Pebble haalt minder op via Kickstarter dan gehoopt
Sinds het record dat Pebble brak met de lancering van zijn eerste smartwatch, blijft de start-up trouw zweren aan crowdfunding. Toch haalt het bedrijf dit jaar met de lancering van drie nieuwe producten beduidend minder geld op. Of dat het bedrijf al dan niet zuur zal opbreken, is nog niet duidelijk.
Concurrentie
Pebble heeft het de laatste jaren moeilijker gekregen. Het kleine bedrijf moet opboksen tegen straffe concurrenten als Google, Apple en Fitbit. Vorig jaar haalde het nog een monsterbedrag op van 20 miljoen dollar via Kickstarter. Dat heeft het dit jaar niet kunnen waarmaken. Pebble haalde namelijk ‘slechts’ 12,5 miljoen dollar op met zijn campagne.
Vorig jaar duurde het slechts 48 uur om 10 miljoen dollar aan pre-orders binnen te rijven met zijn horloges. Dit jaar liet het twee horloges en een slimme fitnesstracker los op het crowdfundingplatform: de Pebble 2, Pebble Time 2 en de Core. Het duurde meer dan dubbel zo lang om datzelfde bedrag te behalen.
Gevolgen
Waarom de opbrengst zoveel lager ligt, is moeilijk te zeggen. Misschien zijn Pebble-fans nog voldaan met hun vorige toestellen, waardoor ze geen noodzaak zien in een upgrade. De vraag is vooral: in hoeverre zal die kleinere som geld het bedrijf pijn doen?
Was Pebble voorbereid op die uitslag, en is dit bedrag voldoende om te kunnen blijven innoveren? Zal de start-up succesvol tegen grootmachten als Google en Apple kunnen blijven opboksen? Alleen de toekomst zal een antwoord op die vragen kunnen bieden.
Sinds het record dat Pebble brak met de lancering van zijn eerste smartwatch, blijft de start-up trouw zweren aan crowdfunding. Toch haalt het bedrijf dit jaar met de lancering van drie nieuwe producten beduidend minder geld op. Of dat het bedrijf al dan niet zuur zal opbreken, is nog niet duidelijk.
Concurrentie
Pebble heeft het de laatste jaren moeilijker gekregen. Het kleine bedrijf moet opboksen tegen straffe concurrenten als Google, Apple en Fitbit. Vorig jaar haalde het nog een monsterbedrag op van 20 miljoen dollar via Kickstarter. Dat heeft het dit jaar niet kunnen waarmaken. Pebble haalde namelijk ‘slechts’ 12,5 miljoen dollar op met zijn campagne.
Vorig jaar duurde het slechts 48 uur om 10 miljoen dollar aan pre-orders binnen te rijven met zijn horloges. Dit jaar liet het twee horloges en een slimme fitnesstracker los op het crowdfundingplatform: de Pebble 2, Pebble Time 2 en de Core. Het duurde meer dan dubbel zo lang om datzelfde bedrag te behalen.
Gevolgen
Waarom de opbrengst zoveel lager ligt, is moeilijk te zeggen. Misschien zijn Pebble-fans nog voldaan met hun vorige toestellen, waardoor ze geen noodzaak zien in een upgrade. De vraag is vooral: in hoeverre zal die kleinere som geld het bedrijf pijn doen?
Was Pebble voorbereid op die uitslag, en is dit bedrag voldoende om te kunnen blijven innoveren? Zal de start-up succesvol tegen grootmachten als Google en Apple kunnen blijven opboksen? Alleen de toekomst zal een antwoord op die vragen kunnen bieden.