Test

Dit is een popup

NASA spoort bedrijven aan om te experimenteren in ISS

Het ruimtestation dat net boven onze aarde zweeft, is een kostelijke onderneming. NASA hoopt de kost te kunnen delen met interessante bedrijven.

ISS

[related_article id=”181372″]Gemiddeld vinden op het ISS op elk moment zo’n 300 wetenschappelijke experimenten plaats. Die worden uitgevoerd door verschillende astronauten van de verschillende ruimtevaartorganisaties die daar aanwezig zijn. NASA, de Amerikaanse aanwezigheid, stelt nu dat ze niet alwetend zijn en dat ze beseffen dat privé-organisaties ook wel eens interessante experimenten kunnen bedenken; opstellingen waar zij zelf nooit aan zouden denken.

Vanuit dat idee lanceert de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie nu de oproep aan bedrijven om hun eigen experiment in te sturen. De kandidaten die zij het interessantst vinden, zullen dan de kans krijgen om hun idee te gaan uitproberen in de ruimte. Het ISS is immers een enorm zware kostenpost, wat input uit commerciële bedrijven zou dan ook geen kwaad kunnen.

Open markt

“Het ruimtestation werd ontworpen met wat wij een eindige gebruikscapaicteit achtten. We merken echter dat de industrie innoverender is dan we dachten, en dat ze ideeën hebben om het ISS te gebruiken op manieren die wij ons nooit konden inbeelden, voor onderzoek of commerciële activiteiten,” zo klinkt het in de officiële oproep.

Geïnteresseerde bedrijven hebben nog de tijd tot 29 juli om hun voorstel in te dienen. NASA geeft uiteraard geen garanties dat bedrijven effectief de ruimte in mogen. Momenteel is SpaceX het enige commerciële bedrijf dat toegang heeft tot het ISS. Dat bedrijf van Tesla-goeroe Elon Musk staat dan ook in voor de bevoorrading van het ruimtestation.

ISS

[related_article id=”181372″]Gemiddeld vinden op het ISS op elk moment zo’n 300 wetenschappelijke experimenten plaats. Die worden uitgevoerd door verschillende astronauten van de verschillende ruimtevaartorganisaties die daar aanwezig zijn. NASA, de Amerikaanse aanwezigheid, stelt nu dat ze niet alwetend zijn en dat ze beseffen dat privé-organisaties ook wel eens interessante experimenten kunnen bedenken; opstellingen waar zij zelf nooit aan zouden denken.

Vanuit dat idee lanceert de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie nu de oproep aan bedrijven om hun eigen experiment in te sturen. De kandidaten die zij het interessantst vinden, zullen dan de kans krijgen om hun idee te gaan uitproberen in de ruimte. Het ISS is immers een enorm zware kostenpost, wat input uit commerciële bedrijven zou dan ook geen kwaad kunnen.

Open markt

“Het ruimtestation werd ontworpen met wat wij een eindige gebruikscapaicteit achtten. We merken echter dat de industrie innoverender is dan we dachten, en dat ze ideeën hebben om het ISS te gebruiken op manieren die wij ons nooit konden inbeelden, voor onderzoek of commerciële activiteiten,” zo klinkt het in de officiële oproep.

Geïnteresseerde bedrijven hebben nog de tijd tot 29 juli om hun voorstel in te dienen. NASA geeft uiteraard geen garanties dat bedrijven effectief de ruimte in mogen. Momenteel is SpaceX het enige commerciële bedrijf dat toegang heeft tot het ISS. Dat bedrijf van Tesla-goeroe Elon Musk staat dan ook in voor de bevoorrading van het ruimtestation.

final frontierissnasaruimtespacexWetenschap

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!