Autonome Ford-wagens klaar tegen 2021
Net als Google wil Ford van autonome wagens de norm maken. De autofabrikant werkt hiervoor samen met verschillende bedrijven die sensoren, machine learning-software en 3D-kaarten aanbieden. Ford is momenteel nog niet in staat om een wagen te tonen, maar hoopt tegen 2021 een autonome taxidienst op poten te kunnen zetten.
Ford heeft als doel om een voertuig te maken met een SAE level 4-niveau van automatisatie. Om dit niveau te behalen, dient de wagen in staat te zijn om alle handelingen tijdens het rijden op zich te nemen. De auto zal dit echter enkel kunnen in bepaalde omgevingen. Zo kan de wagen bijvoorbeeld beperkt zijn tot het rijden van vooraf uitgestippelde routes.
Ford wil daarom beginnen met het aanbieden van een taxidienst. Op deze manier kan je de auto’s van een gedetailleerde kaart voorzien van een beperkte omgeving, waarbinnen de wagens volledig autonoom kunnen rijden. Bovendien zal de technologie in eerste instantie nog erg duur zijn, waardoor ze minder geschikt zijn voor consumenten.
“Door de benodigde rekenkracht en sensoren zal het duurder zijn dan een traditionele wagen,” vertelt Ken Washington van Ford aan The Verge. “We voorzien een toekomst waarin taxidiensten wagens hebben die wij ontwerpen en onderhouden en een service bieden aan onze klanten.”
Net als Google wil Ford van autonome wagens de norm maken. De autofabrikant werkt hiervoor samen met verschillende bedrijven die sensoren, machine learning-software en 3D-kaarten aanbieden. Ford is momenteel nog niet in staat om een wagen te tonen, maar hoopt tegen 2021 een autonome taxidienst op poten te kunnen zetten.
Ford heeft als doel om een voertuig te maken met een SAE level 4-niveau van automatisatie. Om dit niveau te behalen, dient de wagen in staat te zijn om alle handelingen tijdens het rijden op zich te nemen. De auto zal dit echter enkel kunnen in bepaalde omgevingen. Zo kan de wagen bijvoorbeeld beperkt zijn tot het rijden van vooraf uitgestippelde routes.
Ford wil daarom beginnen met het aanbieden van een taxidienst. Op deze manier kan je de auto’s van een gedetailleerde kaart voorzien van een beperkte omgeving, waarbinnen de wagens volledig autonoom kunnen rijden. Bovendien zal de technologie in eerste instantie nog erg duur zijn, waardoor ze minder geschikt zijn voor consumenten.
“Door de benodigde rekenkracht en sensoren zal het duurder zijn dan een traditionele wagen,” vertelt Ken Washington van Ford aan The Verge. “We voorzien een toekomst waarin taxidiensten wagens hebben die wij ontwerpen en onderhouden en een service bieden aan onze klanten.”