Test

Dit is een popup

Instagram wil Snapchatters paaien met imitatie

Met een nieuwe functie die rechtstreeks ‘geleend’ wordt van Snapchat, wil Instagram zijn gebruikers overtuigen om vaker en minder serieus te posten.

instagram

Posts die verschijnen op Facebook-fotonetwerk Instagram voldoen vaak aan een zekere norm. Die ‘Instagramwaardige norm’ houdt meestal in dat een foto artistiek is, een opvallende filter bevat en dat er (vaak) iets lekker opstaat. Dat betekent dat het sociale netwerk ondanks een sterk groeiend aantal gebruikers, tussen 2013 en 2015 almaar minder posts zag verschijnen. Gebruikers lijken hun Insta-foto’s steeds serieuzer te nemen.

[related_article id=”178307″]Voor een netwerk dat dagelijks 300 miljoen verschillende gebruikers ziet, en 500 miljoen op maandelijkse basis, hoeft een kleiner aantal dagelijkse posts geen probleem te zijn: er is nog content genoeg, en het is zelfs erg aanvaard om slechts één kiekje per maand te delen. Toch wil het medium mensen proberen aan te sporen om meer met elkaar te delen.

Mijn verhaal

Daarom presenteert Instagram vandaag ‘Stories’, oftewel gewoon: verhalen. Daarmee leent het fotonetwerk zowat het hele concept van Snapchat: berichten die slechts een beperkte tijd zichtbaar zijn en daarna automatisch verdwijnen. Uiteraard zijn er enkele kleine verschillen, zoals de mogelijkheid om terug te spoelen in filmpjes of om een vorige afbeelding te bekijken, wat bij Snapchat allemaal niet kan. Verder lijken beide functies erg hard op elkaar.

Deze nieuwe verhalen zijn publiek voor iedereen te bekijken, tenzij je account is afgeschermd van de wereld. Ben je erg tevreden met het resultaat van een verhaal, dan kan je het meteen promoveren tot volwaardige Instagram-post. Voorlopig zijn alle leuke Instafilters nog niet beschikbaar in het nieuwe luik, al zullen die waarschijnlijk later nog worden toegevoegd. Ook Snapchatfuncties zoals geotags, gezichtsfilters of weertags zijn nog niet aanwezig.

Voor de gebruikers

Kevin Systrom, mede-oprichter en CEO van Instagram beweert niet dat het gaat om plagiaat, maar eerder om een normale evolutie: “Als iets succesvol is, zal zo’n functie binnen de kortste keren overal opduiken.” Bovendien zegt Systrom dat zijn bedrijf de functie niet zomaar toevoegt omdat die toevallig populair is bij Snapchat.

“We hebben gemerkt dat zogenaamde Finstagrams (gekke kiekjes die gebruikers posten op een tweede account, die ze na een tijd handmatig verwijderen, red.) erg populair zijn bij een deel van ons publiek. Daarom dachten we het voor hen makkelijker en toegankelijker te maken,” zegt Systrom.

instagram

Posts die verschijnen op Facebook-fotonetwerk Instagram voldoen vaak aan een zekere norm. Die ‘Instagramwaardige norm’ houdt meestal in dat een foto artistiek is, een opvallende filter bevat en dat er (vaak) iets lekker opstaat. Dat betekent dat het sociale netwerk ondanks een sterk groeiend aantal gebruikers, tussen 2013 en 2015 almaar minder posts zag verschijnen. Gebruikers lijken hun Insta-foto’s steeds serieuzer te nemen.

[related_article id=”178307″]Voor een netwerk dat dagelijks 300 miljoen verschillende gebruikers ziet, en 500 miljoen op maandelijkse basis, hoeft een kleiner aantal dagelijkse posts geen probleem te zijn: er is nog content genoeg, en het is zelfs erg aanvaard om slechts één kiekje per maand te delen. Toch wil het medium mensen proberen aan te sporen om meer met elkaar te delen.

Mijn verhaal

Daarom presenteert Instagram vandaag ‘Stories’, oftewel gewoon: verhalen. Daarmee leent het fotonetwerk zowat het hele concept van Snapchat: berichten die slechts een beperkte tijd zichtbaar zijn en daarna automatisch verdwijnen. Uiteraard zijn er enkele kleine verschillen, zoals de mogelijkheid om terug te spoelen in filmpjes of om een vorige afbeelding te bekijken, wat bij Snapchat allemaal niet kan. Verder lijken beide functies erg hard op elkaar.

Deze nieuwe verhalen zijn publiek voor iedereen te bekijken, tenzij je account is afgeschermd van de wereld. Ben je erg tevreden met het resultaat van een verhaal, dan kan je het meteen promoveren tot volwaardige Instagram-post. Voorlopig zijn alle leuke Instafilters nog niet beschikbaar in het nieuwe luik, al zullen die waarschijnlijk later nog worden toegevoegd. Ook Snapchatfuncties zoals geotags, gezichtsfilters of weertags zijn nog niet aanwezig.

Voor de gebruikers

Kevin Systrom, mede-oprichter en CEO van Instagram beweert niet dat het gaat om plagiaat, maar eerder om een normale evolutie: “Als iets succesvol is, zal zo’n functie binnen de kortste keren overal opduiken.” Bovendien zegt Systrom dat zijn bedrijf de functie niet zomaar toevoegt omdat die toevallig populair is bij Snapchat.

“We hebben gemerkt dat zogenaamde Finstagrams (gekke kiekjes die gebruikers posten op een tweede account, die ze na een tijd handmatig verwijderen, red.) erg populair zijn bij een deel van ons publiek. Daarom dachten we het voor hen makkelijker en toegankelijker te maken,” zegt Systrom.

finstagramimitaiteinstagrammijn verhaalmobielontspanningsnapchatstories

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!