Adblockers werken weer op Facebook
Facebook is een gratis sociaal medium dat zijn diensten volledig vrijblijvend aanbiedt. In ruil vraagt het om advertenties te mogen tonen, zodat het toch geld kan verdienen. Heel veel gebruikers van het platform trekken zich van die advertenties niets aan, terwijl vele anderen actief proberen deze ‘spam’ te verbergen. Om ook die laatste groep mee te krijgen in zijn advertentieplannen begon Facebook enkele dagen geleden adblockers te omzeilen.
Dat plannetje blijkt maar van korte duur, nu ontwikkelaars van open-sourceprogramma Adblock Plus na amper twee dagen al een oplossing wisten te bedenken. Wie deze plug-in updatet, kan dus opnieuw naar hartenlust advertenties wegfilteren op Facebook.
Accidentele schade
Het sociale medium liet reeds weten dat het niet opgezet is met de snelle reactie van de advertentieontduikers. Woordvoerders van het platform geven er echter een draai aan en zeggen dat de adblockers nu andere gebruikers straffen, aangezien die ook gewone berichten van hun vrienden zouden blokkeren.
We zijn teleurgesteld dat bedrijven die ad blockers maken nu Facebook-gebruikers straffen, doordat hun pogingen om advertenties te weren ook gewone posts van vrienden en van pagina’s van gebruikers blokkeren. Dit doet afbreuk aan de ervaring van mensen op Facebook en we werken eraan om dit aan te pakken. Ad blockers zijn weinig verfijnde instrumenten. Wij richten ons liever op het maken van tools waarmee we mensen zelf meer controle kunnen geven zoals Ad Preferences.
De accidentele filtering gebeurt omdat Facebook uit zijn code de markeringen voor gerichte reclame heeft verwijderd. Mensen zien de advertenties nog steeds verschijnen als wat ze zijn, maar adblockers moeten andere manieren zoeken om ze te herkennen. Door het gebruik van alternatieve herkenningspunten worden dus ook berichten van vrienden soms gefilterd.
Spelletje
Bij Adblock Plus spreken de ontwikkelaars van een offer dat ze willen maken. Ze tonen zich ook erg strijdvaardig in wat ze een kat-en-muisspelletje met Facebook noemen. Ze beloven dat ze elke keer opnieuw een oplossing zullen vinden voor toekomstige maatregelen die Facebook onderneemt.
Facebook is een gratis sociaal medium dat zijn diensten volledig vrijblijvend aanbiedt. In ruil vraagt het om advertenties te mogen tonen, zodat het toch geld kan verdienen. Heel veel gebruikers van het platform trekken zich van die advertenties niets aan, terwijl vele anderen actief proberen deze ‘spam’ te verbergen. Om ook die laatste groep mee te krijgen in zijn advertentieplannen begon Facebook enkele dagen geleden adblockers te omzeilen.
Dat plannetje blijkt maar van korte duur, nu ontwikkelaars van open-sourceprogramma Adblock Plus na amper twee dagen al een oplossing wisten te bedenken. Wie deze plug-in updatet, kan dus opnieuw naar hartenlust advertenties wegfilteren op Facebook.
Accidentele schade
Het sociale medium liet reeds weten dat het niet opgezet is met de snelle reactie van de advertentieontduikers. Woordvoerders van het platform geven er echter een draai aan en zeggen dat de adblockers nu andere gebruikers straffen, aangezien die ook gewone berichten van hun vrienden zouden blokkeren.
We zijn teleurgesteld dat bedrijven die ad blockers maken nu Facebook-gebruikers straffen, doordat hun pogingen om advertenties te weren ook gewone posts van vrienden en van pagina’s van gebruikers blokkeren. Dit doet afbreuk aan de ervaring van mensen op Facebook en we werken eraan om dit aan te pakken. Ad blockers zijn weinig verfijnde instrumenten. Wij richten ons liever op het maken van tools waarmee we mensen zelf meer controle kunnen geven zoals Ad Preferences.
De accidentele filtering gebeurt omdat Facebook uit zijn code de markeringen voor gerichte reclame heeft verwijderd. Mensen zien de advertenties nog steeds verschijnen als wat ze zijn, maar adblockers moeten andere manieren zoeken om ze te herkennen. Door het gebruik van alternatieve herkenningspunten worden dus ook berichten van vrienden soms gefilterd.
Spelletje
Bij Adblock Plus spreken de ontwikkelaars van een offer dat ze willen maken. Ze tonen zich ook erg strijdvaardig in wat ze een kat-en-muisspelletje met Facebook noemen. Ze beloven dat ze elke keer opnieuw een oplossing zullen vinden voor toekomstige maatregelen die Facebook onderneemt.