Tesla stopt samenwerking met chipmaker Autopilot
De Autopilot van Tesla kwam onder vuur te liggen na een dodelijk ongeval in Florida. Een man kwam om het leven toen zijn Tesla met Autopilot ingeschakeld tegen de oplegger van een wagen reed. De National Highway Traffic Safety Administration startte hierna een onderzoek om na te gaan of een Tesla voldoende is uitgerust om dergelijke ongelukken te voorkomen.
Ondertussen is bekend geraakt dat de samenwerking tussen Tesla en Mobileye is stopgezet. Mobileye is een technologiebedrijf dat meewerkt aan de Autopilot van Tesla. “We blijven de bestaande Tesla Autopilot-productplannen ondersteunen en onderhouden. Naar onze mening staat het streven naar een grotere autonomie echter haaks op het voorzien van een hoog niveau van veiligheid,” legt Mobileye het einde van zijn samenwerking met Tesla uit aan Recode.
Tegenstrijdige verklaringen
Het fatale ongeval in Florida lijkt aan de basis van de gestopte samenwerking tussen beide bedrijven te liggen. Kort na het accident legden Tesla en Mobileye namelijk tegenstrijdige verklaringen af. “De automatische remtechnologie van vandaag is bedoeld om kop-staartbotsingen te voorkomen. In dit geval kwam de wagen van de zijkant,” zegt Mobileye.
Tesla was er snel bij om deze verklaring naast zich neer te leggen. “Het Autopilotsysteem van Tesla werd binnenshuis ontworpen en gebruikt tientallen intern en extern ontwikkelde componenten om het juiste actieplan voor uiteenlopende situaties te bepalen. Sinds 2016 remt Autopilot automatisch voor enige onderbreking van het grondvlak in het pad van de auto,” verklaart Tesla.
Tesla zal in de toekomst het systeem van Mobileye hoogstwaarschijnlijk zelf produceren. Volgens kenners is dit niet al te moeilijk en heeft Tesla het juiste talent in huis om dit te verwezenlijken.
De Autopilot van Tesla kwam onder vuur te liggen na een dodelijk ongeval in Florida. Een man kwam om het leven toen zijn Tesla met Autopilot ingeschakeld tegen de oplegger van een wagen reed. De National Highway Traffic Safety Administration startte hierna een onderzoek om na te gaan of een Tesla voldoende is uitgerust om dergelijke ongelukken te voorkomen.
Ondertussen is bekend geraakt dat de samenwerking tussen Tesla en Mobileye is stopgezet. Mobileye is een technologiebedrijf dat meewerkt aan de Autopilot van Tesla. “We blijven de bestaande Tesla Autopilot-productplannen ondersteunen en onderhouden. Naar onze mening staat het streven naar een grotere autonomie echter haaks op het voorzien van een hoog niveau van veiligheid,” legt Mobileye het einde van zijn samenwerking met Tesla uit aan Recode.
Tegenstrijdige verklaringen
Het fatale ongeval in Florida lijkt aan de basis van de gestopte samenwerking tussen beide bedrijven te liggen. Kort na het accident legden Tesla en Mobileye namelijk tegenstrijdige verklaringen af. “De automatische remtechnologie van vandaag is bedoeld om kop-staartbotsingen te voorkomen. In dit geval kwam de wagen van de zijkant,” zegt Mobileye.
Tesla was er snel bij om deze verklaring naast zich neer te leggen. “Het Autopilotsysteem van Tesla werd binnenshuis ontworpen en gebruikt tientallen intern en extern ontwikkelde componenten om het juiste actieplan voor uiteenlopende situaties te bepalen. Sinds 2016 remt Autopilot automatisch voor enige onderbreking van het grondvlak in het pad van de auto,” verklaart Tesla.
Tesla zal in de toekomst het systeem van Mobileye hoogstwaarschijnlijk zelf produceren. Volgens kenners is dit niet al te moeilijk en heeft Tesla het juiste talent in huis om dit te verwezenlijken.