Facebook Messenger verwelkomt 11.000 bots op drie maanden tijd
Al meer dan 11.000 chatbots hebben hun weg naar Messenger gevonden sinds Facebook in april een ontwikkelaarsplatform lanceerde voor bots. Het nieuws werd bekend gemaakt door David Marcus, vice-president bij Facebook van communicatieproducten.
Het sociale netwerk verwacht nog veel meer nieuwe kunstmatige gebruikers te mogen verwelkomen, onder andere van de 23.000 ontwikkelaars die zich hebben aangemeld bij Wit.ai, een start-up in handen van Facebook die tools ontwerpt om gesprekken te automatiseren.
Obstakels
[related_article id=”183036″]De aangroei van artificiële gesprekspartners op Messenger blijft grotendeels een Engelse affaire. Ondanks het feit dat Facebook ondertussen ook in de Nederlandstalige versie van de chat-app een categorie ‘bots’ heeft toegevoegd, blijven chatbots die in het Nederlands kunnen reageren erg dun gezaaid, om niet te zeggen totaal afwezig.
Daarnaast blijven er vraagtekens bestaan rond de efficiëntie van de chatbots. Meteen na de lancering van het platform stelde men vast dat veel bots traag waren en lang op hun antwoorden bleven broeden. Er zit veel potentieel in de kunstmatige helpers, maar de software staat nog niet op punt. Het is ook opvallend dat Facebook geen indicatie heeft gegeven van hoeveel mensen met bots communiceerden in de afgelopen drie maanden.
Al meer dan 11.000 chatbots hebben hun weg naar Messenger gevonden sinds Facebook in april een ontwikkelaarsplatform lanceerde voor bots. Het nieuws werd bekend gemaakt door David Marcus, vice-president bij Facebook van communicatieproducten.
Het sociale netwerk verwacht nog veel meer nieuwe kunstmatige gebruikers te mogen verwelkomen, onder andere van de 23.000 ontwikkelaars die zich hebben aangemeld bij Wit.ai, een start-up in handen van Facebook die tools ontwerpt om gesprekken te automatiseren.
Obstakels
[related_article id=”183036″]De aangroei van artificiële gesprekspartners op Messenger blijft grotendeels een Engelse affaire. Ondanks het feit dat Facebook ondertussen ook in de Nederlandstalige versie van de chat-app een categorie ‘bots’ heeft toegevoegd, blijven chatbots die in het Nederlands kunnen reageren erg dun gezaaid, om niet te zeggen totaal afwezig.
Daarnaast blijven er vraagtekens bestaan rond de efficiëntie van de chatbots. Meteen na de lancering van het platform stelde men vast dat veel bots traag waren en lang op hun antwoorden bleven broeden. Er zit veel potentieel in de kunstmatige helpers, maar de software staat nog niet op punt. Het is ook opvallend dat Facebook geen indicatie heeft gegeven van hoeveel mensen met bots communiceerden in de afgelopen drie maanden.