Test

Dit is een popup

Mercedes lanceert autonome pendelbus in Nederland

Onze noorderburen krijgen de eer om als eersten te genieten van het comfort van een autonome bus. Voorlopig gaat het om een testproject.

autonome pendelbus mercedes

Dure automerken en autonome technologie zijn al langer een populaire combinatie. Tesla, BMW… Ook Mercedes hoort thuis in dat rijtje, al valt die laatste op met een nieuw soort autonome wagen op de Nederlandse wegen: een autonome pendelbus. De Citypilot verzorgt in een testproject het transport van reizigers tussen de luchthaven van Schiphol en Haarlem.

Het is de eerste keer dat een bus volledig autonoom de baan op gaat, en dat over een traject van 20 kilometer. Daarbij worden scherpe bochten, kruispunten en gebieden met veel voetgangers niet uit de weg gegaan. Hoewel er nog een menselijke bestuurder aanwezig is, hoeft die niets te doen.

De technologie die Mercedes gebruikt in de bus heeft het gehaald bij Daimlers Highway Pilot voor autonome vrachtwagens. Om ongelukken te voorkomen maakt de bus gebruik van een dozijn camera’s, GPS en radar. Obstakels en rode lichten worden zo foutloos opgemerkt. De bus heeft een topsnelheid van 70 km/u.

Binnenin werd gekozen voor een redelijk futuristisch design, met inspiratie die de fabrikant haalde bij stadsparken. Zo zie je bijvoorbeeld boommotieven terugkomen. Alle data die de bus verzameld wordt overigens verzameld om de wegeninfrastructuur te verbeteren. Merkt de bus een gat in de weg op, dan maakt het daar melding van terwijl het zelf het gat probeert te ontwijken. Naar verluidt is het in de bus aangenamer vertoeven dan in een traditionele pendelbus.

autonome pendelbus mercedes

Dure automerken en autonome technologie zijn al langer een populaire combinatie. Tesla, BMW… Ook Mercedes hoort thuis in dat rijtje, al valt die laatste op met een nieuw soort autonome wagen op de Nederlandse wegen: een autonome pendelbus. De Citypilot verzorgt in een testproject het transport van reizigers tussen de luchthaven van Schiphol en Haarlem.

Het is de eerste keer dat een bus volledig autonoom de baan op gaat, en dat over een traject van 20 kilometer. Daarbij worden scherpe bochten, kruispunten en gebieden met veel voetgangers niet uit de weg gegaan. Hoewel er nog een menselijke bestuurder aanwezig is, hoeft die niets te doen.

De technologie die Mercedes gebruikt in de bus heeft het gehaald bij Daimlers Highway Pilot voor autonome vrachtwagens. Om ongelukken te voorkomen maakt de bus gebruik van een dozijn camera’s, GPS en radar. Obstakels en rode lichten worden zo foutloos opgemerkt. De bus heeft een topsnelheid van 70 km/u.

Binnenin werd gekozen voor een redelijk futuristisch design, met inspiratie die de fabrikant haalde bij stadsparken. Zo zie je bijvoorbeeld boommotieven terugkomen. Alle data die de bus verzameld wordt overigens verzameld om de wegeninfrastructuur te verbeteren. Merkt de bus een gat in de weg op, dan maakt het daar melding van terwijl het zelf het gat probeert te ontwijken. Naar verluidt is het in de bus aangenamer vertoeven dan in een traditionele pendelbus.

autonoombusConnected Cardaimler highway pilotmercedespendelen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

ICT Jaarboek 2021-2022 – TechPulse Business

Bestel nu!