApp heeft voor het eerst in vier jaar een aanpassing doorgevoerd aan zijn gebruiksvoorwaarden en privacybeleid. De belangrijkste wijziging is een “toegenomen coördinatie met Facebook”.

Na de overname van Whatsapp door Facebook in 2014 waren gebruikers bang dat de berichtendienst toegevingen zou moeten doen op vlak van privacy. Mede-oprichter Jan Koum suste toen de gemoederen met een blogpost. “Het respect voor privacy zit in ons DNA. Wij bouwen WhatsApp zo dat we zo min mogelijk van je hoeven te weten. Wanneer de samenwerking met Facebook had betekend dat we onze waarden zouden moeten wijzigen, hadden we de samenwerking niet aangegaan.”

Twee jaar later lijkt WhatsApp toch wat water bij de wijn te doen met de publicatie van nieuwe gebruiksvoorwaarden, die eerder dit jaar al in de bètaversie van de app waren opgedoken. Daarin geeft de dienst aan dat het een beperkte hoeveelheid informatie van zijn gebruikers, waaronder telefoonnummers, zal beginnen delen met moederbedrijf Facebook. Die gegevensuitwisseling zal onder meer worden gebruikt om betere gebruikersstatistieken bij te houden en spam op WhatsApp te bestrijden. Facebook kan op zijn beurt met deze informatie betere vriendensuggesties doen en relevantere advertenties voorschotelen.

[related_article id=”184381″]

WhatsApp benadrukt wel dat deze informatie alleen binnen de systemen van Facebook zal worden gebruikt, en niet wordt doorgegeven of verkocht aan derde partijen.

Contact met bedrijven

Daarnaast stellen de nieuwe voorwaarden WhatsApp in staat om nieuwe manieren te verkennen waarop het gebruikers in contact kan brengen met bedrijven, zonder dat ze moeten terugvallen op een systeem van advertenties. “Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht. Velen van ons ontvangen deze informatie momenteel op een andere manier, zoals via een sms-bericht of een telefoontje. Wij willen deze functies testen in de komende maanden,” schrijft het bedrijf in een blogpost.

Encryptie

Ten slotte reflecteren de nieuwe gebruiksvoorwaarden ook de recente implementatie van end-to-end-encryptie in WhatsApp. Alle communicatie die via de berichtendienst verloopt, is volledig versleutelt. Dat betekent dat alleen de bedoelde ontvanger en niemand anders, ook WhatsApp zelf niet, jouw berichten kan meelezen. “Zelfs nu we meer zullen coördineren met Facebook in de komende maanden, zullen versleutelde berichten privé blijven en kan niemand anders ze lezen”, probeert de berichtendienst zijn gebruikers gerust te stellen.

 

WhatsApp heeft voor het eerst in vier jaar een aanpassing doorgevoerd aan zijn gebruiksvoorwaarden en privacybeleid. De belangrijkste wijziging is een “toegenomen coördinatie met Facebook”.

Na de overname van Whatsapp door Facebook in 2014 waren gebruikers bang dat de berichtendienst toegevingen zou moeten doen op vlak van privacy. Mede-oprichter Jan Koum suste toen de gemoederen met een blogpost. “Het respect voor privacy zit in ons DNA. Wij bouwen WhatsApp zo dat we zo min mogelijk van je hoeven te weten. Wanneer de samenwerking met Facebook had betekend dat we onze waarden zouden moeten wijzigen, hadden we de samenwerking niet aangegaan.”

Twee jaar later lijkt WhatsApp toch wat water bij de wijn te doen met de publicatie van nieuwe gebruiksvoorwaarden, die eerder dit jaar al in de bètaversie van de app waren opgedoken. Daarin geeft de dienst aan dat het een beperkte hoeveelheid informatie van zijn gebruikers, waaronder telefoonnummers, zal beginnen delen met moederbedrijf Facebook. Die gegevensuitwisseling zal onder meer worden gebruikt om betere gebruikersstatistieken bij te houden en spam op WhatsApp te bestrijden. Facebook kan op zijn beurt met deze informatie betere vriendensuggesties doen en relevantere advertenties voorschotelen.

[related_article id=”184381″]

WhatsApp benadrukt wel dat deze informatie alleen binnen de systemen van Facebook zal worden gebruikt, en niet wordt doorgegeven of verkocht aan derde partijen.

Contact met bedrijven

Daarnaast stellen de nieuwe voorwaarden WhatsApp in staat om nieuwe manieren te verkennen waarop het gebruikers in contact kan brengen met bedrijven, zonder dat ze moeten terugvallen op een systeem van advertenties. “Het kan bijvoorbeeld gaan om een bericht van jouw bank over een potentieel frauduleuze transactie, of een melding van een vliegmaatschappij over een vertraagde vlucht. Velen van ons ontvangen deze informatie momenteel op een andere manier, zoals via een sms-bericht of een telefoontje. Wij willen deze functies testen in de komende maanden,” schrijft het bedrijf in een blogpost.

Encryptie

Ten slotte reflecteren de nieuwe gebruiksvoorwaarden ook de recente implementatie van end-to-end-encryptie in WhatsApp. Alle communicatie die via de berichtendienst verloopt, is volledig versleutelt. Dat betekent dat alleen de bedoelde ontvanger en niemand anders, ook WhatsApp zelf niet, jouw berichten kan meelezen. “Zelfs nu we meer zullen coördineren met Facebook in de komende maanden, zullen versleutelde berichten privé blijven en kan niemand anders ze lezen”, probeert de berichtendienst zijn gebruikers gerust te stellen.

Beveiligingdatagebruiksvoorwaardenmobielprivacywhatsapp

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!