Test

Dit is een popup

Netflix struikelt over teleurstellende groeicijfers

Voor het eerst in jaren ziet streamingdienst Netflix zich geconfronteerd met een stokkende aangroei van klanten. Het bedrijf alludeert naar foute media-aandacht als een reden voor de vertraging.

netflix-aanbod-netflix-films-netflix-series-netflix-tips-netflix-abonnee

Netflix hoopte om het afgelopen kwartaal 2,5 miljoen nieuwe klanten te winnen, het werden er uiteindelijk 1,68 miljoen. Voor de streamingdienst is het de eerste keer in lange tijd dat het een van zijn zakelijke streefdoelen zo duidelijk mist. Dat heeft al meteen een uitwerking gehad op de marktwaarde van het bedrijf, dat een duik van 15 procent nam.

De vertraging is vooral te voelen in de thuismarkt van Netflix: de 500.000 voorspelde nieuwe klanten in de VS bleven steken op 160.000 reële abonnees. In een mededeling gericht aan de aandeelhouders schuiven de bestuurders een stuk van de schuld af op de media, door op te merken dat uitgebreide media-aandacht voor de prijsstijgingen van Netflix samenviel met vertrekkende klanten.

Netflix kondigde vorig jaar al aan dat het het standaardabonnement zou doen stijgen naar 9,99 euro/dollar, maar voor vele bestaande klanten ging die verhoging pas onlangs in. Voor Amerikaanse abonnees is het al de tweede prijsstijging, zij konden drie jaar geleden van een nog lagere instapprijs genieten. De grotere inkomsten die Netflix dankzij de verhogingen boekt, investeert het in nog meer content om zijn aanbod uit te breiden, aldus het bedrijf. Daarnaast liet CEO Reed Hastings ook optekenen dat het bedrijf de mogelijkheden bekijkt voor het downloaden van films en series. Offline Netflix gebruiken ligt dus op tafel, al wilde Hastings er niet meer over kwijt.

netflix-aanbod-netflix-films-netflix-series-netflix-tips-netflix-abonnee

Netflix hoopte om het afgelopen kwartaal 2,5 miljoen nieuwe klanten te winnen, het werden er uiteindelijk 1,68 miljoen. Voor de streamingdienst is het de eerste keer in lange tijd dat het een van zijn zakelijke streefdoelen zo duidelijk mist. Dat heeft al meteen een uitwerking gehad op de marktwaarde van het bedrijf, dat een duik van 15 procent nam.

De vertraging is vooral te voelen in de thuismarkt van Netflix: de 500.000 voorspelde nieuwe klanten in de VS bleven steken op 160.000 reële abonnees. In een mededeling gericht aan de aandeelhouders schuiven de bestuurders een stuk van de schuld af op de media, door op te merken dat uitgebreide media-aandacht voor de prijsstijgingen van Netflix samenviel met vertrekkende klanten.

Netflix kondigde vorig jaar al aan dat het het standaardabonnement zou doen stijgen naar 9,99 euro/dollar, maar voor vele bestaande klanten ging die verhoging pas onlangs in. Voor Amerikaanse abonnees is het al de tweede prijsstijging, zij konden drie jaar geleden van een nog lagere instapprijs genieten. De grotere inkomsten die Netflix dankzij de verhogingen boekt, investeert het in nog meer content om zijn aanbod uit te breiden, aldus het bedrijf. Daarnaast liet CEO Reed Hastings ook optekenen dat het bedrijf de mogelijkheden bekijkt voor het downloaden van films en series. Offline Netflix gebruiken ligt dus op tafel, al wilde Hastings er niet meer over kwijt.

businessnetflixontspanningstreamingdienst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!